Gå til innhold

Denne tilkoblingen har begrenset eller ingen forbindelse

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper på hjelp ifbm et problem. Er vel relativt oppegående på PC, men nettverk er jeg totalt blank på. Og da mener jeg blank, så innspill må gis med teskje.

Vi fikk for en uke siden 2Mbits bredbånd fra Eidsiva. Kablet til Allied Telesis modem til 3COM router og til vår stasjonære som er en selvkomponert sak satt sammen hos Komplett. Kan se ut som nettverksdelen i PC'n består av Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller. OS er WinXP Pro SP2. Sikkert mye info som mangler her for å diagnostisere feilen, men det får jeg plusse på med etter hvert som dere ber om opplysninger - vet ikke helt hva jeg skal legge til mer akkurat nå.

Feilen er at helt siden maskinen kom på nett, mister den forbindelsen med Internet og meldingen "Denne tilkoblingen har begrenset eller ingen forbindelse" kommer ved icon som indikerer nettforbindelse i traybar. Dette virker som det skjer helt vilkårlig - har ikke funnet ut noe spesielt som trigger det. Ellers virker forbindelsen helt topp. Når problemet oppstår, har jeg løst det ved å boote opp på nytt. Men nå begynner ting å roe seg litt ned etter at vi kom på nett og jeg vil gjerne løse problemet. Jeg har forsøkt å velge "Reparer" i menyen som kommer opp ved høyreklikk på nettverksiconet, men da kommer dialogen opp om forsøk på reparering og så skjer det ikke noe mer.

Regner med dette er kurrant å finne ut av for en med litt mer nettverkserfaring. Fortell hva jeg skal se etter, hva du evt. trenger av opplysninger, hva jeg kan gjøre for å eliminere, så gjør jeg det sporenstreks.

På forhånd takk for hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Kan jo være at du har ustabil linje,så for å overvåke vil jeg anbefale PingPlotter

Ta deg litt tid med dette verktøyet,og mål gjerne over en periode på en time.

Regner med du har sjekket for virus,spyware osv?

Om problemet vedvarer bør du ta kontakt med din ISP.

Lenke til kommentar
Kan det være routeren som mister kontakten pga bittorrent?

Hvis du kjører mange tilkoblinger med bittorrent så får det endel routere til å fryse (kan gi feil som beskrevet).

Problemet var der allerede fra første dag. Torrenten har først blitt startet opp de siste dagene.

Kan jo være at du har ustabil linje,så for å overvåke vil jeg anbefale PingPlotter

Ta deg litt tid med dette verktøyet,og mål gjerne over en periode på en time.

Jeg skal prøve programmet og se hva det viser.

Regner med du har sjekket for virus,spyware osv?

Om problemet vedvarer bør du ta kontakt med din ISP.

Norton antivirus går hele tiden og oppdaterer seg selv live. Ingen spyware funnet.

Men jeg mistenker ikke så mye selve linja. Hadde det vært det, ville vel Windows funnet igjen forbindelsen når jeg velger "Reparer"? Når jeg velger "Reparer", kommer dialogen "Fornyer IP" og så skjer det ikke noe mer. Hadde det vært linja, ville det vel ikke rettet seg med en reboot? Har jeg en feeling av at det er noe på selve maskina, men jeg vet ikke hvor og hvordan jeg skal begynne å nøste det opp. Det skjedde igjen etter at jeg postet første gang. Det ser nesten ut som det skjer etter at jeg har gått fra maskina og standard XP skjermsparer har gått på. Når jeg kommer tilbake og logger inn igjen, er forbindelsen mistet. Skjer ikke hver gang skjermsparer har gått på, men alle gangene jeg har merket meg har vært etter at skjermsparer har vært aktivert.

Lenke til kommentar
Hvis du kobler modem direkte til PC så kan du finne ut om det er routeren som er synderen. Har du fremdeles problemer så kan du mistenke PC eller nettverkskabelen.

Det var lurt. Tenkte faktisk selv på det en dag, men det ble borte igjen. Kjørt Spybot S&D uten nevneverdige funn. Dette er jo en ny PC som har vært på nett bare litt over en uke.

Tittet i Event Log - System og der kommer det med jevne mellomrom advarsel 1003 fra DHCP: "Datamaskinen kan ikke fornye adressen fra nettverket (fra DHCP-serveren) for nettverkskortet med nettverksadressen 0018F3F5FEF5. Følgende feil oppstod:

Tidsavbruddsperioden for semaforen har utløpt. . Datamaskinen vil fortsette å prøve å hente en adresse på egen hånd fra nettverksadresseserveren (DHCP)."

Error 1000 fra DHCP kommer nå og da, kanskje i det forbindelsen faller ut: "Datamaskinen har mistet leasingavtalen til IP-adressen 192.168.2.2 på nettverkskortet med nettverksadresse 0018F3F5FEF5."

Leasingavtalen? Det var da litt av en oversettelse. Men meldingen sier ikke meg noe.

Tidvis er det en error 4000 fra fwdrv: "Finner ikke beskrivelsen for hendelses-ID ( 4000 ) i kilde ( fwdrv ). Den lokale datamaskinen har kanskje ikke den nødvendige registerinformasjonen eller meldings-DLL-filer for å vise meldinger fra en ekstern datamaskin. Du kan bruke /AUXSOURCE= flag for å hente tilbake denne beskrivelsen. Se Hjelp og støtte for detaljer. Følgende informasjon er en del av hendelsen: \Device\FWDRV; Unable to capture ZwLoadDriver."

Har ikke fått sett noe på hva fwdrv kan være for noe.

Dette er de eneste advarslene og feilene som er logget siste 4 dager. Og problemet har skjedd minst en gang om dagen disse 4 dagene.

Lenke til kommentar

Nå har jeg med 100% sikkerhet funnet ut at Error 1000 fra DHCP kommer i loggen samtidig med at forbindelsen faller ut. "Datamaskinen har mistet leasingavtalen til IP-adressen 192.168.2.2 på nettverkskortet med nettverksadresse 0018F3F5FEF5." Advarsel 1003 fra DHCP fortsetter også å bli logget. Gjerne like i forkant av error 1000.

Spørsmålet er hvordan jeg griper tak i det videre. Får google litt og se hva jeg kan finne ut.

Lenke til kommentar

Feilen har ikke skjedd ennå. Kan virke som problemet forsvant da router ble koblet vekk. Spørsmålet da er om router er deffekt, eller om det er noe innstillinger noe sted som gjør det. I og med at router er helt ny, velger jeg å tro det siste. Spørsmålet er bare hvor jeg skal begynne. Det er rimelig mange "kryptiske" innstillinger bare i router. Noen som kjenner til 3COM's routere som har tips?

Lenke til kommentar
Hvis det er en trådløsrouter så bør du kryptere. Det kan være andre brukere som krasjer routeren.

Kjører med kryptering. He, he... ikke noe fare for at andre brukere er på ferde. En del kilometer til nærmeste nabo...

Men appropos krasje - har lest meg til at problemet kan oppstå hvis det er for mange tilkoblinger til router samtidig. Gjelder dette samtidige tilkoblinger fra samme PC også? Eller forespørsler om det er mer korrekt benevnelse? Kjører ganske jevnt på nedlasting hele tiden. Ikke så brutalt med torrent, men 10, 15 - 20 samtidige nedlastinger fra RS er ikke uvanlig.

Sjekk om det finnes nyere firmware hos 3com.

Det skal jeg gjøre. Og så kom jeg plutselig på at jeg har jo en router til. Kjøpte meg en like før jeg bestillte bredbånd, men så var 3COM routeren med som gave i bredbåndsabonnementet. Så da har jeg en router til som jeg kan teste med. Den andre routeren er en LinkSys WRT54GL hvor det finnes masse annen sw til. Så med den har jeg mange muligheter til å prøve annen sw og eksperimentere.

Takk for hjelpen så lenge. :yes:

Lenke til kommentar

Ja det gjelder selvsagt antall forbindelser totalt via routeren og da vil bittorrent fort komme opp i et stort antall om man ikke har en passende begrensning i programmet.

WRT54GL tåler minst 64 samtidlige forbindelser (mener peers totalt), så om du f.eks setter det til 50 globalt i torrentprogrammet så tror jeg det vil fungerer fint.

Begrens også upload til f.eks 70% slik at du beholder grei respons for andre ting også.

Når du snakker om inntil 20 nedlastninger i torrent (med X antall peers hver), så skjønner jeg at routeren din svetter...

Tror nok dette er hele forklaringen på det du har slitt med. Husk at du trolig må slå av og på routeren etter at den har blitt overbelastet. Ellers kan den slite med 'heng i software' til neste gang du bryter strømmen til den.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg var uklar. Med 10, 15 - 20 nedlastinger mente jeg HTTP. Problemet var der fra dag 1, en uke før jeg startet torrent første gang.

Jeg ser i innstillinger i Opera at jeg tydeligvis har fiplet med "Maks. antall forbindelser mot tjener" og "Maks. forbindelser totalt". Begge er satt til 128. Samtidig har jeg lagt inn en TCP/IP patch som fjerner begrensningen innført i WinXP SP2 med maks. 10 samtidige forbindelser. Antall samtidige forbindelser skal nå fra Windows sin side vært bortimot ubegrenset, tror jeg. Men jeg får ikke helt dette til å være årsaken heller. Problemet skjer også på natt når jeg ikke bruker maskinen og eneste aktivitet på den er nedlasting i Opera, kanskje 10 - 15 filer samtidig (HTTP, ikke torrent). Det skal da ikke bli stress mot router i et slik scenario?

Lenke til kommentar

Det er faktisk enkelte routere som knekker ved en slik last, men vet ikke hvor dårlig din 3com er på det området.

For min del har jeg aldri hatt problemer med å kjøre SP2 sin begrensning på 10 nye forbindelser pr sek.

Når det gjelder nedlasting med HTTP så finnes det downloadere som lar deg få multiple forbindelser (f.eks 5 pr fil), men det er ikke sikkert du har det.

Skal du ha en god router for bittorrent kan DIR-655 eller tilsvarende modell være et godt valg som tåler over 200 forbindelser. Selv har jeg Netgear WNR834b med DD-WRT firmware og den tåler over 180 connections (har aldri krasjet for meg).

Du får bare prøve Linksysrouteren din. Regner med at den er stabil så lenge du ikke kjører alt for hardt med evt P2P. Du kan utvide funksjonaliteten på den ved å legge inn DD-WRT, Tomato eller lignende firmware på den. Blant annet kan du da bruke den som wireless bridge for å utvide nettverket eller som klient for å få stor rekkevidde.

Lenke til kommentar
Du får bare prøve Linksysrouteren din. Regner med at den er stabil så lenge du ikke kjører alt for hardt med evt P2P.

Ja, det er nok det neste fornuftige. Og, som du sier, det er jo en masse firmware til denne. Prøver den og rapporterer når jeg har noe resultat.

Takk igjen for fin oppfølging!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En tilbakemelding til dere som har hjulpet og andre som kommer borti samme problem. Årsaken viste seg i mitt tilfelle å være brannmuren som var altfor tett strammet til slik at nødvendig UDP kommunikasjon mellom DHCP server og klient ikke slapp igjennom. IP adressen til PC gikk da ut på lease og forbindelsen til router/modem ble brutt. Veldig enkelt når man vet om det... Leste litt på nettet om hvordan DHCP fungerer og da gikk det opp et par lys. Lease på IP adresse kan enkelt sjekkes fra kommandolinje (Start - Kjør - cmd) med kommandoen IPCONFIG /ALL. Da ser man når lease ble inngått og når den skal fornyes.

Endret av oktrg500
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...