Gå til innhold

Beste 40"-42" til kr 8.000-10.000?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ikke oppdatert meg innen TV'er siden det ble handlet flatskjerm til foreldrene mine for 7-8 mnd siden. Da ble det en Samsung M87 40". Denne har vi vært fornøyde med. Nå skal jeg selv flytte inn på hybel og skal ha meg en egen TV. Jeg vil helst ikke kjøpe noe mindre enn 40" selv om jeg bare sitter 2,5 meter fra skjermen (kanskje enda litt mindre også) Da blir nok også maks størrelse satt til 42" (dritt med disse små studenthyblene)

Prisklassen jeg har valgt å legge meg på er fra ca. 8000 til ca. 10000. Jeg er åpen for både LCD og Plasma. Nå har jeg som sagt sett mye på en LCD det siste halve året og jeg må si at det har vært god nok kvalitet for meg, selv om svartnivået jo kunne vært bedre. TV'en kommer til å bli brukt til mest TV og film titting, men jeg kommer nok også til å koble til en PC innimellom. Da mest til å se filmer via den. Jeg føler at TV'en bør være full-hd da jeg ønsker å se blu-ray filmer etterhvert. Jeg kommer nok til å se vanlig TV fra RiksTV hvis det ikke viser seg at det er innlagt GET i hybelen. TVen vil nok ikke bli brukt til konsollspilling.

TV'er som jeg vurderer er(kom gjerne med nye forslag!):

Panasonic TH-42PX80 42" (minus: ikke full-hd, pluss: pris)

Panasonic TH-42PZ70 42"

Panasonic TH-42PZ80 42"

Samsung LE-40A559 40"

Samsung LE40A616 40"

Samsung LE40A656 40"

Som dere ser har jeg fått inntrykk av at LCD skjermene fra Samsung og plasmaskjermene fra Panasonic er bra kjøp. Er det stor forskjell på PZ70 og PZ80? Foreløbig heller jeg litt mot Panasonic PZ70... Men jeg har egentlig ikke peiling så hadde satt stor pris på noen tips! =)

Endret av modda87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du skal ha en 42 tommer og ikke skal bruke PC intenst, så er vel en ikke full-HD plasma skjerm helt greit?

Selv venter jeg på en Panasonic TH-42PX80, men jeg har ikke fått den ennå så jeg kan ikke komme med noen konkret anbefaling.

Lenke til kommentar

Jeg mente at et TV uten full HD er helt greit.

Det er vel greit med full HD også, men en del dyrere og det er ikke sikkert du får så mye igjen for det bildemessig siden skjermen ikke er gigantisk.

Plasma er vel mer egnet til å se på SD-TV enn LCD, såvidt jeg har skjønt.

Nå skal det legges til at jeg ikke har umiddelbare planer om å skaffe meg bluerayspiller, kan hende mine prioriteringer hadde vært annerledes om jeg satset på en full-HD kilde.

Endret av jonarvid
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
LG PG6000 knuser både PZ70 og 80 hvis du liker friske farger, klarhet, lysterk skjerm til å være plasma.

Lykke til!

Mulig at jeg kupper tråden nå men .. siden jeg vudrerer kjøp av PX80er alternativet ditt verdt å vurdere. Helt til jeg ser prisen. Her er det en prisforskjell på ca 10 000 kr. Og da forsvinner LG .. ut.

Lenke til kommentar
LG PG6000 knuser både PZ70 og 80 hvis du liker friske farger, klarhet, lysterk skjerm til å være plasma.

Lykke til!

Mulig at jeg kupper tråden nå men .. siden jeg vudrerer kjøp av PX80er alternativet ditt verdt å vurdere. Helt til jeg ser prisen. Her er det en prisforskjell på ca 10 000 kr. Og da forsvinner LG .. ut.

vi snakker om http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104422 ?

Lenke til kommentar
Beklager, da fant jeg ikke rett panel. *skamrødme*

Men jeg finner mange "tester" som anbefaler 42PX80 og tilsvarende få

som anbefaler 42PG6000.

De jeg finner forteller at LG`n har en svakhet i det som er plasmaskjermenes styrke, detaljer i "sorthetsnivå".

PX80 har noe bedre sortnivå i følge noen tester uten at verken jeg eller min kamarat ser noe forskjell... Sort er sort på LG PG6000 og den har en klart bedre bidemeny en PX80 samt på design er den overlegen. En annen ting som nesten er like viktig er at hvitt er hvitt på LG kontra Panasonic som er gult og at PX sliter med bildeforstyrrelser noe ikke LG gjør.

Lykke til!

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Det er det som er problemet med LG, sort er ikke sort. Ref. bilde i Aftenposten

Hvitfargen er mer bekymringsfull, uten at jeg finner det kommentert i noen av de "testene" jeg finner.

Takk for lykkeønskninger, de trengs for problemet er å få vurdert skjermene i hjemmemiljø. ;)

Ja akkurat en test i ditt hjemmemiljø kontra en mørkerom/testrom er smart..

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
hvitt på panasonic er da vitterlig ganske så hvitt

Helt til du setter den ved siden av en LG :!: Som jeg sier så syntes jeg sort er sort på min LG men bruker man mørkerom og slikt så er andre klart bedre der. I mitt hjemmemiljø så ser ikke jeg forskjell på sortnivå på en LG PG6000 og en Panasonic PZ80 men det kan jo være noe med meg som er galt :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...