Gå til innhold

Hjelp til valg av prosessor til bærbar.

Azidops

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe en laptop for min far, men merker at jeg har falt av lasset på prosessorsiden. I dag finnes det så mange varianter så derfor spør jeg dere om anbefalinger eller linker til forklarende artikler.

PCen det er snakk om skal ikke brukes til spilling, men bør tåle at en del før den kneler. Skal brukes til Internett og Office og evt. Vista.

Håper dere kan komme med noen gode tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg må pressisere litt bedre. Jeg vil vite forskjellen på de forskjellige prosessorene til bærbare PCer og hvilke som er best.

F.eks:

- Hva er forskjellen mellom Intel Celeron, Intel Core 2 duo og Intel Pentium Dual-Core?

- Bør jeg gå for en AMD eller Intel Prosessor?

- Hvilke prosessorer er beregnet for bærbar?

Lenke til kommentar

Hei!

Så kort fortalt som mulig er vel:

- Core 2 Duo: Nyeste/raskeste serie fra intel

- Pentium Dual-Core: Prisgunstig utgave av core 2 duo, Budsjettmodell.

- Celeron: Noe av det billigste en får tak i. Ultrabudsjett.

På generelt grunnlag vil jeg si at Intel for tiden ligger et stykke forran AMD. Vurderer du likevel en AMD maskin er det Turion X2 som er det beste valget. Sempron er en billigløsning.

Jeg ville som en tommelfingerregel gått for en laptop med påskriften "Centrino 2", du får da den nyeste core 2 duo generasjon, og anerkjent HW i nettverk som gir mindre problemer med drivere o.l.

Skal du ha en laptop til annnet enn å leke med er Lenovo sine nye thinkpad i T400 og T500 serie å anbefale.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar Masterboy. Det var akkurat slike ting jeg ville vite.

Prosessorene har jo også et modellnr, en slags serie. Ta f.eks Core 2 Duo. Er en prosessor med modellnr T5550 med 1,83 Ghz svakere enn f.eks modellnr T5750 med 1,83 Ghz? Hvor mye kan jeg stole på hz for tiden?

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Nei du kan ikke stole på Mhz, det er stor forskjell på hvor godt ulike typer CPUer yter på samme antall Mhz. Dog er Intels Core 2 Duo forholdsvis lik i ytelse på modeller med samme frekvens og antall kjerner.

Det kan til tider være svært forvirrende å finne hva som egentlig er forskjellen. Bakgrunnen for at det er slik er nok bla. forskjellige "generasjoner" med prosessorer prosessorer i samme "serie". Det er ikke noen direkte enkel forklaring på dette, men dette er noe av grunnen:

Forskjellen på "generasjonene" kan være forskjellig produksjonsprosess. F.eks. at den nye generasjonen produseres på 45nm mens den gamle var på 65nm. Jo mindre produksjonsprosess det er på CPUen des mer effektiv er den pr. Mhz, i teorien. Altså 45nm å foretrekke foran 65nm.

Den neste forskjellen som er verd å merke seg er forskjell på bus-hastighet eller FBS ("front side bus" som intel kaller det, eventuelt HT eller hypertransport for AMD). Denne frekvensen angir hastigheten mellom CPU og hovedkort. Her er altså så høy hastighet som mulig å foretrekke. Merk at en ikke kan sammenligne Intel og AMD direkte på dette.

En tredje årsak til ny "generasjon" kan være endret størrelse på bufferminne (cache) eller utvidet støtte for koding som f.eks. MMX, 64 bit osv.

For å gjøre det enkelt for deg: Finn deg en laptop med Intel core 2 duo P8600 ev. P8400. Det er vel de mest fornuftige valgene akkurat nå.

Edit: Her var jo en grei oversikt over centrino 2 prosessorene, finner du noen av disse unngår du utdaterte modeller. Du kan jo også vente en måned og muligens få tak i laptop med quad core.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Tell me about it, Jazzfudgde...

Takk for gode linker. Jeg har forøvrig fått de svar jeg trengte så moderatorene kan stenge denne tråden hvis de ønsker.

For øvrig synes jeg at svarene fra Masterboy og Jazzfudge er så gode at tråden kanskje fortjener en sticky eller noe lignende. Jeg er sikker på at det er flere som har de samme spørsmålene som jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...