Daddlemannen Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hei! Jeg planlegger å ta muntlig eksamen i 2FY og 2KJ nå før jul. Lurte på hvordan slike eksamener fungerer, og om folk som har hatt dem, kan dele sin erfaring meg meg (og andre). Tusen takk for oppmerksomheten. :] Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Har hatt muntlig eksamen i 2FY. Eg veit egentlig ikkje heilt kva eg skal seie om det. Er eigentlig ein heilt vanlig muntlig eksamen. Den største forskjellen mellom muntlig og skriftlig er at den muntlige eksamenen stort sett består av å farklare ting istaden for å rekne på det. Sjølv syntest eg at den muntlige eksamenen var enklast sidan du får tilbakespel frå faglærer og kan derfor gjere små korrigeringa underveis visst det er noke som du ikkje er heilt sikker på. Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Hjertlig takk for informasjonen :] Foregikk dette på tavle, eller satt du stille og forklarte? Fikk du forbredelsestid, hadde du med notater inn under "høringen", måtte du utføre forsøk? - Kort og greit, hva skjedde? :] Håper flere kommer med sine erfaringer her Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Du får ikkje ta med deg notater under eksamenen, men du kan notere under eksamenen (i notatblokk eller på tavle visst du synest det er best). Du får ta betenkelsestid, men som på alle andre eksamener så er det best å ta det du kan fyrst, og deretter komme tilbake til det som du er meir usikker på. Å bruke tavla kan være ein god ide, men er ikkje nødvendig. Det er ofte raskare og enklare og teikne ei teikning istaden for å forklare alle detaljane. Du må vanligvis ikkje utføre forsøk, men du vil bli bedt om å forklare fremgangsmåte og konklusjon av minst eit av forøka du har gjort. (OBS, det er viktig å få med seg alle forsøk, om du ikkje kan være til stades på eit av dei få notater av ein klassekamerat.) Her er eit par tips: 1) Behald roa, bruk litt tid på å roe deg ned og småprat med sensor og faglærer før du begynder. 2)Ta ordet og prat, jo meir du kan prate samanhengande om det du veit, jo færre sjangsar får fag-læraren til å spørre om ting du ikkje veit 3)Fag-læraren er din venn, fag-læraren vil helst vise sensor at han har ei flink klasse. Så følg godt med på kva fag-læraren seier og gjere, ofte prøver han/ho å gi deg hint visst du sitter fast. 4)Få fram det du veit best, sjølv om du får ei oppgåve som du er dårlig på så kan det hende du kan lede samtalen inn på eit tema du kan meir om. 5)Forbered deg ved å forklare oppgåver til med elevar. Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Tusen takk for flere tips og råd. - Jeg skal ha dette som privatist, altså uten lærer, og det er derfor jeg er så nysgjerrig på hvordan det foregår Håper flere deler sine erfaringer her. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Da jeg hadde eksamen i 2FY gikk det for seg slik: Jeg trakk en lapp der jeg fikk et tema. Så satt jeg meg på et rom i x minutter (husker ikke hvor lenge) og skrev det jeg ville på et ark som jeg kunne bruke som hjelpemiddel under eksamen (jeg hadde ikke noen hjelpemiddel tilgjengelig, alt jeg skrev ned var fra hukommelsen). Under andre halvdel presenterte jeg først det jeg hadde forberedt før jeg trakk ny lapp og måtte snakke om det resten av tida. Jeg måtte også "fremføre" to forsøk. Dette var i 2005, regner med det er stort sett det samme nå. Endret 23. august 2008 av KjellV Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Takker og bukker, KjellV. Ja, det er nok det samme nå som før, men det er slik at muntlige fag er lokalgitt, dvs; praksis om hvordan det utføres er forskjellig fra sted til sted. Derfor er det veldig opp til faglærer på skolen hvordan det blir lagt opp. Det er derfor jeg er nysgjerrig, og gjerne vil vite hvordan det har utspilt seg for andre. Lenke til kommentar
Frantzen Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg hadde muntlig eksamen i 2FY våren 2007. To dager før selve eksamen fikk jeg et ark med et tema. Hos meg ble temaet "Vann". Andre mulige tema er f.eks energi, foton etc. Deretter hadde jeg 48 timer til å lage et foredrag der jeg trakk inn forskjellige deler av pensum som kunne knyttes til vann. Selve eksamenssituasjonen var todelt. Først brukte jeg ca. 15 min på dette foredraget. Sensor og faglærer satt bare og hørte på og tok notater, men de avbrøt meg ikke med spørsmål. Deretter var det 15 min med utspørring, der jeg fikk spørsmål fra selve foredraget, men også litt fra andre deler av pensum som omhandlet vann. Jeg hadde blant annet glemt å si noe om "oppdrift i vann" i foredraget, og jeg fikk da noen spørsmål om det. Egentlig en ganske grei eksamensform. Jeg vil anbefale deg å bruke den første dagen i forberedelsestida til å lage foredraget. Den siste dagen ville jeg brukt til å lese på resten av pensum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå