christian1986 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Som tittelen sier, hvordan bergense feriepengene? Har hatt deltidsjobber i flere år, men har nå fått fast stilling med en fast lønn. Hva skjer da. Får jeg utbetalt feriepengene istedenfor lønn når jeg har ferie? Årsaken til at jeg lurer er at vi har 25 "fridager med lønn". Er denne lønnen da feriepengene? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Er ulik praksis fra bedrift til bedrift. Man har i teorien ikke betalt ferie, men man opparbeider seg feriepenger for å "finansiere" ferien. Normalt så vil de fleste bedrifter ikke betale ut lønn i juni, men istede betale ut opptjent feriepenger for forige år. Optjeningen er ca 10% eller ca 12% av årslønnen avhengig om man har 4 eller 5 ukers ferie. I ditt tilfelle regner jeg med at dem bruker dine opptjente feriepenger for å "betale" dine feriedager, og du vil få utbetalt restbeløpet utover dette som feriepenger. Denne metoden er ofte brukt i stat og kommuner. Vær ops på at hvis du ikke har stort nok feriepengergrunnlag til å "finansiere" fridagene vil du ikke få utbetalt noe ekstra feriepenger og rissikerer å bli trekt i lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå