Gå til innhold

Installering av annen distro, Eee/Wind/One, mest kompatibel?

Anbefalte innlegg

For å dra den komprimerte tittelen litt mer ut..

Jeg trenger et fullverdig linux-miljø med Gnome og GTK2, og mitt naturlige valg er Ubuntu. Skulle *helst* hatt Fedora oppe å gå, men innser at det kan bli vanskelig.

Valget står mellom MSI Wind, Asus Eee 900, Acer Aspire One og HP Mini-Note.

Er det noen som vet hvilken av de forskjellige netbookene som er mest kompatibel med Ubuntu, og hvor det går mest mulig knirkefritt?

Planen er å bruke dem som småservere, debugterminaler og displayer, og for å gjøre det på en god måte trenger jeg Ubuntu eller Fedora. Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg skulle installere noe annet enn default Xandros på min Eee 900, var det faktisk Fedora (9) som fungerte best. Kablet nettverk fungerte ut av boksen (en av få distroer som støttet dette), og trådløst var greit å få til å virke med madwifi (installert via livna-pakkebrønnen). Bruker Fedora på den enda, og har ikke hatt noen problemer med det.

Lenke til kommentar

Det virker som det ja! Bare synd at den har svakere prosessor og dårligere skjerm, da..

Jeg hørte akkurat at Dell kom med sine netbooks nå, med preinstallert Ubuntu. Det virker ganske lokkende, siden jeg føler at netbook-markedet vokser raskt, og neste generasjon bør vel ikke være så altfor langt unna.

Noen som har studert HP Mini-note enda? Virker bra å ha til personlig bruk iallefall.

Lenke til kommentar
Samme er det for Acer Aspire One, elendig Linux støtte, trådløst, lyd fungerer ikke... Hvordan er det mulig å lage en pc med tanke på Linux og velge så dårlige deler.

Sitter vi på samme maskin? Her er alt helt fint, eneste som ikke fungerte out-of-the-box var trådløst, men en liten oppgradering så var det i boks.

Lenke til kommentar
Samme er det for Acer Aspire One, elendig Linux støtte, trådløst, lyd fungerer ikke... Hvordan er det mulig å lage en pc med tanke på Linux og velge så dårlige deler.

Sitter vi på samme maskin? Her er alt helt fint, eneste som ikke fungerte out-of-the-box var trådløst, men en liten oppgradering så var det i boks.

Innstallerte Xubuntu fra minnepenn og der fungerte ikke lyd, trådløst og skjermen er litt rar(enkelte menyer havner utenfor skjermen uten at jeg kan scrolle osv.).

Lenke til kommentar

Hvilken distro kan du anbefale da?

- Enkel

- Rask

Litt sånn på siden, skolen bruker MS nettverk hvor vi må logge på gjennom nettleser, fungerte ikke i FF eller IE4's Linux, de ansvarlige kan ikke en dritt noen forslagg.

Beklager hvis dette blir kapring så skal jeg slette det.

Endret av Spec-ops-j
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...