Inception_ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 For å dra den komprimerte tittelen litt mer ut.. Jeg trenger et fullverdig linux-miljø med Gnome og GTK2, og mitt naturlige valg er Ubuntu. Skulle *helst* hatt Fedora oppe å gå, men innser at det kan bli vanskelig. Valget står mellom MSI Wind, Asus Eee 900, Acer Aspire One og HP Mini-Note. Er det noen som vet hvilken av de forskjellige netbookene som er mest kompatibel med Ubuntu, og hvor det går mest mulig knirkefritt? Planen er å bruke dem som småservere, debugterminaler og displayer, og for å gjøre det på en god måte trenger jeg Ubuntu eller Fedora. Noen som har erfaringer med dette? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Når jeg skulle installere noe annet enn default Xandros på min Eee 900, var det faktisk Fedora (9) som fungerte best. Kablet nettverk fungerte ut av boksen (en av få distroer som støttet dette), og trådløst var greit å få til å virke med madwifi (installert via livna-pakkebrønnen). Bruker Fedora på den enda, og har ikke hatt noen problemer med det. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Interresant! Trådløst er ganske uaktuelt for oss, det er nok mest kablet det går i. Tror man må bruke madwifi ved Ubuntu også, så den er jo grei... Installerte du det via minnepenn? Det har ikke jeg gjort før, nemlig! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Installerte via minnepenn ja, Fedora har et fint tool for å lage en bootbar minnepenn fra en livecd-iso. Fungerte veldig bra, og det var lett å få Eee'en til å boote fra den. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Jeg har hatt stor glede av eeebuntu på min eeepc 900. Alt virker, med 2 unntak, som begge har enkle løsninger. Se her og her for løsningene. Det finnes mange eee distribusjoner der ute, de er alle tilpasset eee maskinene. Lykke til. atlef. Endret 20. august 2008 av atlef Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Leste litt rundt dette når jeg skullle velge en av disse. Fant ut at Wind hadde ganske dårlig støtte for linux. Spesielt den trådløse nettverksdriveren. Denne må vel kompileres selv. Noe du må gjøre for hver kjerneoppdatering. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Samme er det for Acer Aspire One, elendig Linux støtte, trådløst, lyd fungerer ikke... Hvordan er det mulig å lage en pc med tanke på Linux og velge så dårlige deler. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Er vel uansett ikke noen tvil om at Eee er veien å gå for trådstarter. Det er et svært godt linux-miljø rundt Eee-serien. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Det virker som det ja! Bare synd at den har svakere prosessor og dårligere skjerm, da.. Jeg hørte akkurat at Dell kom med sine netbooks nå, med preinstallert Ubuntu. Det virker ganske lokkende, siden jeg føler at netbook-markedet vokser raskt, og neste generasjon bør vel ikke være så altfor langt unna. Noen som har studert HP Mini-note enda? Virker bra å ha til personlig bruk iallefall. Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Samme er det for Acer Aspire One, elendig Linux støtte, trådløst, lyd fungerer ikke... Hvordan er det mulig å lage en pc med tanke på Linux og velge så dårlige deler. Sitter vi på samme maskin? Her er alt helt fint, eneste som ikke fungerte out-of-the-box var trådløst, men en liten oppgradering så var det i boks. Lenke til kommentar
Faxfinn Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 En kjenning på jobben har Acer One med Ubuntu på. Installert via minnepenn, ingen problemer what so ever. Tror heller jeg ville gått for denne med tanke på mye bedre prosessor, skjerm å tastatur i følge ryktene. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Bestilte selv Eee fra Clove.co.uk. Der får du kjøpt blant annet Eee 901 og 1000. Disse er begge bedre enn Eee 900 som selges i Norge. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Dårlig skjerm på Eee 900? Er svært fornøyd med skjermen på min ihvertfall, meget godt bilde og bra lysstyrke. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Samme er det for Acer Aspire One, elendig Linux støtte, trådløst, lyd fungerer ikke... Hvordan er det mulig å lage en pc med tanke på Linux og velge så dårlige deler. Sitter vi på samme maskin? Her er alt helt fint, eneste som ikke fungerte out-of-the-box var trådløst, men en liten oppgradering så var det i boks. Innstallerte Xubuntu fra minnepenn og der fungerte ikke lyd, trådløst og skjermen er litt rar(enkelte menyer havner utenfor skjermen uten at jeg kan scrolle osv.). Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Da er det Xubuntu som er dårlig, ikke Acer One Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Hvilken distro kan du anbefale da? - Enkel - Rask Litt sånn på siden, skolen bruker MS nettverk hvor vi må logge på gjennom nettleser, fungerte ikke i FF eller IE4's Linux, de ansvarlige kan ikke en dritt noen forslagg. Beklager hvis dette blir kapring så skal jeg slette det. Endret 20. august 2008 av Spec-ops-j Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Litt sånn på siden, skolen bruker MS nettverk hvor vi må logge på gjennom nettleser, fungerte ikke i FF eller IE4's Linux, de ansvarlige kan ikke en dritt noen forslagg. Prøv å sette useragent i opera (eller i firefox med useragentswitcher) til IE. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hva med Arch? Jeg blir å kjøpe en Eee 1000 en gang, og da vil Arch være aktuelt. Noen som har prøvd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå