Gå til innhold

High-end hjemmekino (30000kr)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg hjemmekinoanlegg med skikkelig trøkk i. Har derfor vært innom hifi-klubben et utall ganger, og har så langt landet på alternativet med en hjemmekinoreciever NAD T785 til 16000 kr, samt Dali Concept 8 fronthøyttalere til 7000 kr og en Dali Concept Sub 12 til 4500 kr. Planen er den, at jeg senere kan utvide med bakhøttalere og senter. Eller bør jeg kjøpe hele pakken med en gang? Ja, og de på hifi-klubben sa at en PS3 kan langt på vei fungere som bluerayspiller til systemet.

Jeg lurte derfor på om noen hadde innspill til kjøpet mitt, som er i dyreste laget. Jeg ønsker ikke å kjøpe noe skit, men legger gjerne en 30000 kr i det og vil ha noe som varer lenge. Forsterkeren er kanskje noe overkill for høyttalerne, men det er jo kjekt å ha mulighetene åpne til siden. Finnes det alternativer? Denon? Cerwin-Vega? ... ? Bør jeg vente på nyere utgaver? Skjønte det slik at NAD-en ikke støttet lyden fra Blueray sånn direkte, men at det fungerte ved dekoding i spilleren. Kanskje det lønner seg å ha is i magen dersom slikt kommer innebygd i recieveren senere?

Hører gjerne fra dere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre må jeg skuffe deg. Verken NAD T785 eller Dali Concept er High-End.

Har du bestemt deg for å handle hos HIFI-klubben, eller kan du handle andre plasser? Har du PS3 fra før ?

Jeg har ett forslag fra Soundgarden (Tidligere HiFicenter kjeden):

Harman/Kardon AVR745 11995,- kr

JBL ES90 Fronthøytalere 8795,- kr

JBL ES10 Surroundhøytalere 2895,- kr

JBL ES25C Senterhøytaler 1995,- kr

Nordost høytalerkabler

Da ble det ikke penger til sub. Men spill med bare fronthøtalerne en stund, så finner du ut om du trenger subwoofer, det gjelder også hvis du velger Dali Concept 8.

Har et tips til subwoofer: Eltek har Earthquake FF12 på tilbud denne uken til bare 2395,- kr

Lenke til kommentar

Takk for responsen! Ser ut som et meget dugandes anlegg det der. Og ja, jeg innser at "high-end" var litt å ta i! :)

Jeg har bestilt en PS3 i forbindelse med tegning av Telenor bredbånd, så den vil nok dukke opp snart. Bør jeg heller investere i en ren bluerayspiller?

Og for å være helt ærlig, så hadde jeg ikke hørt om Soundgarden, takk for tipset. Kjøper gjerne andre steder også! Hvordan vil du rangere de to anleggene, fra Soundgarden vs. Hifi-klubben? (H/K og Jbl vs. NAD og Dali).

Lenke til kommentar

Ingen som sier du må handle alt på samme plass? (skjønt det er vel lettere å få rabatter da.)

Hva med å gå opp en serie og se på Dali Ikon serien eller Bowers & Wilkins?

Forøvrig ville jeg satset på fronter+sub i første omgang og heller spart opp til bak og senter.

Lenke til kommentar

Til kinobruk ville jeg også sett på JBL eller kanskje Klipsch høyttalere. Du får nok ikke "high-end" til 30000kr, men legg en god del av budsjettet i subwooferen, så vil du nok kunne få frem fine kinoopplevelser. Størrelsen på høyttalerne må tilpasses rommet, store høyttalere som skal plasseres langt ut i fra vegg vil ikke fungere så bra i ett lite rom.

Jeg og vil anbefale et 2.1-sett (eller 3.1!) i første omgang. Velodyne har fine subwoofere i de fleste priskategorier.

Det er dusinvis med internettsider og magasiner som kommer med anbefalinger i alle priskategorier, og du kan spare deg mye irritasjon over feilkjøp og fremtidige oppgraderinger med å lese litt på forhånd. Sjekk også ut AVforum.no.

