Gå til innhold

Netshop sin Dinside.no PC - ønsker råd/hjelp til justeringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Plass hva tenker du på da? at kortet ikke vil få plass inni selve pc-en?

Det blir nok rimelig langt men det skal jo få plass inni et så stort kabinett.

Det er jo lagd for dette, så er ikke noe problem dette.

 

Du får Crossfire med 2 eller flere ATI kort, SLI får du vis du bruker 2 Nvidia kort eller flere.

 

Så hvem som sa SLI til deg må vel ha gått litt i surr bare.

 

Jeg er litt usikker på om de vil fungere uavhengig av hverandre men jeg vil tro dette, vis du ikke kobler til Crossifire kabelen så skal jo det gå greit det.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Takker for respons sovehest og donnieakalefty.

 

Jeg spurte Netshop om dette med et slikt billigkort ved siden av, og ble fryktelig usikker, fordi de også virket så usikre.

 

Her er svaret jeg fikk fra de:

****************

Du kan koble til inntil 4 skjermer men når du gjør dette får du ikke SLI støtten ( tror jeg). Litt usikker, spurte en kollega men de ble også litt usikre. Har du søkt på google?

Tror ikke det er plass til et 3´de skjermkort i maskinen da de 4870 er veldig store

****************

 

Er redd for å be de installere et slikt billigkort i tillegg, dersom dette ødelegger for noe av resten av den forholdsvis dyre maskinen jeg legger opp til her.

 

(Han blandet nok bare sammen litt når det gjelder SLI vs crossfire, så vi bryr oss ikke om det)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vis du skrur på crossfire får du bare 2 skjermer, skrur du av crossifre kan du bruke mer en 4 skjermer.

 

Skal du ha 2 4870 kort? eller 1 4870x2 kort?

 

For vis du skal ha 2 4870 kort så får du jo 4 skjermer,

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja til vanlig har 4870x2 bare 2 skjerm utganger, det fins kanskje et 4870x2 kort med 4 dvi utganger, det fins et 3870x2 kort med 4 dvi utganger.

 

Det skal være og bare kjøpe et helt vanlig billig PCI-express skjermkort og så skal det gå greit det.

 

Men skaff et ATI skjermkort så du ikke blander SLI og Crossfire.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Ok.

 

Som f.eks dette: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=107576

eller dette: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104603

 

Ser de kurante ut begge to?

 

Dette "dritkortet" vil da leve helt sitt eget liv ved siden av 4870x2, ikke sant?

 

Så sant de ikke kobles sammen i crossfire - det går kanskje ikke allikevel...

 

Hovedkortet jeg har valgt etter råd her, er da dette (dersom det skulle ha noe å si i forhold til alt dette): http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=101086

Lenke til kommentar

Problemet er at han du har fått kontakt med hos netshop tror du skal kjøre CF på 4870, ikke at du skal ha ET 4870x2 kort.

 

Dritt kortet kan ikke kjøres i CF med 4870x2. Det eneste det trenger er litt strøm fra din PSU og en ledig PCIe slot. Med plass mente jeg både i kabinett og på HK. Tidligere kunne det være et problem at skjermkortvifter ble for stor, særlig om man hadde uorginale vifter på. Det vil ikke være et problem hos deg uansett, det ser jeg med en gang nå. =)

Lenke til kommentar

Ok, fint. Takk for hjelpen. Kan nok hende han har misforstått ja. Men da burde dette går bra, slik jeg forstår.

 

Ved å "gnåle" og spørre en million spørsmål her inne, har jeg fått masse gode råd underveis. Setter stor pris på dette. Har etter beste evne da prøvd å sammenfatte alt nå, og kommer frem til pc'en under:

 

Kabinett: Antec Performance One P182 Gun Metal (kr. 995,-) Klikk her!

Strøm: Corsair 750W (kr. 795,-) Klikk her!

Hovedkort: ASUS P5E, X38, Socket 775 Hovedkort DDR2,SATA,ATX,GbLAN,2x PCIe 2.0 x16 (kr. 1.395,-) Klikk her!

CPU: Intel Core 2 Duo E8500 (kr. 1.350,-) Klikk her!

Minne: 2 stk OCZ DDR2 4GB Platinum Edition Dual Ch. PC2-8000 2x2048MB 1000MHz (kr. 1.390,-) Klikk her!

Harddisk: Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB (kr. 695,-) Klikk her!

Skjermkort: Club3D HD4870x2 (kr. 3.750,-) Klikk her!

CD/DVD: Optiarec / NEC DVD-brenner (kr. 215,-) Klikk her!

Høyttalere: Creative I-Trigue 3330 2.1 (kr. 645,-) Klikk her!

Tastatur: MIST tastatur ”Oghma” (kr. 295,-) Klikk her!

Mus: Logitech G5 Laser Gaming Mouse (blå) (kr. 450,-) Klikk her!

Musmatte: Qpad CT Medium Black (kr 195,-) Klikk her!

OS: Vista Home Premium 64-bit, norsk (kr. 795,-) Klikk her!

Kortleser: Multikortleser (kr. 150,-) Klikk her!

Vifte: Zalman vifte 120x120x25 mm (Kr. 95,-) Klikk her!

Ekstra skjermkort: ASUS Radeon HD 2400XT 256MB GDDR3 PCIe (kr 150,-) Klikk her!

Montering: Netshop PC montering, m/kun komponent garanti (kr. 370,-) Klikk her!

 

Pris = 13.730,- minus evt. rabatter jeg kan klare å "grine" meg til. I tillegg kommer 2 stk BenQ G2400WD skjermer som jeg kjøper et annet sted. Netshop har ikke WD inne.

 

 

Har altså tenkt å la Netshop montere hele sullamitten for meg. Men jeg har da ingen annen garanti enn standard komponent garanti.

 

3 spørsmål:

 

  1. 1.) Er det noen "svake" punkter på pc'en nå? Dvs. noen komponenter som kunne vært forandret innenfor omtrent samme prisleie?
  2. 2.) Er det noe jeg mangler? Jeg trodde jeg var ferdig for noen dager siden, men fikk da tips om en ekstra vifte. Så har tatt med dette. Noe mer som bør tas med?
  3. 3.) Hvordan ser alt dette ut i forhold til hverandre? Vil Netshop kunne klare å tulle til noe i forbindelse med montering etc? Noe jeg bør gi beskjed og fortelle dem om, før de monterer? (Jeg har jo nå de siste dagene bl.a bestemt meg for å putte inn et ekstra skjermkort av billigste sort, ved siden av)
  4. 4.) Er det en stor ulempe for meg at jeg kun har standard komponent garanti, og ikke en garanti for hele systemet, slik som på dinside pc'en?

 

Er vel så nærme en bestilling som jeg aldri har vært. Er jeg helt i mål nå, synes dere? Håper på respons fra noen av dere som har hjulpet meg så bra underveis...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du har jo garanti på alt som står i pc-en det er mer det at du kanskje må sende inn 1 ting vis det går noe galt istede for hele pc-en kanskje.

 

Men du har like lang garanti/reklamasjons tid som om du skulle bygd den selv.

 

De skal vel ikke klare og tulle det til for de tester jo pc-en mest sannsynlig før de sender den til deg så du vet at den fungerer skikkelig.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

AtleBer: Ser for meg ut som disse 10000rpm diskene er ganske dyre. Vil jeg ikke kunne klare meg godt med en 7200rpm disk da?

 

donnieakalefty: Du har sikkert helt rett i det du sier. Sikkert bare jeg som er litt paranoid :-).

 

Hvordan ser tingenes tilstand ut ellers da synes dere?

 

Noen som har noen andre innsigelser/råd på de valgene som er gjort her??

Endret av baggin
Lenke til kommentar
AtleBer: Ser for meg ut som disse 10000rpm diskene er ganske dyre. Vil jeg ikke kunne klare meg godt med en 7200rpm disk da?

 

donnieakalefty: Du har sikkert helt rett i det du sier. Sikkert bare jeg som er litt paranoid :-).

 

Hvordan ser tingenes tilstand ut ellers da synes dere?

 

Noen som har noen andre innsigelser/råd på de valgene som er gjort her??

 

Det er klart det holder, men 10000 rpm utgjør en liten forksjell. Men tbh er det andre deler du heller burde bruke penger på. så det er jo opp til deg. Men selv mener jeg at det er verdt pengene.

Du kan sikkert også minske minne på hardisken til kanskje 120 gig. blir litt billigere da.

Tror ikke man skal trenge veldig mye mer en 120 gig til spill OS og drivere

Lenke til kommentar

Harddisken koster bare 695,- og det er ikke så mye å spare på å gå ned i størrelse (noen få hundrelapper). Jeg kommer sikkert til å lagre litt andre ting på den også med tid og stunder, så likte i utgangspunktet størrelsen på disken.

 

Skjønner poenget ditt, men er litt usikker på om dette er noe jeg bør/må gjøre. Det blir jo tross alt en del dyrere å gå for en 10000rpm disk, samt en ekstern disk i tillegg.

 

Du sier det er andre ting jeg heller burde bruke penger på. Jeg føler vel egentlig at jeg nærmer meg toppen av budsjettet nå.

 

Er det noe spesielt i maskinen jeg har satt opp som er "svakt" i forhold til resten av delene? Virker slik på måten du skriver på. At jeg har bommet med enkelte ting i oppsettet. Jeg vil gjerne høre hva dette er.

Endret av baggin
Lenke til kommentar
Harddisken koster bare 695,- og det er ikke så mye å spare på å gå ned i størrelse (noen få hundrelapper). Jeg kommer sikkert til å lagre litt andre ting på den også med tid og stunder, så likte i utgangspunktet størrelsen på disken.

 

Skjønner poenget ditt, men er litt usikker på om dette er noe jeg bør/må gjøre. Det blir jo tross alt en del dyrere å gå for en 10000rpm disk, samt en ekstern disk i tillegg.

 

Du sier det er andre ting jeg heller burde bruke penger på. Jeg føler vel egentlig at jeg nærmer meg toppen av budsjettet nå.

 

Er det noe spesielt i maskinen jeg har satt opp som er "svakt" i forhold til resten av delene? Virker slik på måten du skriver på. At jeg har bommet med enkelte ting i oppsettet. Jeg vil gjerne høre hva dette er.

 

Nei var ikke det jeg mente. pc'en din ser bra ut, absolutt.

Men vis du ikke gidder ekstern hardisk så kan du kjøpe en vanelig hardisk også ofc.

Poenget er jo bare det å ha en så rask hardisk som mulig for at pc'en din skal kjøre smooth, og ha en annen seperat hardisk hvor du har store filer.

Lettere og holde din backa upp på denne måten også.

Lenke til kommentar

Ok. Hva vil en 10000rpm bety i pratisk bruk i forhold til en 7200rpm?

 

Ser at jeg må ned på 16mb cache i en 10000rpm, mens jeg har valgt 32mb på 7200rpm.

 

Skjønner jo at den på 10000rpm kan lese data fortere fra disk. Men i hvilke situasjoner vil jeg merke dette?

 

Er det spesielt ved loading av spill, oppstart av windows etc som denne ekstra hurtigheten vil merkes? Det er vel ikke slik at ting vil flyte bedre inne i selve spillet, når det er igang?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er kanskje under oppstarten av windows.

 

Det skal også sies at 10000 rpm disker må spinne oftere rundt for og lese infoen på cd-ene så de faktisk kan være tregere enn 7200 rpm disker noen ganger.

 

Ting vil nok ikke flyte noe bedre, de diskene er bra vis du driver med video og bilde redigering og sånt.

Til vanlig bruk så er 7200 rpm diskene mer enn nok for vanlige folk.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Ok, donnie og Atle. Tror jeg bare holder meg til den 7200rpm Samsung-disken jeg har valgt. Virker på det du skriver donnie, at dette duger lenge nok for meg. Jeg skal ikke drive med video-/bilderedigering og slikt. Det blir også billigere.

 

Har funnet ut at jeg kutter ut det ekstra skjermkortet, som jeg har "gnålet" om i flere dager. Dersom jeg får behov for en ekstra skjerm, så synes jeg en ekstern løsning som diskutert i denne tråden, virker enkelt og greit; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1003519 . Blir litt dyrere, men det får ikke hjelpe.

 

Så pc'en min ser da nå slik ut. Det er vel bare å bestille denne til uka da? Synes dere ikke? Eller er det fortsatt noen ting som bør vurderes? Vurderer meg nesten ihjel her :blush:

 

Er pc'en så bra som den kan være til denne prisen?

 

Kabinett: Antec Performance One P182 Gun Metal (kr. 995,-) Klikk her!

Strøm: Corsair 750W (kr. 795,-) Klikk her!

Hovedkort: ASUS P5E, X38, Socket 775 Hovedkort DDR2,SATA,ATX,GbLAN,2x PCIe 2.0 x16 (kr. 1.395,-) Klikk her!

CPU: Intel Core 2 Duo E8500 (kr. 1.350,-) Klikk her!

Minne: 2 stk OCZ DDR2 4GB Platinum Edition Dual Ch. PC2-8000 2x2048MB 1000MHz (kr. 1.390,-) Klikk her!

Harddisk: Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB (kr. 695,-) Klikk her!

Skjermkort: Club3D HD4870x2 (kr. 3.750,-) Klikk her!

CD/DVD: Optiarec / NEC DVD-brenner (kr. 215,-) Klikk her!

Høyttalere: Creative I-Trigue 3330 2.1 (kr. 645,-) Klikk her!

Tastatur: MIST tastatur ”Oghma” (kr. 295,-) Klikk her!

Mus: Logitech G5 Laser Gaming Mouse (blå) (kr. 450,-) Klikk her!

Musmatte: Qpad CT Medium Black (kr 195,-) Klikk her!

OS: Vista Home Premium 64-bit, norsk (kr. 795,-) Klikk her!

Kortleser: Multikortleser (kr. 150,-) Klikk her!

Vifte: Zalman vifte 120x120x25 mm (Kr. 95,-) Klikk her!

Montering: Netshop PC montering, m/kun komponent garanti (kr. 370,-) Klikk her!

 

Pris = 13.580,-. I tillegg kommer 2 stk BenQ G2400WD skjermer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hva du skal med 8 gb ram skjønner jeg ikke, de som trenger så mye er videoredigerings folk og bilde redigering for proffe folk.

 

Veldig sjeldent at vanlige folk trenger mer enn 4 gb ram nå.

 

4 gb ram er mer enn nok for vanlig bruk og du sparer jo penger med og bare kjøpe 4gb.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Hm.. jeg ser her at du skal ha Vista64bit. Den adapteren jeg linket til er jeg ikke sikker på støtter 64bit. Du får sende en mail til EVGA og høre.

 

Edit. Glem det. Jeg lastet ned driveren og leste readme filen. Den skal støtte 64bit. Kom gjerne med tilbakemelding på den. Jeg lurer litt på de selv.

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...