Gå til innhold

Russland bryter alt samarbeid med NATO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kom som respons, ikke bare på Georgiakommentarer. Men også fordi USA og Polen inngikk avtale om rakettskjoldet tidligere idag.

 

Merkelig at det bare er Aftenposten og da VG som rapporterer dette.

"Aftenposten har fått bekreftet fra velinformert hold at Russland nettopp har varslet Utenriksdepartementet i Oslo om at ledelsen i Moskva om kort tid vil sende Norge og de øvrige NATO-landene en note."

 

We`ll see, men med tanke på USA og Polens trekk tidligere idag. Så er det ikke en helt umulighet.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Er helt på trynet at NATO i det hele tatt har blandet seg inn i denne saken. Hva faen betyr en allianse for disse folka? Georgia er ikke med i NATO, og da skal ikke en slik organisasjon blande seg inn. Da får de enkelte land stå for det de sier, uten å trekke alliansen sin bak seg.

 

Skal sende brev til Støre og spørre hvor han tror DENNE saken ligger etter uttalelsene han har kommet med i det siste. At Russland gir en god faen i NATO før NATO selv kom med sin offisielle uttalelse er på sin plass.

Lenke til kommentar
Er helt på trynet at NATO i det hele tatt har blandet seg inn i denne saken.
de blander seg vel for at usa blander seg, så har har de vel fått smaken på og leke værdens politi sammen med usa i den store muslimjakten

 

Er det flere enn meg som synes dette er litt skummelt.
ikke skummelt akkurat synest jeg, men er litt småbekymra over usa sin agresive utenrikspolitikk, den fører ting helt i feil retning om dagen
Lenke til kommentar

Nå er det Russland som brøt kontakten og ikke Nato. Nato stemte for å ikke bryte kontakten, sånn sett kan man tolke at Russland er den agressive parten her.

 

Georgia er ikke med i Nato men USA ønsker at Georgia kan en dag melde seg inn i Nato og da lar det seg ikke gjøre at landet er okkupert av en farlig stormakt.

Lenke til kommentar

Landene i Kaukasus har vaert okkupert av Russland siden WWII. Naar USSR falt, saa soekte de tidligere satelittstatene seg mot Vesten for fremtidig beskyttelse mot Russisk aggressjon. De Baltiske landene fikk NATO-medlemskap, mens land som Ukraina og Georgia, som ikke har sjans alene mot Russland soeker seg naturlig nok mot kollektive sikkerhetsloesninger. I hvilket bakvendtland har Russland noe som helst rett til aa herje som de har gjort i Georgia de siste ukene?

Lenke til kommentar
skjønner dette veldig godt. vesten har vist seg veldig fientlig mot Russland siste ukene

 

Jeg vet ikke hvor godt du har fulgt med i media, men Russland innvanderte og knuste et lite demokrati, et kandidatmedlem for EU og NATO.

 

usa lager kaos og bruker dette til og signere avtaler om raketskjoldet ved russisk grense, noe som nato tydelig vis driter i.

 

Nå må du gi deg. Det er Russland som har gått til krig, og det er Russland som har brutt kontakten. Du kan ikke skylde på USA i denne situasjonen, det blir fullstendig latterlig. Rakettskjoldavtalen har i stor grad vært i havn lenge og USA og NATO signerte avtalen med bla. Polen for å demonsterere for Russland at de ikke kan diktere den demokratiske verdens sikkerhetspolitikk med vold.

 

Er helt på trynet at NATO i det hele tatt har blandet seg inn i denne saken. Hva faen betyr en allianse for disse folka? Georgia er ikke med i NATO, og da skal ikke en slik organisasjon blande seg inn

 

At Georgia ikke er medlem av NATO og EU ennå betyr da for faen ikke at NATO ikke har lov å protestere når en diger fascistisk bølle som Russland invanderer et lite demokrati.

 

Hvor i all verden er det dere har lært historie og samfunnskunskap? Er norsk skole fremdeles full av stalinister, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg venter heller til krigen er over i Georgia, og da vil vi forhåpentligvis få balanserte vurderinger av hvem som egentlig er den aggressive parten. Stoler slett ikke på vestlige media, og CNN er i så måte på topp når det gjelder "historieforfalskning."

Lenke til kommentar
Jeg venter heller til krigen er over i Georgia, og da vil vi forhåpentligvis få balanserte vurderinger av hvem som egentlig er den aggressive parten. Stoler slett ikke på vestlige media, og CNN er i så måte på topp når det gjelder "historieforfalskning."

 

 

Uansett om Georgia angrep Sør-Ossetia eller ikke, så er det på det rene at Russland har invandert en demokratisk rettsstat, og brutt folkeretten. Langt klarere enn det var med f.eks USA og Irak, og husker jeg rett hadde du vil ingen problemer med å fordømme amerikanerne?

 

Når det er sagt er det også bullshit at det er vestlig media som ikke er til å stole på. Det vil si, du skal ikke stole på NOE medie, men når det gjelder bullshit og propaganda så ligger ikke-vestlige medier HIMMEL OG HAV foran vesten, og CNN, som forøvrig er eid av en uhyre venstreorientert mann.

Lenke til kommentar

Jeg tror Russland har brukt Georgia som et eksempel for å vise at de igjen er en millitær supermakt. Det er ikke lengre enn 10 år siden de ikke engang hadde batteri til å starte alle tanksene sine.

