Martinmj Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Jeg er på utkikk etter en skjerm som jeg kan bruke til forskjellige ting. Viktigst av alt er at den har fin bilde og fargekvalitet, samt greit kontrast nivå. Skal bruke den primært i sammenheng av photoredigering, CG og tegning, altså i forbindelse med et tegnebrett. Tenkte også å koble Xbox'n opp til den og da er det litt greit med en større skjerm. Har relativt liten erfaring med skjermer. Har for det meste av tiden brukt en 19', og det fungerte jo det og, men nå kjøpte jeg meg et nytt tegnebrett for et drøyt halvår tilbake. Det er i wide, og da er det greit med en bredformat skjerm og smil Siden brettet er relativt stort, bør også skjermen være tilpasset størrelsen slik at jeg får fullt utbytte av det (måtte avgrense området jeg tegner på, til tilsvarende størrelse av et A6 brett) Jeg romsterte litt rundt om i testene på denne siden: Asus MK241H www.hardware.no/artikler/asus_mk241h/49130/3 Denne ser ut til å være ganske bra til det jeg jeg kan tenke meg å bruke skjermen til. Dell 2407WFP-HC www.hardware.no/artikler/dell_2407wfp-hc/43311/6 Denne ser også lovende ut, men har et mindre kontrast nivå enn min nåværende skjerm, og det sto at fargekvaliteten var visstnok ikke like bra. Er det noen som har erfaringer med slike valg? Har kontrastnivå veldig mye å si? for eksempel så jeg at samsungs SyncMaster 245B+ har et kontrastnivå på 8000:1. Hva er dette opp imot 3000:1? er det merkbart? Kom gjerne med andre forslag til skjermer. Endret 19. august 2008 av Martinmj Lenke til kommentar
johome Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Ikke bry deg for mye om kontrastnivå. Den Asus skjermen ville jeg ikke vurdert. Den har TN panel > ikke så bra bildekvalitet. Da ville jeg heller gått for Dell skjermen som f.eks vant denne testen 2407 som du referer til er nok en utgått modell. Den nye heter 2408, og koster drøye 5 lapper. Den har S-PVA panel. Nå har det vært rapportert om litt problemer med denne skjermen. Tror faktisk at de nylig har kommet med en ny utgave av den. En annen skjerm som anbefales er Eizo S2431W Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå