gargoyle Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg fikk tips om at den SilenX vifta lover mer enn den kan holde, og ble anbefalt denne: Papst 4412F/2GLL Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 @baggin: Ekstra CPU-kjøler trenger du kun hvis du skal overklokke. Boxed-vifta som følger med prosessoren holder fint på standard hastighet, og flere her på forumet har også klokket lett med den uten problemer (vil dog ikke anbefale å gjøre dette). Zalman-vifta har fått veldig gode anmeldelser av det jeg har lest. Oppsettet ser flott ut! Du kommer nok til å synes at overflaten på musa føles litt merkelig i starten, men etter noen dager er du totalt solgt. @makinde: Hvordan Asus sitt rykte har vært tidligere vet jeg lite om, ettersom min interesse for PC først riktig "kicket inn" for et par år siden. Men nå går de for å være blant de beste på bunnkort, selvom de enkelte ganger er noe overpriset. Ellers går Gigabyte sine nåværende kort for å være riktig gode. MSI har jeg hørt meget negativt om. Må ellers innrømme at jeg ikke har helt styr på alle RAID-typene utover 0 og 1, hehe Lenke til kommentar
makinde Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 ASUS har altid haft et OK rygte, men der var en periode (dengang jeg sidst købte PC) hvor der var lidt knas med kvaliteten. Holder mig fra MSI, qua de råd I har givet på denne tråd. Jeg ser at mit opsæt nok bliver rimeligt ens med baggins (går dog nok et par uger til inden jeg får min bestilling afsted). Mine undtag: Hard disk: 2x 1TB Samsung Spinpoint F1 i RAID 1 (spejling). Skal bruge maskinen til arbejde og betaler gerne for ekstra sikkerhed. Eventuelt køber jeg en 500-750GB Samsung til som systemdisk. Skærmkort: Jeg regner med at gå for et 4870 kort. Selvom en del af det jeg arbejder med kan være grafik-tungt, så er jeg ikke overbevist om at X2 giver nok bang for the bucks på 24" skærme. Jeg gider ikke betale 2000 kroner og fordoble strømforbruget for en masse kapacitet som jeg alligevel ikke får glæde af. Køber heller ikke ekstra vifte i første omgang. Lenke til kommentar
baggin Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Ok, fint. Pc'en er nå bestilt og forhåpentligvis i hus i neste uke. Mange takk for alle hjelp jeg har fått underveis i denne tråden, fra alle sammen @baggin: Ekstra CPU-kjøler trenger du kun hvis du skal overklokke. Boxed-vifta som følger med prosessoren holder fint på standard hastighet, og flere her på forumet har også klokket lett med den uten problemer (vil dog ikke anbefale å gjøre dette). Zalman-vifta har fått veldig gode anmeldelser av det jeg har lest. Oppsettet ser flott ut! Du kommer nok til å synes at overflaten på musa føles litt merkelig i starten, men etter noen dager er du totalt solgt. Lenke til kommentar
baggin Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Fikk da pc'en i hus på fredag. Alt vel så langt, bortsett fra en liten ting. Den Zalman vifta som du anbefalte Hugo_Hardnuts, kom umontert og i esken sin ved siden av. Ringte Netshop nå for å høre og mens jeg satt på vent, forhørte de seg med han som hadde montert. Det var visst allerede en vifte der i kabinettet, og derfor ikke plass til denne ekstra viften (i forkant). For dere som kjenner P182, stemmer dette? Hvis ja, så er det vel bare å droppe å tenke noe mer på denne ekstraviften (da går den i "søpla"). Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Huh? Det høres merkelig ut. Da jeg og en kamerat skrudde sammen PC i sommer var det i hvertfall ikke noen vifte ferdig montert der. Du er sikker på at vi snakker om samme plass? Sikter her til plassen foran den øverste HDD-modulen. Min erfaring (og alt jeg har lest om P182 også) tilsier at det er tre vifter i kabinettet: en i topp, en bak, og en mellom den nederste HDD-modulen og PSUen. Du kan jo evt. åpne kabinettet og ta en titt. Lenke til kommentar
baggin Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Stoler mer på deg enn netshop, Hugo :-D. Så du har sikkert rett. Men jeg kan ta en titt en dag. Dersom det skulle vise seg at det ikke er noen vifte der, klarer jeg å finne ut av montering selv? 1.) Er det selvforklarende hvordan den skal festes etc? 2.) Hvordan får den strøm? Fra hovedkortet? I så fall hvor på hovedkortet etc? Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hei folkens! Snekret ihop følgende oppsett: Netshop Miditower "Boreas" Sort u/powersupply MIST, 650W, avtagbare kabler, Rev.3 - Ny versjon, ATX 2.2, med kabel kit MSI X48C Platinum X48 Socket-775 ATX 2xPCI-E GbLAN, DDR2, DDR3 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz 8MB, BOXED m/vifte Socket 775 Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15) Western Digital 640GB S-ATA II 7200 RPM Caviar Special Edition 16MB cache Club3D HD4870 512 MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, 2xDVI,HDMI Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk I tillegg vil jeg bestille en Scythe Katana 2 prosessorkjøler og litt Arcitc Silver 5. Tanken er å overklokke prosessoren så langt som den går stabilt. Har aldri gjort det før selv, så det er mulig jeg må trenge litt hjelp med det, men det kan jeg heller spørre om senere. Men jeg vil ha firekjerneprosessor med tanke på fremtiden. Spørsmålene er: Hvordan er kabinettet? Gir dette god nok kjøling? Er det andre grunner til å velge et annet kabinett? (Støynivå elns..?) Er oppsettet over velegnet for overklokking? Valgte minne med 1000MHz så det skal klare å henge med. Men det var noen som snakket om at hovedkortet ikke er det beste.. noen formeninger om det er bra for klokking? Er grafikkortet bra nok for 1920x1200 oppløsning, eller har jeg mye å tjene på å gå for 4870x2? (Har vel egentlig kommet frem til at det er best å begynne med ett 4870 og så se senere om jeg skal kjøre crossfire.) Så da blir frågan: Er PSU og resten av systemet bra nok til at man kan kjøre crossfire senere? Dett var dett.. tar gjerne imot tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Stoler mer på deg enn netshop, Hugo :-D. Så du har sikkert rett. Men jeg kan ta en titt en dag. Dersom det skulle vise seg at det ikke er noen vifte der, klarer jeg å finne ut av montering selv? 1.) Er det selvforklarende hvordan den skal festes etc? 2.) Hvordan får den strøm? Fra hovedkortet? I så fall hvor på hovedkortet etc? Antar at det står instruksjoner på esken om hvordan den skal festes. Ellers kan du ta en titt her: http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=200 Det kan være litt kronglete, men skulle ikke by på store problemer. Sånn det ser ut på bildet på Zalman sine sider, så må du feste kontakten på vifta til hovedkortet. Tar du en titt i manualen til hovedkortet så skal det stå der hvor du finner viftekontaktene. De ser ut som den til venstre på bildet: Det kan også være det følger med en 3- til 4pin adapter, som gjør at du kan feste viften til PSUen også, men jeg tviler siden det ikke er nevnt på Zalman sine sider. Skulle det allikevel gjøre det så har du valget, men jeg ville nok anbefalt å koble den til hovedkortet for å minimere kabelrot. Hvis du ser på bildet på Zalman sine sider, så ser du den motstandskabelen (liten ledning med en kontakt i hver ende) jeg snakket om tidligere. Denne monterer du evt. mellom kontakten på viften og kontakten på hovedkortet dersom du vil ha lavere lydnivå/turtall. Lenke til kommentar
baggin Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Ok, takker for hjelpen Hugo. Jeg skal se på det en dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå