DementedAlbino Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Har fått en oppgave i dag, eller rettere sagt en konkurranse. Er som følger: Vi får utlevert 6 A4 ark og en limstift. Vi kan forme arkene som vi ønsker, men de skal henge sammen slik at de kan bæres i ett punkt. Høyden må være lik ett A4 ark som ligger sidelengs, altså høyden på kortsiden om dere skjønner. Hele målet med oppgaven er å kunne stable mest mulig vekt på toppen av plattformen\byggverket uten at det kollapser. For ett år siden hadde de en tilsvarende konkurranse, med da med 12 A4 ark framfor 6 som vi har, og da ble det stablet 130 kg på toppen før det kollapset. Så hva vil beste måte være å gjøre dette på? Har prøvd litt forskjellig, men er ikke mye vekten som skal på før det faller om. Det som tålte mest var i grunn å ha tre søyler som alle var doble, men det ble for ustabilt når vekten skulle plasseres på toppen. Så kom med alle tips du har, alt fra hvilken diameter som vil tåle mest, til antall søyler og utformingen på søylene. Endret 23. august 2008 av svortevik Lenke til kommentar
NorkaBorka Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Har fått en oppgave i dag, eller rettere sagt en konkurranse. Er som følger: Vi får utlevert 6 A4 ark og en limstift. Vi kan forme arkene som vi ønsker, men de skal henge sammen slik at de kan bæres i ett punkt. Høyden må være lik ett A4 ark som ligger sidelengs, altså høyden på kortsiden om dere skjønner. Hele målet med oppgaven er å kunne stable mest mulig vekt på toppen av plattformen\byggverket uten at det kollapser. For ett år siden hadde de en tilsvarende konkurranse, med da med 12 A4 ark framfor 6 som vi har, og da ble det stablet 130 kg på toppen før det kollapset. Så hva vil beste måte være å gjøre dette på? Har prøvd litt forskjellig, men er ikke mye vekten som skal på før det faller om. Det som tålte mest var i grunn å ha tre søyler som alle var doble, men det ble for ustabilt når vekten skulle plasseres på toppen. Så kom med alle tips du har, alt fra hvilken diameter som vil tåle mest, til antall søyler og utformingen på søylene. 130 KG? Mener du 13 eller 1,3? 12 A4 ark klarte nå hvertfall ikke holde en feit, voksen mann oppe. That's for sure! Har selv vunnet brobyggekonkuranse, men da med ubegrenset adgang på aviser. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 130 kg ble stablet på toppen av 12 A4 ark før de kollapset. I 2004 hadde de faktisk 25 A4 ark tilgjengelig, men da kollapset det etter 80 kg. Med 6 ark aner jeg ikke hva i kan forvente av vekt, men så langt har vi klart 5 skrivebord på toppen før det gikk gale. Snakker da om stander skrivebord en finner på skolen. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Tenkte å gi beskjed hvordan det endte til slutt i konkurransen. Vinnerlaget klarte å stable 53 Kg på sin plattform innen de 5 minuttene vi hadde tilgjengelig til å plassere kasser på toppen av plattformen. De la det ene arket i bunn helt flatt. Fire av arkene ble brukt til å lage fire syler og satt på toppen av aket som ble lagt flatt. Det siste arket de hadde tilgjengelig ble klippet oppi masse "strimler" og brukt som støtte mellom søylene og til å forsterke søylene. Andre plassen klarte 47 kg. Her ble det laget 5 søyler, men arkene ble rullet tettere sammen med en mindre diameter enn vinnerlaget hadde. Siste arket le her brukt på samme måte som vinnerlaget gjorde. Så må si oss fornøyd. Da vi startet hadde jeg ingen formening om at 6 a4 ark skulle klare å bære så mye vekt som de gjorde. Kan også nevne at jeg tror de kunne få en del flere kg på om det hadde vært mer enn 5 minutter å plassere på. Lenke til kommentar
NorkaBorka Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Tenkte å gi beskjed hvordan det endte til slutt i konkurransen. Vinnerlaget klarte å stable 53 Kg på sin plattform innen de 5 minuttene vi hadde tilgjengelig til å plassere kasser på toppen av plattformen. De la det ene arket i bunn helt flatt. Fire av arkene ble brukt til å lage fire syler og satt på toppen av aket som ble lagt flatt. Det siste arket de hadde tilgjengelig ble klippet oppi masse "strimler" og brukt som støtte mellom søylene og til å forsterke søylene. Andre plassen klarte 47 kg. Her ble det laget 5 søyler, men arkene ble rullet tettere sammen med en mindre diameter enn vinnerlaget hadde. Siste arket le her brukt på samme måte som vinnerlaget gjorde. Så må si oss fornøyd. Da vi startet hadde jeg ingen formening om at 6 a4 ark skulle klare å bære så mye vekt som de gjorde. Kan også nevne at jeg tror de kunne få en del flere kg på om det hadde vært mer enn 5 minutter å plassere på. Så vant du eller? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Nei dessverre, men var utrolig kjekt å jobbe med, prøve seg fram på forskjellige konstruksjoner:) Endret 23. august 2008 av svortevik Lenke til kommentar
radalf Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Hvordan er det mulig å stable over 50kg delt utover 6 A4 ark? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Hvordan er det mulig å stable over 50kg delt utover 6 A4 ark? Lurte mye på det jeg også, men forstår det bedre nå etter å ha tenkt litt. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Hvordan er det mulig å stable over 50kg delt utover 6 A4 ark? Prøv selv så ser du hvor imponerende det faktisk er, samt hvor stor forskjell det kan være på måten du lager grunnstøtten. Jeg glemte å nevne i første innlegget at det var lov å bruke saks til å klippe til arkene dersom en ønsket det. Det som ble lagt oppå plattformen var pakker med A4 ark. Kan se om jeg får tak i noen bilder fra selve konkurransen så kan dere få se selv:) Blir i så fall på mandag tenker jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå