Gå til innhold

Netshop sin Dinside.no PC - ønsker råd/hjelp til justeringer


Anbefalte innlegg

donnieakalefty:

Malvado forteller i flere innlegg tidligere i denne tråden, at det ikke er til å unngå at Vista 64-bit fungerer optimalt med 8GB minne.

 

Han sier også at Vista 64-bit bruker ca 800MB til Kernel og basis funksjoner, og at man med 4GB minne, derfor reelt "bare" har mellom 2.8GB og 3.2GB tilgjengelig.

 

Jeg kan ikke nok om dette, men tolket det slik at det er lurt å gå for 8GB. At dette vil være vel anvendte penger. Derfor har jeg lagt opp til 8GB.

 

Sneakydecoy:

Er ikke sikker på om jeg kjøper inn direkte eller venter litt og ser an behovet. Men skal gi en tilbakemelding så snart jeg evt får testet ut. Uansett takk for info etc du har gravd frem til meg om dette (i den andre tråden og her, om 64-bit)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minne funker ikke på den måten at jo mer du har jo bedre er det.

 

Det blir det samma som å si at en 1 terrabite disk er bedre enn en 500 gigabite disk når du kanskje ikke bruker mer en maks 200 gig.

Du får ikke utnytta da, så er ikke noe poeng å betale for det.

Jeg kan ialefall ikke forestille meg det, vis ikke du er en proffesonel redigerer, som du ikke er siden du ikke gikk for disken med 10000rpm :)

 

Har sjekka ofte hvor mye minne jeg bruker med forskjellige programmer.

Med windows vista 64 bit, og Age of conan på max brukte jeg aldri mer en 3.5 gig. Dette var vanelig vis også med xfire og msn oppe.

Endret av AtleBer
Lenke til kommentar

Hvordan funker dette? Når du sier du bruker 3,5 GB med minne på "full pupp" på Age of Conan, teller da minnet på grafikkortet også inn? Slik at hvis jeg går for 4GB minne og et 2x4870 kort (m/2GB minne), så har jeg 6GB med minne? (Minus da det Vista måtte bruke, som kunne være oppimot en 1GB, skjønte jeg.) Hvis ja, så er jeg jo godt over 3,5GB.

 

Men hvis det er 3,5 GB med vanlig minne/ramme (utenom skjermkort) du bruker når alt er på i Age Of Conan, så vil jeg jo ikke ha dette, med regnestykket 4GB, minus det Vista bruker (som Malvado estimerer til oppimot 800MB) = 2,8/3,2GB reelt tilgjengelig igjen.

 

Jeg vet ikke, derfor jeg spør :).

 

NB! Jeg skal kjøre 24" skjerm / 1920x1200 oppløsning, dersom dette har noe å si oppe i alt dette.

Endret av baggin
Lenke til kommentar
Hvordan funker dette? Når du sier du bruker 3,5 GB med minne på "full pupp" på Age of Conan, teller da minnet på grafikkortet også inn? Slik at hvis jeg går for 4GB minne og et 2x4870 kort (m/2GB minne), så har jeg 6GB med minne? (Minus da det Vista måtte bruke, som kunne være oppimot en 1GB, skjønte jeg.) Hvis ja, så er jeg jo godt over 3,5GB.

 

Men hvis det er 3,5 GB med vanlig minne/ramme (utenom skjermkort) du bruker når alt er på i Age Of Conan, så vil jeg jo ikke ha dette, med regnestykket 4GB, minus det Vista bruker (som Malvado estimerer til oppimot 800MB) = 2,8/3,2GB reelt tilgjengelig igjen.

 

Jeg vet ikke, derfor jeg spør :).

 

NB! Jeg skal kjøre 24" skjerm / 1920x1200 oppløsning, dersom dette har noe å si oppe i alt dette.

 

3.5 g minne er regnet med vista og alt annet oppe. Poenget er at jeg aldri har klart og nå høyere en 3.5 minne, så jeg kommer aldri til å betale for 8 g minnet, siden jeg aldri vil ha bruk for det. noe du antageligvis heller ikke du kommer til å gjøre.

Og ja, Oppløsning har mye og si. Men den kan justeres vis det skulle være et problem. All tho, det vil alltid være best med den oppløsning skjermen har som standard

 

Nei minnet på skjermkortet har ingen ting å si.

Minnebrikkene lagrer data fra skjerm kort, lyd kort cpu og ingrunnen alt annet i pc'en.

Trenger du å lagre mer data en du har minnebrikkene begynner det og lagre seg på din hardisk, noe som aldri bør skje. da går ting mye tregere.

 

Når jeg sier lagre mener jeg ikke akkurat at det "lagres" men, minnet brikkene er på en måte "overførings leddet".

Alt går gjennom minne brikkene.

 

Når skjerm kortet skal lage "god grafikk" trenger den og sende mye større filer Derfor belaster det minnebrikkene dine enda mer.

So jo bedre grafikk du har, jo mer minne bruker du.

 

 

Veit ikke om du helt skjønner noe av hva jeg sier, er litt trøtt så klarer ikke formulere ting så bra :p

Endret av AtleBer
Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner det meste ja. Synes forklaringene dine er bra til å være trøtt og sent på kvelden jeg :).

 

Har snust litt rundt. Det er som jeg skjønner litt forskjellige meninger vedrørende effekten av 8GB kontra 4GB. Var inne på tomshardware og leste bl.a denne artikkelen; http://www.tomshardware.com/reviews/vista-workshop,1775.html .

 

Den er fra februar. Slik jeg har skjønt er de fleste driverproblemer etc for Vista 64-bit fikset. Så da skulle jo ikke det være noe problem lenger.

 

Har lest litt på andre forum etc også. Noen sier at det ikke er noe poeng med 8GB dersom man ikke jobber med helt spesielle ting. Jeg skjønner absolutt dette og jeg faller nok ikke inn i kategorien tung video-/bilderedigerer. Så utfra dette er ikke noe utover 4GB noe poeng for meg.

 

Andre igjen sier at dette bare er tull, og at de føler at Vista føles mye "smoothere" med 8GB vs. 4GB. Oppstartstiden på spill etc blir også en del forbedret har jeg skjønt. Man kan ha flere program oppe samtidig (jeg skal jo kjøre 2x24"). Pluss noen andre ting som også trekkes frem. Dette tilsier jo at det kan ha noe for seg med 8GB, tross alt.

 

Malvado skriver på side 2 i denne tråden min; "ønsker du å ha mest mulig ytelse så er det ikke til å unngå at Vista fungerer optimalt med 8Gb og med justert pagineringsfil på 16Mb, eventuelt superfetch slått av". Dette ser jeg er skrevet om andre steder også. Spesielt dette med justert pagineringsfil, som jeg skjønner er at man gjør så ikke pc'en benytter

harddisk, men kjører alt i ram....som igjen skal forbedre generell opplevd hastighet en del. Du er jo inne på det også Atleber (i forhold til ulemper med mellomlagring på harddisk).

 

Justere oppløsing på skjermen som du nevner, synes jeg ikke er noen ide. Jeg skal også benytte 2 stk 24" skjermer med 1920x1200 oppløsning. Dette må da på en eller annen måte også gjøre at 8GB ikke er en ulempe.

 

Summasummarum er mitt spørsmål da:

Dersom jeg tar meg råd til det, så jeg gjør vel ingenting galt med å gå for 8GB?? Hehe...høres jo nesten slik ut.

 

Da føler jeg meg jo på den sikre siden fra første stund og trenger ikke tenke på ram på en veldig god stund. Ok, at det er uenighet vedrørende om det er behov for 8GB i dag for meg, kontra 4GB. Men det er kun snakk om ca 700, og det har jeg uten problem råd til.

 

Tanken min er også at dersom jeg installerer 8GB nå, så kanskje jeg vil få mer og mer nytte av dette om ettersom tiden går, og om f.eks 1 år. Utviklingen går vel sikkert den veien, som den alltid har gjort? Nye spill vil kreve mer og mer av maskinen.

 

Er dere ikke enige? Dersom jeg ikke har noe problem med å bruke de 700,- så er det vel tross alt ikke helt på trynet heller? Med tanke på de tingene jeg skriver over, og ting som bl.a tomshardware, maldavo etc skriver om??

 

Vil veldig gjerne høre om jeg er helt på tur :).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er aldri helt på tryne og kjøpe mer ram, det er mer det at vanlige folk aldri vil klare og utnytte så mye ram.

 

Jeg tror hardware.no hadde en artikkel om en pc de hadde bygd som var lagd for vide/bilde redigerings folk og da hadde de 4 gb satt inn men skrevet at muligheten var og oppgradere til 8gb men dette var kun for de mest ekstreme folkene som drev med dette proft.

 

Men vis 700 kr ikke er noe problem og bruke så er det jo ditt problem.

 

Men det er mye i en pc som er viktig og for og få en bra pc så må alt være bra eller gjevnt bra, ingen vits og sette en Lamborghini motor i en Lada vis du skjønner hva jeg mener.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener :). Men la oss si at vi har den pc'en jeg har satt opp, men da med 4GB minne. Ellers alt likt.

