Gå til innhold

Radeon HD 4870x2 eller GTX 280? Hva skal jeg velge?

Galexon

Anbefalte innlegg

Skal ha ny pc, og vil ha et svært kraftig grafikkort. Har hørt mye prat om Radeon HD 4870x2, og har selv drevet en del research på GTX 280. Jeg sliter med å finne ut hva jeg skal velge.

Det er ikke prisen jeg tenker på. Det er hvilket kort som gjør best jobb når jeg skal spille svært avanserte spill med høyest grafikk.

I utgangspunktet skal jeg ikke ha mer enn 1 kort (ikke SLI). Jeg kommer til å anskaffe SLI-hovedkort, slik at jeg kan oppgradere senere, hvis dette trengs.

Jeg vil gjerne ha svar basert på egen erfaring med kortene, men vær saklige. Altså ingen "ATI-fanboys" som hater nVidia:P hehe. Linker til nettsteder som anmelder kortene, eller setter kortene opp mot hverandre, tas godt i mot.

Spillene skal i første omgang (til jeg får råd til ny) spilles på en 17" skjerm, med anbefalt oppløsning 1280x1024. Jeg kommer til å oppgradere til bedre skjerm etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at med sli hovedkort kan du ikke oppgradere til crossfire med ett ekstra ati kort, så hvis det er en del av planen din å ha sli hovedkort og oppgradere med ett ekstra kort så må du jo ta nvidia.

Har dessverre ingen personlig erfaring selv (ennå), Kanskje ta en titt i denne tråden hvor spm er akkurat det samme.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at jeg har null erfaring med ATI-komponenter. Mine venner har også nVidia-skjermkort. Derfor lurer jeg på om det ville vært dumt å velge GTX 280 fremfor HD 4870x2?

GTX 280 er vel ikke et dårlig kort, i forhold til bruk med de nyeste spill? Spesielt ikke hvis jeg har 2 stykker med SLI?

Lenke til kommentar

4870 vs GTX280 vs 9800GX2 vs 9800GTX

Her er noen veldig gode tester etter skjermkort. Nå har de ikke 4870x2 inkludert, men du kan jo se på 4870 og nesten doble FPSen^^ 4870x2 er det beste kortet på markedet, men er også det dyreste. I disse filmene er 9800GX2 bedre enn GTX280, som vil komme av 2 kjerner på 1 kort. 9800GX2 er 2 8800GTS 512MB.

Klikk på "watch in high quality for å se FPS'en

Endret av eXclusive1337
Lenke til kommentar

Det har vært og det vil alltid være problemer med SLI / Crossfire / x2 teknologiene. Microstutter, lag etc (bare google disse begrepene). Nvidia/ATI bruker mye ressurser på driverene sine for at de skal fungere når nye spill slippes - nesten ingen spill fungerer direkte med disse kortene - dvs de fungerer, men ofte likt eller dårligere enn et enkelt kort.

Skal du ha et enkelt kort som tar det meste og som er kompatibelt med det meste kjøper du toppmodellen til enten ATI eller Nvidia som ikke er basert på dette. Dvs HD 4870 eller GTX 280. Disse holder i massevis - les tester.

Lenke til kommentar

Henger meg litt på denne da jeg er litt usikker...

4870x2 sies jo å være raskest...enkelt og greit. Men det er mange som rapporterer om voldsomt varme kort, selv på idle.

Det er også en del som er skeptisk til om den multi-GPU greia fungerer helt optimalt.

Dersom en har en 22" 2ms 1680x1050 oppløsning, vil det være noen som helst gevinst i å velge ett 4870x2 eller klarer GTX280 samme jobben på de oppløsningene?

Lenke til kommentar
Henger meg litt på denne da jeg er litt usikker...

4870x2 sies jo å være raskest...enkelt og greit. Men det er mange som rapporterer om voldsomt varme kort, selv på idle.

Det er også en del som er skeptisk til om den multi-GPU greia fungerer helt optimalt.

Dersom en har en 22" 2ms 1680x1050 oppløsning, vil det være noen som helst gevinst i å velge ett 4870x2 eller klarer GTX280 samme jobben på de oppløsningene?

GTX280 klarer den jobben lett. har selv 22" 1680x1050 skjerm med det kortet. alt går så det suser :) men 4870x2 klarer den jobben også. men liker personlig nvidia best pga stabilitet med drivere osv. jeg føler at nvidia presterer bra i alle spill, mens ati presterer kansje bedre i noen spill, mens andre så presterer det veldig dårlig.

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...