Gå til innhold

Russland bryter alt samarbeid med NATO


Anbefalte innlegg

skjønner dette veldig godt. vesten har vist seg veldig fientlig mot Russland siste ukene

 

Jeg vet ikke hvor godt du har fulgt med i media, men Russland innvanderte og knuste et lite demokrati, et kandidatmedlem for EU og NATO.

 

Jeg vet ikke hvor lenge du har fulgt med, men USA har tråkket på Russland direkte den siste tiden gjennom f.eks rakettskjold. Hvorvidt Georgia er ett demokrati eller ei er ubetydelig, hvis de bedrev etnisk rensing mot Sør-Ossetierne har de samme offisielle motivasjonsfaktor som innblandingen på Balkan.

 

usa lager kaos og bruker dette til og signere avtaler om raketskjoldet ved russisk grense, noe som nato tydelig vis driter i.

 

Nå må du gi deg. Det er Russland som har gått til krig, og det er Russland som har brutt kontakten. Du kan ikke skylde på USA i denne situasjonen, det blir fullstendig latterlig. Rakettskjoldavtalen har i stor grad vært i havn lenge og USA og NATO signerte avtalen med bla. Polen for å demonsterere for Russland at de ikke kan diktere den demokratiske verdens sikkerhetspolitikk med vold.

 

USA står sterkt her, USA er verdens ledende supermakt. Verden er unipolar og Russland ønsker selvfølgelig å forandre dette, de ønsker å bli så store som de engang var. USA har overkjørt russerne i rakettskjolddiskusjonen og har dermed fryst de ute fra resten av vesten, ved å skille vesten og Russland med dette rakettskjoldet. Det er nødvendigvis ikke bare pga. "skarpe uttalelser" angående Georgiainnblanding. Men også fordi samme dagen signerte USA og Polen skjoldavtalen. Som ikke har vært i havn lenge fordi nasjonene har vært usikre på om det er i deres interesse å yppe såpass mot russerne.

 

Det de egentlige demonstrerte er vel at det er USA som dikterer verdens sikkerhetspolitikk med fantomtrusler om ett "farlig" Iran.

 

Er helt på trynet at NATO i det hele tatt har blandet seg inn i denne saken. Hva faen betyr en allianse for disse folka? Georgia er ikke med i NATO, og da skal ikke en slik organisasjon blande seg inn

 

At Georgia ikke er medlem av NATO og EU ennå betyr da for faen ikke at NATO ikke har lov å protestere når en diger fascistisk bølle som Russland invanderer et lite demokrati.

 

Hvor i all verden er det dere har lært historie og samfunnskunskap? Er norsk skole fremdeles full av stalinister, eller?

 

Nato har all rett til å begynne å blande seg inn med diplomati og retorikk, Europa er egentlig Natos største interessesfære og da potensielle medlem som Georgia, så burde de bry seg. Men det er litt mer nyansert enn enn fascistisk bølle som invaderer ett lite demokrati, så da burde jeg vel kanskje stille det samme spørsmålet til deg. Men slik retorikk ødelegger bare debatten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor melder BBC:

 

"Russia says it is reviewing its co-operation with Nato, which has insisted that Moscow pull its troops out of Georgia, in line with a truce.

 

On Wednesday, Norway's defence ministry said Russia had informed Norwegian diplomats that it was planning to freeze co-operation with Nato.

 

Norway's Aftenposten newspaper said Oslo was trying to establish exactly what impact the Russian decision would have on existing co-operation, such as joint rescue operations and border controls. Norway shares a border with Russia in the Arctic.

 

A statement from the Norwegian defence ministry said: "Norway notes that Russia has decided that for now it is 'freezing' all military co-operation with Nato and allied countries.

 

"We expect that this will not affect planned activities in the areas of coastguard operations, search and rescue and resource management, because on the Russian side these are handled by civilian authorities."

 

Russia has not yet given Norway formal written notification about its suspension of co-operation, a ministry spokesperson said.

 

 

Det er tross alt bare Aftenposten og VG som melder totalt brudd internasjonalt.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
skjønner dette veldig godt. vesten har vist seg veldig fientlig mot Russland siste ukene

 

Jeg vet ikke hvor godt du har fulgt med i media, men Russland innvanderte og knuste et lite demokrati, et kandidatmedlem for EU og NATO.

 

Jeg vet ikke hvor lenge du har fulgt med, men USA har tråkket på Russland direkte den siste tiden gjennom f.eks rakettskjold. Hvorvidt Georgia er ett demokrati eller ei er ubetydelig, hvis de bedrev etnisk rensing mot Sør-Ossetierne har de samme offisielle motivasjonsfaktor som innblandingen på Balkan.

 

 

USA har ved flere anledninger tilbudt Russland å være med i utvilkingen av rakettskjoldet, men de har takket nei ved flere anledninger. Denne såkalte "etniske rensingen" er ikke bekreftet av uavhengige kilder, kun Sør-Ossetiere og Russland. Journalister og øyevitner har ikke sett noe til disse såkalte "tusener" av døde som Russland hevdet, og sykehuset i Takhinvali meldte om 40 døde etter det Georgiske forsøket på å knuse separatistene.

 

 

 

usa lager kaos og bruker dette til og signere avtaler om raketskjoldet ved russisk grense, noe som nato tydelig vis driter i.

 

Nå må du gi deg. Det er Russland som har gått til krig, og det er Russland som har brutt kontakten. Du kan ikke skylde på USA i denne situasjonen, det blir fullstendig latterlig. Rakettskjoldavtalen har i stor grad vært i havn lenge og USA og NATO signerte avtalen med bla. Polen for å demonsterere for Russland at de ikke kan diktere den demokratiske verdens sikkerhetspolitikk med vold.

 

USA står sterkt her, USA er verdens ledende supermakt. Verden er unipolar og Russland ønsker selvfølgelig å forandre dette, de ønsker å bli så store som de engang var. USA har overkjørt russerne i rakettskjolddiskusjonen og har dermed fryst de ute fra resten av vesten, ved å skille vesten og Russland med dette rakettskjoldet. Det er nødvendigvis ikke bare pga. "skarpe uttalelser" angående Georgiainnblanding. Men også fordi samme dagen signerte USA og Polen skjoldavtalen. Som ikke har vært i havn lenge fordi nasjonene har vært usikre på om det er i deres interesse å yppe såpass mot russerne.

 

Det de egentlige demonstrerte er vel at det er USA som dikterer verdens sikkerhetspolitikk med fantomtrusler om ett "farlig" Iran.

 

Rakettskjoldet er ikke sakens kjerne i denne konflikten, og heller ikke USA. Russland mener de er så sterke nå at de kan tvinge de tidligere satelittstatene i Kaukasus og Øst-Europa tilbake til sin makt-pole. Land som var okkupert av USSR de siste seksti åra så sitt snitt til å bryte seg fri fra Russisk influens og over til EU, USA og demokratiske verdier. Desverre vil aldri disse småstatene ha noe å for å holde Russland i sjakk annet enn kollektiv sikkerhet.

Neste konflikt i den regionen vil bli Russland - Ukraina. Vi kan forvente en Russisk inkursjon i nærheten av krim-halvøya for å sikre Russiske interesser og gi Ukraina en lekse fra Oransje-Revolusjonen i 2004.

Lenke til kommentar
skjønner dette veldig godt. vesten har vist seg veldig fientlig mot Russland siste ukene

 

Jeg vet ikke hvor godt du har fulgt med i media, men Russland innvanderte og knuste et lite demokrati, et kandidatmedlem for EU og NATO.

 

Jeg vet ikke hvor lenge du har fulgt med, men USA har tråkket på Russland direkte den siste tiden gjennom f.eks rakettskjold. Hvorvidt Georgia er ett demokrati eller ei er ubetydelig, hvis de bedrev etnisk rensing mot Sør-Ossetierne har de samme offisielle motivasjonsfaktor som innblandingen på Balkan.

 

 

USA har ved flere anledninger tilbudt Russland å være med i utvilkingen av rakettskjoldet, men de har takket nei ved flere anledninger. Denne såkalte "etniske rensingen" er ikke bekreftet av uavhengige kilder, kun Sør-Ossetiere og Russland. Journalister og øyevitner har ikke sett noe til disse såkalte "tusener" av døde som Russland hevdet, og sykehuset i Takhinvali meldte om 40 døde etter det Georgiske forsøket på å knuse separatistene.

 

Problemet er at tilbudet er tilnærmet null reellt. Russland har ingen interesse av å samarbeide om ett skjold som bare går rundt dem selv. Så tilbudet er null verdt. Vi vet enda ikke omstendinghetene rundt hva som skjedde, så det å trekke konklusjoner allerede vil være latterlig. Men hvis man tar utgangspunkt i at det skjedde slik som det blir påstått, en etnisk rensning. Så er det null som skiller denne situasjonen fra Balkan-situasjonen.

 

Det som derimot er smått humoristisk er at USA er hyklere hvis de klager på at russerne går inn i Sør-Ossetia samtidig som de selv gikk inn i Kosovo og Serbia. Og russerne er hyklere hvis de mener at å gå inn i Sør-Ossetia er legitimt, samtidig som de angriper verbalt vesten, USA og kosovo for nettopp dette.

usa lager kaos og bruker dette til og signere avtaler om raketskjoldet ved russisk grense, noe som nato tydelig vis driter i.

 

Nå må du gi deg. Det er Russland som har gått til krig, og det er Russland som har brutt kontakten. Du kan ikke skylde på USA i denne situasjonen, det blir fullstendig latterlig. Rakettskjoldavtalen har i stor grad vært i havn lenge og USA og NATO signerte avtalen med bla. Polen for å demonsterere for Russland at de ikke kan diktere den demokratiske verdens sikkerhetspolitikk med vold.

 

USA står sterkt her, USA er verdens ledende supermakt. Verden er unipolar og Russland ønsker selvfølgelig å forandre dette, de ønsker å bli så store som de engang var. USA har overkjørt russerne i rakettskjolddiskusjonen og har dermed fryst de ute fra resten av vesten, ved å skille vesten og Russland med dette rakettskjoldet. Det er nødvendigvis ikke bare pga. "skarpe uttalelser" angående Georgiainnblanding. Men også fordi samme dagen signerte USA og Polen skjoldavtalen. Som ikke har vært i havn lenge fordi nasjonene har vært usikre på om det er i deres interesse å yppe såpass mot russerne.

 

Det de egentlige demonstrerte er vel at det er USA som dikterer verdens sikkerhetspolitikk med fantomtrusler om ett "farlig" Iran.

 

Rakettskjoldet er ikke sakens kjerne i denne konflikten, og heller ikke USA. Russland mener de er så sterke nå at de kan tvinge de tidligere satelittstatene i Kaukasus og Øst-Europa tilbake til sin makt-pole. Land som var okkupert av USSR de siste seksti åra så sitt snitt til å bryte seg fri fra Russisk influens og over til EU, USA og demokratiske verdier. Desverre vil aldri disse småstatene ha noe å for å holde Russland i sjakk annet enn kollektiv sikkerhet.

Neste konflikt i den regionen vil bli Russland - Ukraina. Vi kan forvente en Russisk inkursjon i nærheten av krim-halvøya for å sikre Russiske interesser og gi Ukraina en lekse fra Oransje-Revolusjonen i 2004.

 

Rakettskjoldet er ikke sakens kjerne? Du undervurderer sterkt hva slags sikkerhetspolitiske konsekvenser dette "skjoldet" har i forhold til russernes posisjon i verden. Når det gjelder det å utøve politisk og militær makt over tidligere "delstater" så har du forsåvidt rett, men rakettskjoldet er en betydelig del av dette trekket.

 

Og du skal heller ikke se bort ifra at andre nasjoner i russernes interessesfære blir utsatt for noe lignende.

 

(Beklager om noe var usammenhengene, skal se over det senere, er lettere drita nuh)

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
skjønner dette veldig godt. vesten har vist seg veldig fientlig mot Russland siste ukene, usa lager kaos og bruker dette til og signere avtaler om raketskjoldet ved russisk grense, noe som nato tydelig vis driter i.

 

Vesten er fiendtlig mot Russland? :thumbdown: . Det er det dummeste jeg har hørt. DEt er jo de kommunist dritt folka som er så jævla kåte på krig. Hvorfor flyr de hele tida nær Norge med bombefly? hmm? Sikkert for å irritere oss til å skyte ned de flya, for da får kommunistene en "grunn" til å invadere Norge. Makan til krigskåt land har e aldri sett.

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar
Spinexel: Ikke kommunistene, han snakker om kommusitene. Har ikke helt fått med meg hva en kommusit er da..

 

hvis du hadde tenkt litt så hadde du sikkert skjønt at jeg skrev litt feil vettu

 

Hadde du tenkt litt så kunne du skjønt at det er sånn ca. 20ish år siden kommunistene hadde makten.

Lenke til kommentar
Spinexel: Ikke kommunistene, han snakker om kommusitene. Har ikke helt fått med meg hva en kommusit er da..

 

hvis du hadde tenkt litt så hadde du sikkert skjønt at jeg skrev litt feil vettu

Jeg sliter veldig med å ta deg seriøst. Mest siden jeg ikke tror du kan være mer enn 12 år gammel.

Lenke til kommentar
Spinexel: Ikke kommunistene, han snakker om kommusitene. Har ikke helt fått med meg hva en kommusit er da..

 

hvis du hadde tenkt litt så hadde du sikkert skjønt at jeg skrev litt feil vettu

Jeg sliter veldig med å ta deg seriøst. Mest siden jeg ikke tror du kan være mer enn 12 år gammel.

 

Du bomma litt der.. Men for å være litt mer serriøs her. Jeg skreiv jo bare min mening om hva jeg syns om det Russland gjør mot Georgia og det med fly nær Norske kysten. Mulig Georgia ikke hadde rent mel i posen, men hvem invaderte hvem? Jo, Russland storma jo Georgia og nølte ikke ett sekund med å bombe ut.. 2 byer var det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...