 

Så gir jeg deg 700,- og sier du kan oppgradere pc'en for disse pengene, for at den skal kunne være mer fremtidsrettet, eller for at den skal kunne holde lengst mulig uten at jeg behøver å gjøre noe med den.

 

Er ikke da en oppgradering til 8GB den beste investeringen for disse "skarve" 700,-? Også med tanke på holdbarheten til pc'en et år eller to eller mer frem i tid.

 

Eller ville du brukt de 700,- på noe annet? I så fall hva? (Putte penga i banken teller ikke...:D )

Lenke til kommentar

Jeg er også i færd ved at bygge en PC, og har benyttet Netshop's "bygger" til at sammensætte. Min maskine skal bruges på hjemmekontoret, frem for alt til udvikling (programmering + 3d-multimedia), video-redigering, osv.

 

Arbejder for øjeblikket med følgende opsæt:

 

Kabinet: Antec Performance One P182 Gun Metal

Strøm: Corsair TX 750W

Hovedkort: MSI X48C Platinum

CPU: Intel Core 2 Quad Q6700

Minne: 2 stk Mushkin XP2-8000 (4096 MB)

Harddisk: 2 stk Samsung Spinpoint F1 1 TB (RAID 1)

Skjermkort: Club3D HD4870x2

CD/DVD: Optiarec / NEC DVD-brenner

Tastatur: MIST tastatur ”Oghma”

Mus: Logitech RX250 Optical Mouse Sort

OS: Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 64-bit Norsk OEM

Kortleser: Multikortleser

 

Har lavet en preliminær handleliste her. Pt, så får Netshop nok lov til at sætte den sammen givet den minimale prisforskel.

 

Tager gerne imod kommentarer. Poster det her, eftersom det jo ikke er helt ulig baggin's opsæt, bortset fra at jeg skal have en RAID-1 HDD løsning. Overvejer Quad-core + 8GB fordi jeg multi-tasker en del på maskinen.

Lenke til kommentar

Har valgt ASUS P5E, X38 - http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=101086

 

1.) Utfra oppsettet mitt ellers, burde jeg heller ha valgt et X48 kort, fordi X48 kortene er nyere? Hva er evt. forbedret kontra X38-kortene og det jeg har valgt og blitt anbefalt tidligere i denne tråden?

 

2.) Har valg av hovedkort (X38 vs X48) noe å si for utnyttelse av minne, skjermkort etc?

 

Har sett at Netshop har bl.a følgende X48-kort:

 

ASUS P5E Deluxe, IX48 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...px?plid=108210# Koster bare 155,- mer.

 

Gigabyte GA-X48-DS5 DDR2 Silent Pipe http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=101990 Her må jeg 355,- opp i pris.

 

Burde jeg heller valgt noen av disse eller andre?

Lenke til kommentar

Eneste forskjell mellom X38 og X48 er at X48 har nativ støtte for 1600MHz FSB fra Intel sin side, mens X38 "bare" støtter 1333MHz. Men Asus og Gigabyte gir begge støtte for 1600MHz på sine X38-kort, samtidig som det kun finnes én prosessor - Intel Core2Extreme QX9770 - som faktisk kjører på 1600MHz (vi snakker da selvfølelig uklokket her). Faktisk så er X48-brikkene kun håndplukkede X38-brikker som Intel da gir den ekstra FSB-sertefiseringen.

 

Så må du selv velge om dette er noe å betale 155 kr ekstra for.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar Hugo. Jeg skal jo ha en E8500 (1333MHz).

 

Tolker deg dithen at det da er lite poeng i å kjøpe en X48. Jeg burde vel ikke ha behov for å bytte prosessor de nærmeste par årene ihvertfall, og når tiden kommer for et slikt bytte så er det vel uansett Nehalem som teller....

Lenke til kommentar

@baggin: Du tolker fullstendig rett.

 

@makinde: Det ser jo temmelig ok ut det der, men hadde nok gjort et par endringer:

 

MSI sine hovedkort går desverre for å være av heller laber kvalitet. Du er nok bedre tjent med å velge et kort fra Gigabyte eller Asus. Og rådene jeg har gitt til baggin ang. X38 vs. X48 gjelder også i ditt tilfelle. Asus sine X38/48-kort leveres dessuten med et temmelig godt lydkort, så da kan du spare noen kroner ved å droppe Creative-kortet (Creative bør envidere boikottes mtp deres elendige driverstøtte til Vista - min personlige mening).

 

Hva med å velge et HDD-oppsett i RAID-5 (tror jeg det heter)? 2stk 500GB HDDer i RAID-0 som backes opp av 1stk 1TB HDD i RAID-1. Da får du ytelsen til RAID-0, samtidig som du sikrer dataene på 1TB-disken. Det koster selvfølgelig noe mer, men...

 

Og jeg hadde nok valgt en annen mus, feks Logitech MX518. Du kommer antagelig til å tilbringe mange timer foran PCen, og da er det TRÆLS å sitte med en lortemus.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, Hugo. Du og flere andre her inne har vært til kjempehjelp for meg. Har lært en helt masse de siste ukene. Burde egentlig ha bare bestilt og kjøpt nå, men....

 

spørre om en ting til, og håper alle som har en kvalifisert mening kan gi meg et vettug svar. Har snust litt i noen andre tråder her inne og klippet/limt inn et par uttalelser som gjør meg litt "nervøs" for å kjøpe nå. Se under:

 

Fra tråd "Langvarig spille-PC, 12-14k"

Dette ser bra ut for idag, men dette er ikke noe fremtidrettet, fordi snart (om 5-6 uker) vil Intel lansere X58-plattformen og da bør du bytte nesten alt. 

 

Jeg forslår at du venter noen uker for å se på testesulter på X58 og Core i7 før du handler.

 

Fra tråd "Skal kjøpe ny Spill-PC 10.000-14.000, trenger hjelp."

Hvis du skal kjøpe ny spill-pc om et par måneder, da bør du glemme de fleste av disse komponentene. Snart kommer vi til å få X58-plattformen med så store forandringer at de fleste av dagens komponenter kommer til å bli nærmest vrak.

 

Følgende komponenter kommer til å forandre seg total:

Ny Core i7 CPU

Ny X58 HK

Ny 3 channel DDR3 RAM

NY CPU kjøler

 

Du bør vente på å se noen tester på X58-plattformen før du bestemmer deg, mener jeg. Disse latterlige lave priser på dagens komponenter er ikke uten grunn, alt tyder på at snart vil de fleste av disse være utgått ferskvare. 

 

Mitt spørsmål og "redsel" blir da; Er det helt idioti å kjøpe pc nå? Med tanke på teknologien som kommer rett rundt hjørnet? Kjøper jeg rett og slett "råtnende kjøtt", som det nesten kan virke som, på måten Sam_Oslo skriver?

 

Vanligvis er det jo slik at ny teknologi ikke blir allemannseie fra første stund. Vil jo tro at både prosessorer og hovedkort blir priset rimelig høyt nå i begynnelsen etter lansering (?).

 

Jeg MÅ ikke ha en pc akkurat i dag, men skulle gjerne hatt en på plass om ikke så altfor lenge. Jeg kan klare å vente littegrann dog.

 

Men dilemmaet med dette, er som med alt annet. Hvor lenge skal man vente? Venter man en stund på en ny ting, så er det nesten alltid noe annet nytt i "pipelinen", slik at man kan ende opp med å vente til nesa ligger godt under torva, før man får kjøpt noen ting som helst. :hmm:

 

Vil veldig gjerne høre hva dere mener. Har jo ikke lyst til å punge ut 12/13.000,- nå, på noe som kan ende opp med å ligne et "katta i sekken" kjøp om et halvt år.

Lenke til kommentar

@baggin:

Det sidste nye er altid overpriset, og der vil altid være noget nyt lige rundt om hjørnet. Køb når det passer dig, og lad være med at tænke alt for meget over hvad der kan komme i fremtiden. En PC som den du kigger på bliver ikke outdated sådan lige med det første...

 

@Hugo:

Har ikke hørt så meget om MSI far før, men er Asus nu så meget bedre for tiden (de har jo ikke hele tiden haft et godt ry)?

 

RAID-5 er faktisk mindre dyrt end RAID-1/RAID-0 (mere GB for pengene), men prisen man betaler er i performance. Min erfaring tilsier at man skal have ganske mange HDD, før RAID-5 giver nogen performance bonus, og så er RAID-5 helt håbløst til visse applikationer (f.eks. databaser, hvilket jeg arbejder lidt med). Så for mit vedkommende gælder det RAID-1 (spejling) eller RAID-10 (spejling og striping... men det kræver jo 4 disks, og det ved jeg ikke om jeg gider spendere lige nu). Men tak for forslaget.

 

Har egentligt ikke set så meget på musen, da jeg har nogle stykker fra før. Du har nok ret I at jeg bør kaste den defaultmus, og enten beholde min gamle, eller finde en ny og bedre. Musen du nævner ser interresant ud.

 

Tak for alle tipsene.

Lenke til kommentar

Baggin, det kommer alltid ny hardware. Om du venter og venter så vil det alltid være noe nytt rundt hjørnet! Uansett så er det alltid best for oss vanlige folk å kjøpe det "nest-beste", da det gir klart mest for pengene. Den første tiden etter lansering vil hardware alltid være overpriset i forhold til ytelse. Jeg kjøpte en maskin ca på ditt nivå, kanskje litt under, for et par måneder siden. Jeg er superfornøyd, funker til alt jeg vil ha den til å gjøre foreløpig hvertfall :)

Lenke til kommentar

Ok, makinde. Du har sikkert rett.

 

Men man blir jo litt betenkt og usikker når folk her inne på forumet, som kan mye mer teknologi enn meg, er så bastante og sier det nærmest er idioti å kjøpe nå.

 

Edit: Ok Acey. Så innlegget ditt nå. Du beroliget meg litt. Takk.. :)

Endret av baggin
Lenke til kommentar

Med tanke på Nehalem, så skal man nok påberegne i hvertfall ett års tid fra lanseringsdato før prisene roer seg til et fornuftig nivå. Intel har det med å lansere fullstendig overprisede ultra-entusiast modeller (Extreme) i første omgang, mens det gjerne går litt tid innen main-stream modellene lanseres. Til den tid har også eventuelle bugs o.l. blitt avdekket.

 

Jeg ville i hvertfall kjøpt PC nå, ettersom prisene er svært gunstige. Og det kommer, som flere nevner, alltid noe nytt. Så hvis man vil ha det nyeste nye hele tiden, får man enten aldri kjøpt noe eller så blir man veldig, veldig fattig, hehe.

Lenke til kommentar

Da er jeg beroliget :). Jeg kjøper nå. Men et spørsmål til. De tar visst aldri slutt....(kanskje til irritasjon for noen :blush:)

 

Av ekstra kjøling, har jeg (bare?) lagt inn en Zalman vifte 120x120x25 mm. Pris kr. 95,-.

 

Nysgjerrig som jeg er, snuser jeg litt rundt i andre tråder. Gargoyle ser ut som skal kjøpe omtrent samme pc som meg i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...20&start=20

 

Han har lagt inn en "Thermalright Ultra120 Extreme" CPU kjøler u/vifte, til kr. 495,-. Pluss at han har lagt inn en dyrere 120mm vifte enn meg (SilenX vifte, iXtrema PRO til 199,-).

 

Spørsmål:

Har jeg nok kjøling i pc'en min?

 

Har fått inntrykk tidligere i tråden etter råd og tips, at den 120mm jeg la ved ekstra er nok for mitt behov. Men når jeg ser andre putter inn mer kjøling, så blir jeg usikker.

Lenke til kommentar

Har ikke bestilt ennå. Er dette som er pc'en per i dag. I tillegg kommer 2 stk BenQ G2400WD skjermer. Spørsmålet er da dette med kjøling og om jeg trenger mer.

 

Kabinett: Antec Performance One P182 Gun Metal (kr. 995,-) Klikk her!

Strøm: Corsair 750W (kr. 795,-) Klikk her!

Hovedkort: ASUS P5E, X38, Socket 775 Hovedkort DDR2,SATA,ATX,GbLAN,2x PCIe 2.0 x16 (kr. 1.395,-) Klikk her!

CPU: Intel Core 2 Duo E8500 (kr. 1.350,-) Klikk her!

Minne: 2 stk OCZ DDR2 4GB Platinum Edition Dual Ch. PC2-8000 2x2048MB 1000MHz (kr. 1.390,-) Klikk her!

Harddisk: Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB (kr. 695,-) Klikk her!

Skjermkort: Club3D HD4870x2 (kr. 3.750,-) Klikk her!

CD/DVD: Optiarec / NEC DVD-brenner (kr. 215,-) Klikk her!

Tastatur: MIST tastatur ”Oghma” (kr. 295,-) Klikk her!

Mus: Logitech G5 Laser Gaming Mouse (blå) (kr. 450,-) Klikk her!

OS: Vista Home Premium 64-bit, norsk (kr. 795,-) Klikk her!

Kortleser: Multikortleser (kr. 150,-) Klikk her!

Vifte: Zalman vifte 120x120x25 mm (Kr. 95,-) Klikk her!

Montering: Netshop PC montering, m/kun komponent garanti (kr. 370,-)

Endret av baggin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...