Gå til innhold

Netshop sin Dinside.no PC - ønsker råd/hjelp til justeringer

Anbefalte innlegg

Hehe, er desverre litt av problemet med å søke råd på forum - man får råd som kan være motstridende.

Når det kommer til valg av PSU, så har folk her en tendens til å overdimensjonere behovet. Det er de aller færreste som har behov for 1000W, og følger du linken min så kan du fint regne ut at til ditt behov så holder 750W i massevis. Selv har jeg nå faktisk valgt å invistere i en 1000W, men dette kommer av at jeg vil være føre var mtp fremtidige oppgraderinger. PC har blitt en større og større hobby for min del, og da er det greit å slippe å bekymre seg om PSUen holder. Regner med at jeg kan ha den jeg nå får i mange år fremover. Hvis du tror at sannsynligheten for at du kommer til å bygge et sinnsykt high-end system i fremtiden er stor, så er kanskje ikke 1000W noe dumt valg, men til de PC-planene du beskriver her holder 750W i massevis.

Jeg mener at du klarer deg fint med minne på 800MHz ettersom du ikke skal klokke. Du kommer til å merke minimalt (ingen) forskjell mellom 800MHz og 1000MHz. Selv kjører jeg minne på 800MHz, og det fungerer også fint til lett overklokking (kjører CPU på 3,2GHz, kontra 2,66 "stock"). Jeg synes fortsatt 8GB høres voldsomt ut, og du vil nok fint klare deg med 4GB. Men det er dine penger... Hvor lenge systemet vil holde er det vanskelig å si, men med 8GB er det nok andre komponenter (skjermkort eller prosessor) som blir utdatert lenge før du får problemer med for lite minne.

Tviler på at du noen sinne får brukt de DDR3-sporene på hovedkortet, ettersom du kommer til å bytte HK neste gang du skal oppgradere CPU'en (siden Intel kommer med ny sokkel til neste gen. prosessorer). Sånn sett kan du like gjerne gå for et annet hovedkort, men siden du har planer om Crossfire bør du sørge for å få et X38 eller X48-kort. Selv kan jeg anbefale Asus P5E, men jeg vet at også Gigabyte sine X38-kort er veldig gode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et relativt stort men med det Foxcon x38 hovedkortet og det er at det kun støtter 2xDDR3 brikker for et totalt av 4Gb max størrelse, noe som faktisk er veldig handikappende.

Neida, det er nok bedre å satse for et hovedkort med enten full DDR3 støtte, eller et som støtter DDR2 fult ut og med dagens minnepriser så er det nok økonomisk forsvarlig å gå for et oppsett der du kjører på med DDR2 (Gigabyte X48 Ds4) på 8500 hastigheter da dette gir deg muligheter i fremtiden til å overklokke om du ønsker det.

Lenke til kommentar

Takk karer :).

Nå begynner jeg å få samlet trådene litt her.

Minne:

....og akkurat i det jeg sa jeg skulle kjøpe det 800MHz minnet, så har Netshop faktisk over natten satt opp prisen på det fra 550,- til 675,-. Merkelig.

1000 MHz minnet koster nå 15,- mer (690,-) . Hva gjør jeg da? Da er det vel bare å velge det det 1000MHz minnet, eller? Koster jo det samme.

Det kan vel ikke være noen ulemper for meg, å velge det på 1000 til samme pris som det på 800?

PSU:

Jeg stoler på deg Hugo_Hardnuts og satser på den 750W Corsair :). Har ikke sjekket den linken du la ved ennå.

Hovedkort:

Hugo_Hardnuts:

Er det dette hovedkortet du anbefaler?; http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104438

Malvado:

Jeg finner ikke det hovedkortet (Gigabyte X48 Ds4) du anbefaler inne på Netshop. Kan du linke meg til det, er du snill?

Ønsker å kjøpe alt på et sted så de kan montere og teste for meg...derfor Netshop.

Lenke til kommentar

Ok, takk Hugo. Vet ikke ennå hvilket kort Malvado mente, men ser ikke ut som Netshop har det. Høres ut på deg som det er et bra valg det du linker til.

Startet tråden med at budsjett for pc’en u/skjerm var +/- kr 10.000,-. Men at dersom det er vettuge grunner til det, kunne jeg kanskje gå et par tusen høyere….og det ser ut som dette nå har skjedd :). Men det går bra. Lommeboka tåler det.

Har prøvd å samle sammen alle rådene og tipsene jeg har fått, og satt opp en ferdig pc nå. Den har skilt seg såpass mye fra netshop sin "dinside pc" at jeg ikke lenger kan bruke konfig mulighetene der for å sette den sammen. Vi snakker om et tilnærmet helt nytt oppsett her.

Her er "vidunderet":

Kabinett: Antec Performance One P182 Gun Metal (kr. 995,-)

Strøm: Corsair 750W (kr. 795,-)

Hovedkort: ASUS P5E, X38, Socket 775 Hovedkort DDR2,SATA,ATX,GbLAN,2x PCIe 2.0 x16 (kr. 1.395,-)

Link: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=101086

CPU: Intel Core 2 Duo E8500 (kr. 1.350,-)

Minne: 2 stk OCZ DDR2 4GB Platinum Edition Dual Ch. PC2-8000 2x2048MB 1000MHz (kr. 1.390,-)

Harddisk: Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB (kr. 695,-)

Skjermkort: Club3D HD4870x2 (kr. 3.750,-)

CD/DVD: Optiarec / NEC DVD-brenner (kr. 215,-)

Tastatur: MIST tastatur ”Oghma” (kr. 295,-)

Mus: Logitech G5 Laser Gaming Mouse (blå) (kr. 450,-)

Kortleser: Multikortleser (kr. 150,-)

Pris = kr 12.275,- + montering og testing, samt evt. garanti etc.

I tillegg:

- 2 stk BenQ G2400WD. Billigste jeg har funnet er Elprice med 2.699,- per stk.

- Kommer også til å kjøpe en enkel skriver.

Spørsmål:

1. ) Fint om dere kan se igjennom valgene mine over. Ser alt sammen greit ut? Er jeg på rett kjøl, eller på dypt vann? :)

2.) Får jeg utnyttet alt minnet mitt med et slikt oppsett? Har jo 8GB + 2 GB i skjermkortet.

3.) Til den prisen jeg har kommet opp i, har jeg nå valgt et så nært "perfekt" oppsett som mulig? Eller andre prioriteringer som bør gjøres?

4.) Hvor lenge tror dere denne maskinen vil holde tritt med spill etc, før jeg må gjøre noe med den?

Tusen takk for hjelpen så langt med mange gode råd. Håper på kort tilbakemelding fra minst et par stk, så jeg evt. får et par forskjellige synspunkter.

Lenke til kommentar

Var nok det hovedkortet her han mente: https://prisguiden.no/product.php?productId=95441 Men netshop har det ikke inne nei.

Oppsettet ditt ser mæææget bra ut i mine øyne, og du vil nok ha glede av det en god stund fremover. Vanskelig å si hvor lenge fordet, ettersom det avhenger mye av hvor kresen du er. Men et par-tre år vil jeg nok mene at det i hvertfall skal holde.

Ser du har vært et par turer innom tråden for Radeon HD48**-kortene også. X2 er nok som de sier der inne, det beste valget for den oppløsningen du skal spille i. Vær dog klar over et par ting: Siden X2 i bunn og grunn er Crossfire på ett kort, så er ytelsen avhengig av hvilke spill du spiller. En del spill støtter CF dårlig, og da blir ytelsen med X2 også deretter. En annen ting er at kortet er digert!, så det kan være at du ikke får benyttet den øverste HDD-rammen i P182-kabinettet. Dette er dog ikke noe problem med mindre du har planer om mer enn 4 HDDer. Det kan være en god idé å legge til en ekstra 120mm vifte i oppsettet ditt som du kan montere foran den øverste HDD-rammen i kabinettet for å sikre god luftflyt til grafikkortet.

Lenke til kommentar

Ok, nice. Da er jeg på det rette sporet :).

Vifte:

Kan du være snill og linke meg til en vifte inne på Netshop som du vil anbefale da? Slik at jeg bare kan legge den i handlevognen sammen med alt annet (er kanskje hipp som happ, men vil helst ikke plukke i blinde).

Det vil bli Netshop som monterer denne for meg også, men regner med at de vet hvor den skal stå? Eller må jeg si til dem at denne skal plasseres der du sier (foran den øverste HDD-rammen i kabinettet)??

Edit: Denne ekstra viften, vil denne stå og suse hele tiden? Eller er det slik at den skrur seg av og på utfra behov og varme? Spør fordi jeg lurer på hva lydnivået på pc'en min kommer til å bli.

Skjermkort:

Har vært litt inne på den HD48** tråden og snust litt ja :). Du trekker frem et par ting som kan virke litt modifiserende på optimismen rundt dette x2 kortet. Men dette er vel ikke noe som burde hindre meg fra et kjøp av det, vil jeg tro... Regner med at jeg klarer meg lenge med de 750GB HDD jeg setter inn nå. Maks en til i fremtiden - kan aldri tenke meg 4HDD blir aktuelt.

Endret av baggin
Lenke til kommentar

Vifter har jeg ikke altfor mye erfaring med selv, men har da lest et par ting. Inne på komplett.no's sider får Zalman sin 120mm veldig gode omtaler. Billig er den også: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...px?plid=103590#

Ellers får Noctua sin 800rpm-vifte gode omtaler og det er mange som bruker dem, men den koster en del mer: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=46157

Begge disse viftene har medfølgende "viftestyring" i form av en motstand man kan montere på for å kjøre ned turtallet. Kjører du viftene på lavt turtall (hastigheten på to av de medfølgende viftene i kabinettet kan også justeres) blir nok lydnivået ganske så behagelig.

Vil tro Netshop skjønner hvor vifta skal med tanke på at det kun er én ledig vifteplass i kabinettet. Er ellers en smal sak å montere den i selv senere, men du kan jo skrive til dem for å være på den sikre siden.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Med den viften som er montert i toppen og den som er montert bak på kabinettet så sitter det en bryter for hver av dem på baksiden av kabinettet hvor man kan velge hastighet high, medium eller low. Hastigheten på Zalman- og Nocta-viftene styres ved at man monterer en medfølgende motstandskabel mellom vifta og strømkilden (enten HK eller PSUen) slik at turtallet reduseres. Sistnevnte blir altså "enten-eller". Man kan også få kjøpt ulike former for viftestyringer, alt fra typer som Zalman Fanmate som styrer en enkelt vifte trinnløst, til mer avanserte greier som styrer 4-5vifter samtidig etter fastsatt tempratur.

Lenke til kommentar

Ok. Uff. Nå ble det plutselig litt mer avansert for meg, som bare ønsker å skru på og være ready to go :).

Hvordan skal jeg holde kontroll på dette da? Må jeg manuelt styre disse viftene eller? Og hvordan skal jeg vite når de skal stå på high eller medium etc.

Lenke til kommentar

Hehe, var ikke meningen å gjøre det vanskelig. Du vil nok fint klare deg med viftene på low ettersom du ikke skal klokke, men er du usikker kan du kjøre dem på medium for sikkerhets skyld. Evt. kan du laste ned et temp.avlesningsprogram, feks HWMonitor hvis du vil ha oversikt over temp. på de ulike delene av systemet.

Lenke til kommentar

Hehe...Godt du prøver å holde motet mitt oppe.

Skjønte ikke helt hva du mente med: "Hastigheten på Zalman- og Nocta-viftene styres ved at man monterer en medfølgende motstandskabel mellom vifta og strømkilden (enten HK eller PSUen) slik at turtallet reduseres. Sistnevnte blir altså "enten-eller"."

Vil dette si at vifta durer og går hele tiden, så sant den får strøm, og at jeg ikke trenger å tenke noe på den? Slik jeg skjønner deg er det ingen bryter for meg å fikle med her? Eller er det ikke slik?

Pluss:

1.) Hva vil ekstra vifter ha å si for støy?

2.) Jeg har aldri hatt noe system der jeg trenger å tenke på dette. At man skal holde øye med temperaturer etc.

Når vet jeg at ting er for varmt? Hva kan skje? Må man bruke et program som holder oversikten over dette, eller er det slik at det sitter sikringer i komponentene, som kobler de ut dersom de blir for varme?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

CPU pleier og ha en sikring vis tempraturen blir for høy, det er også noe du kan sette i BIOS vis tempraturen stiger over en vis tempratur.

Det som kan skje i værste fall er at komponentene blir svidd og ødelagt.

Du kan bruke et program som heter SIW for og sjekke tempraturene vis du føler at det er for varmt.

Så kan du laste ned OCCT for og stressteste cpu-en for da får du fort beskjed om cpu-en din er for varm og om den er stabil.

OCCT

SIW

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Hehe...Godt du prøver å holde motet mitt oppe.

Skjønte ikke helt hva du mente med: "Hastigheten på Zalman- og Nocta-viftene styres ved at man monterer en medfølgende motstandskabel mellom vifta og strømkilden (enten HK eller PSUen) slik at turtallet reduseres. Sistnevnte blir altså "enten-eller"."

Vil dette si at vifta durer og går hele tiden, så sant den får strøm, og at jeg ikke trenger å tenke noe på den? Slik jeg skjønner deg er det ingen bryter for meg å fikle med her? Eller er det ikke slik?

Pluss:

1.) Hva vil ekstra vifter ha å si for støy?

2.) Jeg har aldri hatt noe system der jeg trenger å tenke på dette. At man skal holde øye med temperaturer etc.

Når vet jeg at ting er for varmt? Hva kan skje? Må man bruke et program som holder oversikten over dette, eller er det slik at det sitter sikringer i komponentene, som kobler de ut dersom de blir for varme?

Med "enten-eller" mente jeg at pga at det er en motstandskabel du monterer mellom viftekabelen og kontakten på hovedkortet/PSUen, så kjører vifta enten på en hastighet eller en annen - det er ikke noen bryter på utsiden av kabinettet hvor du justerer dette.

En ekstra vifte vil ha heller lite å si for ekstra støy. Både Noctua- og Zalman-vifta skal være meget stillegående, særlig med motstandskabelen tilkoblet.

Det er lite trolig at du vil komme til å tenke over tempraturene noe særlig nå heller. Jeg har aldri opplevd at maskina mi har slått seg av pga temp, selv med lett overklokket CPU, temmelig hardt klokket hovedkort, og alle viftene på low. Eller jeg har faktisk opplevd det, men da hadde CPU-kjølere løsnet (DAMN YOU TT BIG TYPHOON VX!) og CPUen gikk varm under spilling. Men ingenting ble ødelagt, for det er som sagt mekanismer som sørger for at maskinen slår seg av hvis temp blir for høy. Mitt råd er at du kjører viftene på low, og skulle du oppleve at maskinen er ustabil, så øker du hastigheten.

Lenke til kommentar

Ok, brillefint. Da prøver jeg det på de to viftene som følger med kabinettet.

Men forstår fortsatt ikke helt dette med "enten-eller" på den kjøpevifta. Så jeg spør jeg. Den går altså enten på en hastighet eller på en annen. Det er greit. Men hvem eller hva styrer dette? På hvilke av de to hastigheter den går. Hvordan funker det i praksis og hva må jeg gjøre med den vifta?

Styrer jeg det, og hvor gjør jeg det? Eller styrer det seg helt selv? Slik at når den er installert, så trenger jeg ikke å tenke mer på den?

Problemet er nok at jeg ikke helt har peiling på hva den motstandskabelen du nevner er eller gjør. Det er noe kjent med navnet, og noe sier meg at jeg lærte det i fysikken en gang i tiden, men det føles som hundre år siden :blush: .

Lenke til kommentar

Hehe, skal prøve. Motstandskabelen er en kort kabel som kobles mellom viftekabelen og kontakten på hovedkortet. Den fungerer på den måten at den øker motstanden i kabelen og dermed senker den spenningen (volt) noe som fører til at vifta spinner langsommere.

Viftehastigheten styrer du så ved enten å montere på motstandskabelen, eller å la være å montere den. Zalman-vifta kjører feks på 900rpm med motstandskabelen, og 1800rpm uten. Du kan selvfølgelig montere/avmontere denne som du selv vil, men det blir altså noe mer tungvint å skulle endre viftehastigheten enn det er med brytere på utsiden av kabinettet.

Du kan se bilde av Zalman-vifta med motstandskabelen ved siden av, hvis det kanskje gjør det enklere å skjønne hvordan den fungerer i praksis: http://lib.store.yahoo.net/lib/xoxide/zalm...-f3-120mm-5.jpg

Lenke til kommentar

Ahhh....Da skjønner jeg :). Var jo ikke så vanskelig allikevel...hehe.

Dersom jeg kjøper ei slik vifte, tror du det holder med at den går på laveste hastighet, altså med motstandskabelen på? Jeg vil jo be netshop montere inn denne for meg også, og på den hastigheten jeg ønsker.

Mer å tenke på enn jeg trodde ved å kjøpe seg ny pc gitt. Er det skjermkortet (4870x2) som er den store varmekilden i mitt oppsett?

Lenke til kommentar
Det som kan skje i værste fall er at komponentene blir svidd og ødelagt.

Du kan bruke et program som heter SIW for og sjekke tempraturene vis du føler at det er for varmt.

Ok, takk donnie. Så ikke innlegget ditt før nå. Jeg kan jo gjøre dette, men håpet var at jeg skulle slippe unna å måtte følge med på dette. Men det kan jo være greit å være klar over.

Skjønner at da SIW viser meg temperaturen. Men hvordan vet jeg hvor varmt det kan være? F.eks hvor mange grader tåler cpu, skjermkort etc før det er for varmt. Er dette noe man kan se eller lese et sted? Står det i SIW?

Lenke til kommentar

P182 er såpass luftig at jeg vil tro du fint klarer deg med den ekstra vifta på laveste hastighet ja (i hvertfall hvis det er Zalman-vifta vi her snakker om. Noctua'n kjører på svært lav hastighet i utgangspunktet).

I oppsettet ditt er det helt klart skjermkortet som blir den varmeste komponenten. HD48**-serien kjører på rundt 80-90grader, men heldigvis er kjøleren på X2 bygget slik at den pumper mesteparten av den varme luften ut av kabinettet på baksiden.

Max. temp. for de andre delene av systemet kan du enkelt finne med et søk her på forumet. Mange tråder som omhandler dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...