Gå til innhold

Sette sammen PC-deler. Hvordan gå frem for å ungå statisk støt som ødelegger komponenter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aldri ta på kontaktflatene til komponentene; dvs ikke ta på noe som er loddet, grensesnittet mot hovedkort eller strømkontakter. Som ekstra sikkerhet bør du ta på kabinettet av og til. Og ikke sitt i en kontorstol, ihvertfall ikke om det er teppe på gulvet.

 

 

hahahahha, dette var akkurat det jeg gjorde før idag, men jeg brukte sånn greie rundt hånden da plus at jeg var veldig forsiktig og tok på kabinettet som er nevnt her.. :p:P

var litt morsomt at du sa akkurat det jeg gjorde idag... satt i kontorstol oppå ett teppe.. :blush::ermm::no:

Lenke til kommentar

Hjelper ikke mye å ta i kabinettet dersom kabinettet ikke er jordet. det som er avgjørende er at det du tar i er jordet. Forøvrig er alle ledere på printkort dekt med en ikke-ledende film, så du trenger bare å unngå kontaktflater egentlig.

 

Tregulv og bomullsklær har alltid funket for meg for å unngå statisk elekrisitet.

 

Jeg liker egentlig å jobbe i PCer med strømkontakten koblet i, men med av/på-bryteren til PSUen slått av. På den måten blir kabinettet jordet mens du jobber.

Lenke til kommentar
Hjelper ikke mye å ta i kabinettet dersom kabinettet ikke er jordet. ...

Ikke enig. Om du er koblet til jord eller ikke har ingenting å si. Poenget er å ikke ha potensialforskjeller, du lader deg ut ved å ta på kabinettet.

Du må jo nødvendigvis jobbe med komponenter som ikke er koblet til jord, før de er montert i kabinettet.

Lenke til kommentar
Hjelper ikke mye å ta i kabinettet dersom kabinettet ikke er jordet. ...

Ikke enig. Om du er koblet til jord eller ikke har ingenting å si. Poenget er å ikke ha potensialforskjeller, du lader deg ut ved å ta på kabinettet.

Du må jo nødvendigvis jobbe med komponenter som ikke er koblet til jord, før de er montert i kabinettet.

 

Enig der. Poenget med å ta i kabinettet er å utjevne spenningen mellom deg og kabinettet.

 

Anyways: Var skeptisk når jeg skulle montere min første PC, men det gikk helt fint. Sørget bare for å ta i kabinettet nå og da. Den fungere nå forsatt, så jeg antar alt gikk greit til slutt.

 

 

Det ordner seg skal du se :thumup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...