stiabr Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hei hei har nettopp kjøpt meg mac og er strålende fornøyd. elsker denne lille macen min men så kommer jeg på skolen og dær forteller de meg at jeg ikke kan ha mac uten å ha windows modul på den for de tar ikke imot mac dokumenter og nødvendige program som vi trenger kan de ikke instalere. hva gjør jeg da? hvor mye koster windows til mac og hvor får jeg tak det. går det an å avistalere det igjen eller mister jeg hele mac OS hvis jeg innstalerer windows. jeg vil ikke ha windows på min mac, men jeg blir jo tvunget til det.. arg jeg vil ha den som den er... å så blir de små sinte på oss elever for at vi ikke heller kan ha en vanlig pc, hvorfor vi må gjøre det så vanskelig. ååå... håper på hjelp. Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 En windows-lisens til Mac koster like mye som en Windows-lisens til PC. Det finnes flere måter å gjøre det på. Du kan bruke en innebygget funksjon i OS X som heter Boot Camp, der du kan bruke Windwos akkurat som på en PC. Da kan du velge om du vil kjøre OS eller Windows ved oppstart: http://www.apple.com/no/macosx/features/bootcamp.html Du kan også bruke et program som heter Parallels Desktop, der du kjører Windows i et eget vindu i OS X: http://www.parallels.com/en/landingpage/ds...CFQ9oQgodQAb_ag Du trenger også her en Windows-lisens. Det finnes også noen andre programmer som gjør omtrent det samme, men dette er vel de mest populære. Håper det hjalp litt:) Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Mac dokumenter? Hva slags dokumenterer det de mener? word og slikt? Ifso, så finnes det Officepakke til Mac. Og hva slags programmer er de ikke de kan installere? Endret 20. august 2008 av laffe Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 En del programmer kan en også kjøre gjennom Crossover så da slipper du windows helt, ellers så er parallels, eller vmware og foretrekke, da du ikke trenger omstart av maskinen, men kan kjøre den virutuelt i mac OS X miljøet. Dette er en veldig grei løsning om det ikke er 3D programmer som skal brukes i windows. ellers så støtter mac det meste fra før, og ellers så finnes det programmer for det meste på mac, men er ikke alltid like lett og få support av it-folk på skoler. Lenke til kommentar
Faxfinn Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Om det bare er snakk om at du trenger .doc dokumenter så kan du lige gjerne laste ned Neooffice? OpenOffice versjon for mac, helt gratis. http://www.neooffice.org/neojava/no/index.php Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 OpenOffice.org 3 (er vel beta fortsatt) er også et alternativ, som ikke bruker Java eller X11. OOo 2 brukte X11, og mange foretrakk NeoOffice fremfor OpenOffice. Nå tror jeg OpenOffice 3 er såpass stabilt at det er fullt mulig å bruke det til skolebruk, så det er også et alternativ. Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 for de tar ikke imot mac dokumenter og nødvendige program som vi trenger kan de ikke instalere. Hvilken skole går du på? Virker som de er en haug med idioter der ihvertfall. Du kan både få deg Microsoft Office 2008 for mac, som bruker akkurat samme filer som windows versjonen. Så har du iWork 08 som uten problemer lar deg eksporere til Word, Powerpoint, Excel osv. Er nå inne på mitt tredje år på Randaberg VGS med Mac, og har ikke hatt ETT problem med det på de årene! Jeg ser nå hver eneste dag, flere og flere macer blandt studiespesialiserende studenter, har til og med sett 2-3 Macbook Airs! Har aldri vært så fornøyd med en datamaskin ever, som med min macbook! /Yaricks Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Dagens dummeste. Berre innstaler Office pakka, eventuelt OpenOffice som blir nemnt. iWork (mac's alernativ til office) har også veldig god støtte for eksport til Microsoft Office dokumenter. Eg har ALDRI hatt problemer. Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Det er jo langt ifra alle programmene som støttes på mac. Bruker selv en MacBook på skolen. Men jeg må skaffe Windows på den fordi vi er avhengige av noen programmer på skolen (windows only) Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jaha? Programmer som? Joda, jeg bruker selv windows på macen fordi jeg trenger tilgang til Visual Studio til ITen, men bortsett fra den timen der, så bruker jeg ALDRI windows på macen! Teknologi og forskiningslære har noen få programmer som er windows only, men ja. Mathias Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Det er jo langt ifra alle programmene som støttes på mac. Bruker selv en MacBook på skolen. Men jeg må skaffe Windows på den fordi vi er avhengige av noen programmer på skolen (windows only) Sannsynlig finnes det alternativer som gjør sammen jobben. Mac kan også bruke svært mye av programmer som er laget til *nix. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå