Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Butikk ga meg "feil" vare.

vcx

Anbefalte innlegg

Vi fikk beskjed på skolen om å kjøpe oss et lukket headset.

Jeg gikk innom Hi-Fi Klubben på hamar og sa jeg skulle ha et godt lukket headset til rundt 1000,- lappen.

Jeg fikk da anbefalt Goldring DR100 og kjøpte det.

Men Goldring DR100

- Er IKKE et lukket headset(som jeg fant ut etterpå).

- Fått dårlige kritikker(bortsett fra what hifi).

Har jeg noen rettigheter i en sånn sak eller må jeg kjøpe meg et nytt headset?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke at du skal dette for god fisk, men magefølelsen og logikken min tilsier at du har rett til å returnere produktet. Jeg vil tro at du har rett på å få pengene tilbake. Jeg kan ikke gi deg noen lovtekst da jeg rett og slett snakker ut fra min fornuft nå.

Problemet er vel at det kan være vanskelig for deg å bevise at selgeren har lurt deg, om Hi-Fi-Klubben nekter. :hmm:

Red.: Et annet poeng kan også være: "Hvor bra er ett lukket headset(hva nå enn det er) til 1000 kroner. Det jeg altså prøver å si er, hva kan du forvente av et lukket headset til 1000 kroner. Jeg har ikke peiling på hva et lukket headset er, ei heller hva slike koster og hvor bra de er - eller hvilken prisklasse de virkelig gode ligger i.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Tja, du har vel angrerett i dette tilfellet?

Med mindre det er over 14 dager siden du kjøpte produktet. :)

Angrerett gjelder kun hvis varen er kjøpt over internett eller telefonsalg. Gjelder ikke hvis kunden har oppsøkt fast utsalgssted.

En annen ting er at her bør vel hi-fi klubben utvise litt service, og la kunden i det minste få riktig produkt. Tviler på at kunden har noen rett til å få pengene igjen.

Lenke til kommentar

Nå er generelt hifiklubben et dårlig sted å kjøpe varer fra da de ofte er mye dyrere enn andre butikker, men rådene man får der er gjerne fornuftige (noe som kan forsvare en høyere pris, mener jeg)

Av det jeg kan se ER Goldring DR100 et lukket headset, men hvis du har bevis på noe annet så får du vise det frem.

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbeh...elefon_sort.htm

Det bunner egentlig i om selgeren har gitt deg dårlige råd, men dette blir påstand mot påstand og vanskelig å bevise. Kjøpte du den hos Hifibutikken eller bestilte du den på nettet? At den er lukket eller ikke burde jo vært rimelig lett hvis du kjøpte over disk? Er den kjøpt på nettet har du jo angreretten du kan bruke...

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Nå er generelt hifiklubben et dårlig sted å kjøpe varer fra da de ofte er mye dyrere enn andre butikker, men rådene man får der er gjerne fornuftige (noe som kan forsvare en høyere pris, mener jeg)

Av det jeg kan se ER Goldring DR100 et lukket headset, men hvis du har bevis på noe annet så får du vise det frem.http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehoer/hodetelefoner/goldring_dr100_hodetelefon_sort.htm

Det bunner egentlig i om selgeren har gitt deg dårlige råd, men dette blir påstand mot påstand og vanskelig å bevise. Kjøpte du den hos Hifibutikken eller bestilte du den på nettet? At den er lukket eller ikke burde jo vært rimelig lett hvis du kjøpte over disk? Er den kjøpt på nettet har du jo angreretten du kan bruke...

Det tenkte jeg ikke over før etterpå faktisk.

Jeg hadde ingen anelse, men så på nettet at det var åpent.

Hvis jeg går innom butikken på hamar så kjøpte jeg den ikke på internett. Men tror dette skal gå bra, siden jeg skal kjøpe et dyrere headset(+500,-) Denon AH-D1001.

Lenke til kommentar
Av det jeg kan se ER Goldring DR100 et lukket headset, men hvis du har bevis på noe annet så får du vise det frem.

Ser da rimelig åpen ut i mine øyne. Hva er det som får deg til å tro noe annet?

Da trenger jeg en forklaring på hva forskjellen på et åpent og lukket headset er. Jeg trodde det betydde at området rundt ørene var pakket inn mot høyttalerne, ikke slike skumgummiputer som gjør at lyden slipper ut. Og grunnen til at skolen vil at du bruker et "lukket" headset er nok at det du hører på ikke skal forstyrre omgivelsene mer enn nødvendig, og da vil jo Goldringen dekke dette behovet.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Rent teknisk sett hva som er fordelen har jeg ikke kunnskap til å forklare. Men utifra det jeg har blitt fortalt (og erfart) så går lukkete løsninger ofte litt på bekostning av lydkvaliteten.

Så rent lydmessig er åpen løsning generellt sett og anbefale. Men noen arbeidsforhold krever jo lukkede løsninger da.

Lenke til kommentar

Lukket headset har 2 funksjoner, stenge lyd utenfra og ikke slippe ut lyden i headsettet ut til omgivelsene. Typisk bruksområde er feks studio når man gjøre en innspilling med svært følsom mikrofon. "Lekker" headsettet vil mikrofonen feks ta opp musikken som dunker i headsettet og er hørbart på vokal opptaket. Basert på egen erfaring...

Lenke til kommentar
§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

...

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

Du informerte selgeren at du trengte et godt, lukket headset. Du har fått et dårlig, åpent headset. Derfor er dette en mangel.

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

...

d) kreve heving etter § 32

§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Du kan kreve kjøpet hevet siden disse manglene ikke er uvesentlige.

Les mer på http://lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...