 

Angrepet på Georgia var til en viss grad forsvarlig av Russland, men ikke måten de gjorde det på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg venter heller til krigen er over i Georgia, og da vil vi forhåpentligvis få balanserte vurderinger av hvem som egentlig er den aggressive parten. Stoler slett ikke på vestlige media, og CNN er i så måte på topp når det gjelder "historieforfalskning."

 

 

Uansett om Georgia angrep Sør-Ossetia eller ikke, så er det på det rene at Russland har invandert en demokratisk rettsstat, og brutt folkeretten. Langt klarere enn det var med f.eks USA og Irak, og husker jeg rett hadde du vil ingen problemer med å fordømme amerikanerne?

 

Når det er sagt er det også bullshit at det er vestlig media som ikke er til å stole på. Det vil si, du skal ikke stole på NOE medie, men når det gjelder bullshit og propaganda så ligger ikke-vestlige medier HIMMEL OG HAV foran vesten, og CNN, som forøvrig er eid av en uhyre venstreorientert mann.

 

Vi har tre større aktører som kjemper om global makt, og de bruker alle tilgjengelige midler for å oppnå det målet. Når det gjelder USA/Irak så kan vi kanskje enes om at infoen (ja, du vet den infoen som ikke er vestlig produsert propaganda, ment for å selge budskapet om våre edle hensikter er bare å hjelpe de stakkars irakerne, men balansert info fra uavhengige kilder som beviser at hensikten slett ikke var så edel).

 

 

Om du har oppfattet at jeg fordømmer USA, så er det kanskje din måte å forstå sammenhenger, og ikke hva jeg reelt tenker og mener!?

 

Jeg avskyr endel av oss som med spyttslikkende servilitet godtar alt som kommer vraltende fra over dammen.

 

Hvis man virkelig skal kalle oss venner (USA-Norge), så bør man hjelpe hverandre ved å være kritiske og si ifra, og ikke stilltiende observere at tingene går til helvete, 

 

Hørte nettopp på radioen at en av våre spesialister beskrev akkurat hvor vinklet infoen mht. krigen mellom Russland og Georgia var (CNN utmerket seg i så måte negativt). Men han var sikkert en sånn derre jævla raddis!?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Men hva mener du man skal gjøre da Pencilcase? Amerikanerne hefter ikke 2 sekunder å bryte all kontakt med oss. Tror du har glemt at vi faktisk er et lite og ubetydelig land når det gjelder slike ting.

Uten USA og NATO er ikke norge noe.

 

Fullstendig klar over disse realitetene. Vi er ganske enkelt prisgitt hvilken type som sitter ved rorkulten i det hvite hus, og NATO er hans forlengede arm. Men slik er nå det. Har slett ingen lyst/mulighet til å bryte ut av det samarbeidet, men ser likevel svakheten i det.

 

Så får vi gjøre vårt beste for å holde dialogen igang med vår lett suspekte nabo i øst, og håpe på at ved å ta tålmodigheten til hjelp så vil det til slutt virke. Har ikke noen annen fasit.

Lenke til kommentar
At Georgia ikke er medlem av NATO og EU ennå betyr da for faen ikke at NATO ikke har lov å protestere når en diger fascistisk bølle som Russland invanderer et lite demokrati.

Jo, det gjør det. En allianse holder seg til de landene som er medlem. Er andre organisasjoner som skal inn på banen i slike forhold, og ikke en militær allianse mellom land som ikke er berørt av konflikten.

 

Kommentaren din om stalinister er ikke vits å ta opp. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Jeg venter heller til krigen er over i Georgia, og da vil vi forhåpentligvis få balanserte vurderinger av hvem som egentlig er den aggressive parten. Stoler slett ikke på vestlige media, og CNN er i så måte på topp når det gjelder "historieforfalskning."

 

 

Uansett om Georgia angrep Sør-Ossetia eller ikke, så er det på det rene at Russland har invandert en demokratisk rettsstat, og brutt folkeretten. Langt klarere enn det var med f.eks USA og Irak, og husker jeg rett hadde du vil ingen problemer med å fordømme amerikanerne?

 

Det Russland har gjort er å bryte suvereniteten til Georgia, med unnskyldninger om at de bedrev etnisk rensning mot Sør-Ossetia for å få kontroll på en utbryterstat. Man kan forsvare angrepet fra ett menneskerettighetssynspunkt. Og det er vanskelig å kritisere dette uten å da faktisk måtte kritisere innblandningen i Kosovo.

 

At dette var en klarere invasjon enn USAs angrep på Irak må du gjerne forklare. I dette tilfellet var det en nabonasjon som hadde seperatister som har svært mange russiske pass og som vil frigjøre seg som ble tilsynelatende angrepet. I tilfellet rundt Irak var det i all hovedsak den MØV-trusselen som gjorde at Saddam måtte stoppes, for å sikre USA, Israel og resten av naboene til Irak. Ett pre-emptivt angrep. (Du kan gjerne ta med menneskerettigheter her også, men det var lengre bak i årsaksforholdet).

 

Og i all forstand så er det det samme USA og Russland har gjort, de har blandet seg inn i sitt interesseområde for å fremme seg selv og etablere en viss form for politisk makt. For USA er midtøsten viktig med tanke på Iran, Israel og med tanke på å etablere seg nærmere andre potensielle supermakter. For Russland, er det viktig å hevde seg i sin "gamle" interessesfære som lå under storhetstiden i Sovjet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...