Gå til innhold

Installere Ubuntu på Raid 0

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har bestilt meg 2 64GB SSD harddisker, som jeg har lyst til å kjøre Ubuntu, OpenSuse eller begge på i raid 0.

Jeg har dualboot med Ubuntu og XP i dag. Kunne egentlig tenkt meg å fortsette med å ha xp på denne, men dette er jo ikke så veldig lett hvis jeg skal kjøre software raid 0, og det har jeg veldig lyst til å prøve.

Jeg har installert Ubuntu på flere forskjellige maskiner, men jeg velger alltid å partisjonere diskene automatisk.

Er det noen som har en fin guide, eller ett fint oppsett på hvordan jeg skal partisjonere hvis jeg bare skal ha ubuntu, og hvordan jeg skal partisjonere hvis jeg skal ha openSuse og Ubuntu i dual boot?

Marvin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker software raid i Linux, kan du fint ha xp på en egen "vanlig" partisjon "ved siden av", og la Grub håndtere boot-menyen. Software raid er ganske fleksibelt ved at du trenger ikke bruke hele diskene til dette, men kun enkelte partisjoner om du så vil. Finnes haugevis av guider o.l. på nettet.

Men for å bruke software raid er det absolutt en fordel (og som regel nødvendig) å IKKE aktivere noen form for raid i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...