Gå til innhold

Partisjonering av Dell

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt, men fant ikke stort.

Jeg har nå en splitter ny Dell-pc på 320GB med Vista. Eneste som er litt dumt er fordelingen av harddiskpartisjoner.

Jeg har nå en OS (Lokal Disk) på 280GB, og en Recovery på 10GB.

Det første som slo meg var selvsagt å bruke Partiotion Magic eller lignende for å fordele harddisken i tre deler slik at det blir noe av typen

1. Lokal disk (lite, men nok for å kunne installere div programvarer)

2. Alt mulig (Alt av skolefiler++ som jeg ikke har råd til å miste ved datakræsj)

3. Recovery som allerede er her.

Spørsmålet er jo om det lar seg gjøre? Kjører jeg Dell Recovery blir den jo stilt inn på gamlemåten igjen, og partisjonerer jeg opp ved å formatere hele disken blir kanskje alt av recovery og forhåndsinnstallerte fra fabrikanten borte. Noe som er litt dumt hvis det er kundesupport med i bildet ved en senere anledning.

Hva kan jeg gjøre? Det enkleste ville jo vært å delt lokal disk via windows uten noen kluss og defragmentert etterpå. Men vet jo ikke om det er mulig, eller om det fremdeles er via DOS og full formatering av harddisk.

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Partition Magic 8.x kan du bare glemme å bruke på vista partisjoner da systemet ikke booter fra en manipulert partisjon etterpå.

For bruk av 3'de parts program anbefaler jeg Paragon Partition Manager Personal 9.0.

En grei størrelse på Vista OS partisjonen er 80-100GB.

Hvis dell recovery har mulighet til å brenne ut recovery til cd/dvd sett hadde jeg gjort dette før man begynner å manipulere partisjonene.

Lenke til kommentar
Partition Magic 8.x kan du bare glemme å bruke på vista partisjoner da systemet ikke booter fra en manipulert partisjon etterpå.

For bruk av 3'de parts program anbefaler jeg Paragon Partition Manager Personal 9.0.

En grei størrelse på Vista OS partisjonen er 80-100GB.

Hvis dell recovery har mulighet til å brenne ut recovery til cd/dvd sett hadde jeg gjort dette før man begynner å manipulere partisjonene.

Jeg har sett litt på Acronis, som visstnok skal være bra. Men da blir det Paragon. Men jeg har ikke Vista på cd. Det kommer ferdigkonfigurert fra leverandøren. Hvis jeg lager nye partisjoner må jeg vel mest sannsynlig formatere hele disken først? Og da forsvinner jo Vista.

Jeg trodde 30-40 GB var grei størrelse til Vista OS (C:).

Lenke til kommentar

Bruk iallefall 40GB minst (helst litt mere).

Du trenger ikke formattere/repartisjonere med Paragon.

Du krymper OS partisjonen ned til den størrelsen du ønsker (Paragon fikser dette uten problemer).

Du kan også selvfølgelig etter dette resize også etterfølgende partisjon opp/ned uten å miste noe data .

Edit:

Bare sørg for å la recovery partisjonen være urørt slik at denne er intakt til fremtidige tilbakestillinger/reinstallasjon av OS.

Beste vill være om du i tillegg kan brenne ut recovery partisjonen til DVD recovery plater (om dell støtter dette).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...