Gå til innhold

Netshop sin Dinside.no PC - ønsker råd/hjelp til justeringer

Anbefalte innlegg

Den er god. Da prøver jeg på det. Ved plasseringen av denne pc'en/kabinettet, så er det bare bak og over det bør være litt luftig da vel?

Holder det med at den står f.eks en 1/2 meter fra veggen i bakkant? (At den står helt inntil veggen på en av sidene på kabinettet, regner jeg med at ikke spiller noen rolle)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plassen bak spiller faktisk ikke så stor rolle ettersom kabinettet bare pumper den brukte, varme lufta ut der. En halv meter holder i hvertfall i massevis. Det er viktigere med litt god klaring på oversiden og i front, da det er her kabinettet får friskluft fra.

Bare for å ha sagt det (igjen?): jeg tviler sterkt på at du kommer til å oppleve varmeproblemer med maskinen, med mindre du kobler fra alle viftene eller gjør noe annet merkelig noe. Den eneste komponenten i systemet ditt som utvikler noe særlig varme å snakke om er skjermkortet, og det har som sagt en god kjøleløsning som tar seg av den biten. Og P182 er et svært godt kabinett, og med den ene ekstra vifta så er du i hvertfall på den sikre siden. Det ville i hvertfall forundre meg stort hvis maskinen din blir ustabil pga varme.

Lenke til kommentar

Ok, takker :). Jeg ble litt bekymret en liten periode i går/forigårs, men skjønner at jeg sannsynligvis kan sove nokså rolig fremover..hehe.

Takk for all hjelp.

Da er det vel bare bestilling som gjenstår. Er vel ikke noe mer å kukkelure med i forhold til denne maskinen og mitt oppsett da? Ingenting som mangler eller burde vært gjort annerledes?

Lenke til kommentar

Det høres bra ut :).

Et praktisk lite spørsmål når jeg får pc'en i hus. Jeg skal jo ha to 24" skjermer på den, og da det 4870x2 skjermkortet. Regner med at det bare er å plugge begge skjermene i kortet da?

Til vanlig bruk regner jeg da med at skjermkortet vil fordele ytelse og kraft likt mellom skjermene, slik at jeg i praksis nærmest har et 4870 kort på hver skjerm.

Men så hovedspørsmålet: Når jeg skal spille pc spill, vil jeg jo bare bruke en skjerm. Hva gjør jeg for at all ytelse fra 4870x2 kortet blir utnyttet på kun den ene skjermen. Regner med at det holder at jeg skrur av skjerm 2 med av/på knapp? Høres jo temmelig logisk ut, men spør allikevel for å være sikker.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer og kjøpe en lignende pc, men er usikker på hvor lenge skjermkortet vil holde. Vil 4870 (x1) med 512mb ram holde en stund framover i 1680x1050? Jeg er ikke så avhengig av AA og AF, så lenge et spill kan kjøres godt i den native oppløsningen på skjermen min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Jeg vurderer og kjøpe en lignende pc, men er usikker på hvor lenge skjermkortet vil holde. Vil 4870 (x1) med 512mb ram holde en stund framover i 1680x1050? Jeg er ikke så avhengig av AA og AF, så lenge et spill kan kjøres godt i den native oppløsningen på skjermen min.

Det er helt avhengig av spillene du vil spille faktisk, vil du spille veldig krevende spill som kanskje slippes om 1-2 år med full grafikk vil det ikke få full grafikk.

Men vis du vil ha vanlig grei grafikk så vil kortet sikkert holde en stund, sånt er som sakt mye avhengig av hva du ønsker av grafikk og hvor viktig dette er for deg.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Vel, jeg ønsker jo så klart at kortet skal holde så lenge som mulig. Men jeg klarer fint å spille et spill på medium innstillinger, og heller oppgradere når det virkelig trengs. Jeg trenger ikke et skjermkort som skal klare alle spill med all eyecandy på.

Som nevnt tidligere i tråden er det jo flere spill som anbefaler minst 512mb ram som allerede er ute i dag. Så vil det holde til normalt bruk i noen år til ved 1650x1080?

Lenke til kommentar
Det høres bra ut :).

Et praktisk lite spørsmål når jeg får pc'en i hus. Jeg skal jo ha to 24" skjermer på den, og da det 4870x2 skjermkortet. Regner med at det bare er å plugge begge skjermene i kortet da?

Til vanlig bruk regner jeg da med at skjermkortet vil fordele ytelse og kraft likt mellom skjermene, slik at jeg i praksis nærmest har et 4870 kort på hver skjerm.

Men så hovedspørsmålet: Når jeg skal spille pc spill, vil jeg jo bare bruke en skjerm. Hva gjør jeg for at all ytelse fra 4870x2 kortet blir utnyttet på kun den ene skjermen. Regner med at det holder at jeg skrur av skjerm 2 med av/på knapp? Høres jo temmelig logisk ut, men spør allikevel for å være sikker.

Bumper denne litt jeg. Det er sikkert et teit spørsmål, men dog :). Skulle gjerne hatt en liten tilbakemelding på det, i forhold til tilkoblinger og disse to skjermene.

Og en ting til.

Antivirus:

Med dette 64-bits OS'et, hva er det beste valget av antivirusprogram? Jeg har tilgang på Symantec gjennom jobben, men så i en annen tråd at noen sa dette trakk mye ressurser. Så jeg tenkte at det kanskje er lurt å se på et annet alternativ.

Er det slik at alle antivirus-program støtter 64-bits OS? Noen tips om hva jeg bør velge?

Ser at Avira blir nevnt som et bra gratis alternativ. Enig? Støtter dette Vista 64-bit?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Til Madrigal

Ja 512 vil holde for normal bruk et par år til ja.

Company of heroes er anbefalt med 512 mb med ram, og jo nyere spillet er og om spillet har høy grafikk og sånt vil den jo kreve mer ram.

Men 512 med den oppløsningen skal være nok til at du ikke vil få noe problemer med normale innstillinger.

Til Baggin

Hvorfor skru av skjerm nr 2? det hjelper ingenting om du skrur den av med av/på knappen vil jeg tro.

Den er jo fortsatt skrudd på i windows så når du skrur den på igjen så får du jo skjermbildet tilbake med en gang.

Det du må gjøre er jo og skru den av i catalyst controle center, kan ikke se noen grunn til og gjøre det.

Jeg har selv dual screen og har ingen problemer med FPS eller noe når jeg bruker begge skjermene, har 1 skjerm til spilling og 1 til surfing.

Angående antivirus, Symantec er blitt kjent for og kreve en god del ressurser og ikke alltid være like lett og sette opp.

Personlig bruker jeg Eset nod 32 smart security 64 bit i min vista 64bit maskin.

Det er ikke alle antivirus programmer som fungerer med 64 bit, du trenger noen ganger en egen 64 bit versjon.

Zone alarm fungerer ikke med vista 64 bit og begrunnelsen dems var at Microsoft hadde lukket for mye av "kjernen" eller noe så de følte at de ikke kunne gi nok sikkerhet i 64bit versjonen.

Jeg ville godt for Eset Nod32 eller Kaspersky.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

2 skjermer:

Hehe, nei hvorfor skal jeg skru av skjerm nr. 2? Jeg er helt totalt nybegynner i bruk av 2 skjermer. Trodde kanskje det var slik at skjermkortet delte sin kapasitet på begge skjermene, og at jeg derfor måtte få konsentrert all ”power” inn på en skjerm dersom jeg skal spille ressurskrevende spill. Men dette er vel kanskje ikke noe problem. Jeg kommer jo ikke til å spille på to skjermer uansett.

Antivirus:

Har Eset Nod32 eller Kaspersky gratisversjoner? Var innom sidene deres og det virket ikke slik (?).

Må jeg satse på en betalversjon, eller finnes det gratisversjoner som er like gode, eller ihvertfall gode nok for en normal bruker?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja det fins trial perioder av begge programmene.

Vis du skal ha 2 skjermer burde du skaffe ultramon.

Da får du sånn Start linje på skjerm nr 2 også så kan du ha flere vinduer og sånn så du får brukt begge skjermene for alt de er verdt.

Ultramon

Kaspersky trial

Eset nod 32 trial

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Takk for tipset om Ultramon.

Men får jeg ikke brukt skjermene med bruk av forskjellige vinduer på de to, dersom jeg ikke har Ultramon? Trodde det lå støtte for dette i Windows jeg?

Hva får jeg evt da med Ultramon som jeg ikke får dersom jeg ikke har Ultramon? Er det kun dette med startlinjen/verktøylinjen?

Når det gjelder virus, så tenkte jeg mer på om de fantes i gratisversjoner og ikke trials. Men takker uansett. Har funnet ut at det bl.a Avira blir anbefalt av noen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jo du kan selvsagt bruke 2 skjermer uten ultramon.

Beklager skulle jo sakt dette.

Det ultramon gir deg er en start linje på skjerm nr 2, du kan ha forskjellige bakgrunns bilder, skjerm sparer på begge, og sånne ting.

Men det viktigste for meg ivertfall er den start linja på skjerm nr 2 for da kan jeg ha masse programmer liggende på skjerm nr 2 og da får jeg utnyttet den skikkelig.

Vis man ikke har det så er det jo ofte at man bare har 1 program der for det er jo litt teit og vanskelig og bytte mellom flere programmer når du må åpne og lukke et program istede for og bare trykke på den start linja.

Avg skal jo være ganske bra for helt vanlig surfing, men jeg ekke sikker om det fungerer med 64 bit siden jeg aldri selv har brukt det. Men det har jo klart sånne tester veldig bra.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

angående det må å sette pc intil vegg der varmluften spyttes ut i veggen... jeg beveget på en pc som hadde stått en stund og dæven der var det ett svart merke på veggen hvor den varme luften var blitt spyttet ut en stund. tenker da på støv og skitt som pc'en naturlig nok fanger opp og spytter rett i veggen :) kjipt å skure vegg, men men nå blir det å sette på mer støvfilter for min del

Lenke til kommentar
Jo du kan selvsagt bruke 2 skjermer uten ultramon.

Beklager skulle jo sakt dette.

Det ultramon gir deg er en start linje på skjerm nr 2, du kan ha forskjellige bakgrunns bilder, skjerm sparer på begge, og sånne ting.

Men det viktigste for meg ivertfall er den start linja på skjerm nr 2 for da kan jeg ha masse programmer liggende på skjerm nr 2 og da får jeg utnyttet den skikkelig.

Vis man ikke har det så er det jo ofte at man bare har 1 program der for det er jo litt teit og vanskelig og bytte mellom flere programmer når du må åpne og lukke et program istede for og bare trykke på den start linja.

Avg skal jo være ganske bra for helt vanlig surfing, men jeg ekke sikker om det fungerer med 64 bit siden jeg aldri selv har brukt det. Men det har jo klart sånne tester veldig bra.

Mvh donnieakalefty

Ok, donnie. Du skal ikke beklage noen ting :). Du gir meget gode svar på mine til dels litt "dumme spørsmål". Høres ut som Ultramon er et program jeg burde kjøpe, så da gjør jeg nok det. Ser at det bare finnes i beta for Vista 64-bit. Håper allikevel at dette er stabilt og greit nok for mitt bruk.

Er Ultramon "enerådende" på denne typen programvare?

h0ih0i: Jeg setter opp pc'en med grei avstand på baksiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det vet jeg faktisk ikke det kan hende du kan google deg til en Open source (gratis) versjon av noe lignende som ultramon som gir deg start linje over begge skjermene.

Jeg bruker selv vista 64 bit versjonen og jeg har enda ikke opplevd noe problemer at den er ustabil, tror det har skjedd 1 gang at jeg fikk problemer men da datt skjerm driverne mine sammen, men den restartet seg selv automatisk og var oppe og gikk igjen på 5 sec.

Men det var ikke ultramon sin feil det vil jeg tro var ATI drivern eller noe annet som skapte litt tull i systemet mitt.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

En ting til jeg lurer på. Håper noen fortsatt kan hjelpe :)

Med det oppsettet jeg kommer til å kjøpe (hovedkort, kabinett, 4870x2 kort etc), hvordan er mulighetene for å koble til en skjerm nr 3?

Jeg kommer til å ha 2 stk 24" på det 4870x2 kortet. Disse to skjermene kommer til å stå for minst 95% av bruken, vil jeg tro.

Men tingen er at jeg har en eldre 17" lcd stående hjemme. Tenker tanken på at jeg ønsker muligheten for å koble til denne fra tid til annen som en støtteskjerm/skjerm 3.

Vil et skjermkort av aller billigste type passe inn her? På hovedkort, i kabinettet i kombo med 4870x2 kortet etc etc? Har sett på dette som et eks: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=107576

Vil det funke?

Kan et tredje skjermkort ødelegge/forstyrre noe for ytelsen til det 4870x2 kortet? I forhold til hovedkort eller annet (jeg aner ikke)

Endret av baggin
Lenke til kommentar

Frekk nok til å bumpe denne opp litt jeg. Er det noen som har en anelse om hvorvidt det går å sette inn et kort til? (I forhold til plass i P182....4870x2 kortet er vel stort, hovedkortet jeg har valg, i forhold til evt. påvirke ytelsen til det andre 4870x2 kortet negativt..etc etc).

Jeg har spurt Netshop om dette, men de kan ikke gi meg noe svar. De har ikke testet et slikt oppsett tidligere, sier de.

Har også fått som svar at de tror dette gjør at jeg ikke får SLI støtten (de mener vel crossfire, i og med ATI ?).

I og med at jeg lurte på bare et veldig enkelt kort, så trodde jeg disse skjermkortene kunne operere uavhengig av hverandre. Stemmer kanskje ikke det?

Hvis dette blir bare tullball, så driter jeg i det. Jeg kommer aldri til å sette inn et kort til dersom dette vil ha noen som helst negativ virkning ovenfor det 4870x2 kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...