zypher_ut Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Jeg har akkurat kjøpt min første scooter, og lurer på hva som trengs av vedlikehold. Jeg tenker på ting som oljeskift, smøring, lufttrykk, etc. Egentlig det meste innen vedlikehold. Kan noen hoste opp en link eller lage en liste over de viktigste punktene? Endret 20. august 2008 av zypher_ut Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Jeg kjører riktignok firehjuling på 50 cc, men her er en liste over ting som må sjekkes: -Bremser - Sjekke om de fungerer enkelt og greit -Lykter - Om alle lysene virker -Olje - Om det er nok olje, hvis ikke får du en veldig dyr reperasjon. -Dekk - Sjekke trykk og grep, og hvis tid sjekke for spikre og skarpe steiner som sitter i rillene. De første bokstavene viser "BLOD" som er en grei huskeregel, vi lærte det på kjøreskolen. -Ellers må den vaskes regelmessig, bremsevæske må fylles av og til (Jeg har firehjuling, så kjedet mitt må smøres ca like ofte som oljepåfyll.) Jeg kommer ikke på mer i farten, men resten vil du finne ut av selv; enten på den gode aller harde måten. Endret 20. august 2008 av khaffner Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Takk for svarene. Hvor ofte må kjedet smøres på en moped? Må jeg fylle på olje før den begynner å lyse, eller kan jeg vente til den lyser? Hvordan vet jeg når jeg må fyle på bremsevæske? Så mange spørsmål Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Kjedet kan smøres når du føler for det, bare ikke for sjeldent. Bremsevæske-beholderen har vel en liten måler som sier hvor fullt det skal være. Fyll opp olje kanskje hver tredje gang du fyller bensin, bare for å være sikker. Jeg tar det på følelsen. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Er ikke så mye vedlikehold på en scooter, slipper å bytte girolje, smøre kjedet, stramme spiler osv. Gå over skruer og bolter en gang i blant, sjekke at det sitter. Bytte tennplugg 1 gang i året kanskje Rense luftfilteret når det blir møkkete Skifte kjølevæske annenhvert år Vask (viktig) ellers setter møkka seg, ikke få vann i eksosanlegget Smøre gasswire Skifte bremseklosser når du ser de er nedslitte Det jeg kom på i farta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå