Gå til innhold

Hjelp med batterier til speilrefleks

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte nylig et Pentax K200d. Dette kameraet bruker 4 stk 1,5V batterier (AA). I pakken fikk jeg med 4 1,5V Lithium-batterier og de har holdt overraskende lenge. Men nå er de tomme og jeg trenger noen nye.

I følge manualen bør jeg bare bruke Alkaliske batterier i nødstilfeller (er dette fordi spenningen faller etterhvert som de lades ut?).

Lithiumbatterier er bra, men de selges veldig får steder, er dyre og kan ikke lades.

NiMh kan også brukes (det står ingenting om NiCd), så jeg kjøpte en batterilader på claes Ohlson, med 4 stk NiMh. Disse viste seg å bare være 1,2V og da jeg prøvede kameraet med disse oppførte det seg veldig rart. (Det hørtes ut som om jeg hadde lukkertiden på 5sek selv om den var satt til (og tok bilde med) 1/250sek.)

Etterlitt leting har jeg ikke funnet oppladbare batterier på 1,5V, jeg har derimot lest litt rundt temaet og forstår det som om 1,2V oppladbare varierer fra merke til merke og noen er bedre enn andre.

Er det noen som kan anbefale gode billige lithium batterier (AA) og anbefale noen oppladbare batterier som de vet fungerer med pentax k200d.

Mvh

Armas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker på K100D vanlige NiMH batterier på 1.2V nominell spenning. Oppladbare ja.

Har ett sett fra GP på 2300mAh, ett sett 2700mAh fra Varta og ett sett med 2500mAh fra Kodak. Ingen problemer med å bruke disse. Dessuten bruker blitz'en også AA, så har ett sett i kamera, ett i blitz og ett i laderen. Blander ikke batteriene, pga forskjellige typer.

Huske det at nominell spenning ikke er det samme som de nødvendigvis gir. Ett 1,2V batteri holder f.eks. spenningen ved høyere belastning enn ett 1.5v alkalisk batteri. F.eks. med høy belastning kan det alkaliske "1,5V" batteriet gi 1,1v, mens NiMH batteriet fortsatt gir 1,2V.

De alkaliske anbefales ikke nei, for de holder ikke lenge nok. Ca 50 bilder, kanskje 100 hvis du ikke bruker blitz'en, og de er tomme. NiMH holder mye lenger, jeg tok iallefall 2-300 uten noe varsel om batteri på ferie i sommer. Hvor mange jeg kan ta fikk jeg aldri oppleve, da jeg ladet batteriene hver kveld.

Finnes oppladbare Li-batterier også, men de er dyre.

Endret av trulsant
Lenke til kommentar

takk for svar.

Dealextreme sine lithiumbatterier ser ut som en bra backup å ha med.

Skal teste kameraet mitt med vanlige alkaline, og hvis det funker så regner jeg med at jeg bare fikk en pakke med dårlige oppladbare. Skal kjøpe bedre kvalitet neste gang.

CR-V3 anbefales ikke til Pentax, de har for lav spenning og jeg tror ikke de engang passer i kameraet (mener det er en fysisk sperre).

Mvh

Armas

Lenke til kommentar

Står i batterianvisningen til fruens k100d at man kan bruke CR-v3 og at det er de som gir flest bilder pr lading osv.

730bilder på cr-v3 batteriene.

De jeg har bestilt er: (gjelder for 1 batteripakke, må ha to i)

Cell Type: Lithium-Ion

Capacity:1800mAh

Voltage (V):3.0V

På side 27 i bruksanvisningen står det forklart om batteriene.

Eneste anmerkningen er at man må bruke oppladbare CR-V3 batterier.

CR-V3 batterier er jo egentlig bare 2stk AA 1,5v batterier satt i lag, så er jo ikke noen forskjell i spenning da.

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Dette med CR-V3 batterier og K200d:

Er det noen som har prøvd ut dette?

I Bruksanvisningen til K200d er IKKE crv3 nevnt i det hele tatt. Så er det spørsmål om pris: et stk CRV3 (=2 AA) koster 149kr på Clas Ohlson uten at det står at det er oppladdbart. Så det spørs om det lønner seg uansett.

Jeg har nesten bestemt meg for å kjøre engangs lithium. Fordelen er jo at man ikke trenger å skifte batteri så ofte. Samt at man slipper utladningene som NiMh er kjent for, så får det heller være at de koster litt mer. Men hvis noen har tips om noen gode NiMh med stor kapasitet og liten utladning er jeg veldig interessert i å høre det.

Lenke til kommentar

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...E:X:AAQ:US:1123

Vet ikke hvordan det er med k200d men er jo nesten samme kamra som k100d så burde ikke være noe problem.

Og med 1800mah burde du klare og dra bra mange bilder på disse batteriene.

Kjøp også 4stk cr-v3 batterier så har man til skifte også.

Er nok det mest lønnsomme.

Men engangsbatterier har jeg liten peil på.

Bruker firstprice batteriene som var best i test, de fungerer utmerket i fjernkontroller osv..

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Har et K100D Super som jeg kjøpte oppladbare Varta 2700mAh hos Clas Olsson til ca 150 kroner. Disse fungerer utmerket. Tok 382 bilder i et brylllup i helgen, ca halvparten med blits og batteriindikatoren stod fortsatt på full.

Burde jo holde for de fleste oppdrag. :D

Lenke til kommentar

Jeg bruker en del oppladbare NiMh i forbindelse med radiostyrte fly. Jeg anbefaler at du bruker NiMh med lav selvutlading. De første som kom med dette het Eneloop. Siden har GP, Varta og Duracell kommet med samme type. Disse har noe lavere kapasitet (vanligvis 2100mAh), men holder MYE lengre på ladingen.

Clas Olsson har både Varta og Duracell. Varta sine heter "Ready2use" og Duracell sine "ActiveCharge".

I praksis betyr dette at du slipper å lade batteriene på nytt dersom det er noen uker siden sist de ble ladet. Det må du nemlig gjøre med "vanlige" NiMh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...