Hvis du er interessert kan du jo se på mitt oppsett som er i samme priskategori, men det passer best til et litt mindre rom:

Denon DVD1940 (3000kr)

Lavry DA10 Black DAC (9000kr)

Blue Sky System one 2.1 THX PM3 (15000kr)

PS-audio powerconditioner (uten ramlet DACen av innimellom) (2500kr)

Standard billig coax digitalkabel

Klotz mikrofonkabel, 4 x 1m, 2 x 2m

Til sammen koster dette ca 30000 for 2.1-system.

Spiller fint på lave volum, og sparker ordentlig fra hvis man skrur opp. Ulempen er at det er veldig dyrt å oppgradere dette anlegget til 5.1, ettersom man trenger en balansert surroundprosessor før man kobler på flere høyttalere (og blueray).

Pluss at sikringa går av og til når jeg skrur på anlegget(og det er en 16amp kurs....)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

For 30.000,- får du mye lyd for pengene og du har masse å velge mellom. Jeg vil anbefale deg å få forskjellige butikker til å lage et oppsett, som du så kan høre i sanntid.

Lenke til kommentar

Valget av receiver står mellom HK AVR745 og NAD T785. Begge har kraft nok så det holder, og drar vel det meste uten problem. På HK-en er det litt få HDMI innganger (to stk, f.eks. til PS3 og tv-dekoder), og de er i versjon 1.1. På NAD-en har jeg 4 innganger i versjon 1.3. Leste meg fram til at dette kanskje ikke hadde så mye si likevel, her: http://www.hjemmekino.no/guide/kobling_hdmi.asp . Nå er jo HK-en 4000 kr billigere, men den virker like sterk og funksjonell som NAD-en. HK har jo også en meget pen spiller å se på, og kan bli et elegant "møbel" å se på. NAD-en er jo bare tøff! :)

Jeg ser at de på Soundgarden nå selger JBL ES90 pakke til 14.995 kr. En tilsvarende pakkepris på Concept 8 har jeg ikke fått, men ligger sikkert i samme prisklassen. Nå virker det på meg, som om JBL har både penere og mer komplette høyttalere enn Dali. Men at JBL kanskje passer bedre til hjemmekino og ikke like godt til musikk som Dali sine.

Hvilken receiver bør kombineres med hvilke høyttalere? De skal brukes like mye til musikk (alt fra rock til jazz og techno), som til film. Må si at JBL-løsningen virker meget interessant. Og til slutt, hvor gode kabler bør jeg ha for ikke å lage flaskehals i systemet?

Lenke til kommentar
Valget av receiver står mellom HK AVR745 og NAD T785. Begge har kraft nok så det holder, og drar vel det meste uten problem. På HK-en er det litt få HDMI innganger (to stk, f.eks. til PS3 og tv-dekoder), og de er i versjon 1.1.

Eventuelt kan du også vurdere Onkyo 805,875 eller 905. Disse kan dekodere de nye formatene, men trenger en del luft, da de blir varme. (Har selv 805 med Dali Suite .8 i ett 5.1 oppsett.)

http://www.mono.no/subcat.x?cid=163&sid=547

I tillegg får også denne mye skryt rundt omkring:

http://www.surround.no/product/450766/_Yam...r%2C_Titan.html

Hvilken receiver bør kombineres med hvilke høyttalere?

Skal stort sett mye til at høyttalere og forsterker ikke passer sammen lydmessig. Noe annet er om recieveren har nok reserver. Mange anbefaler å legge 1/3 i forsterker og 2/3 i høyttalere.

Og til slutt, hvor gode kabler bør jeg ha for ikke å lage flaskehals i systemet?

For høyttalerkabler er det antall mm^2 som teller. Av alle forsøk med testpersoner som jeg har lest om, så fremgår det at det har ingenting å si om du benytter kleshengere eller 5000 kr/m kabler for høyttalerene. Forskjellene er innbildte... For alle digitale signalkabler holder det at de overholder normen.

Lenke til kommentar

Hva med dette her:

B&W DM683 Wenge Front - 9.996,-

B&W HTM61 center - 4.798,-

B&W DM686 Wenge Bakhøyttalere - 3.396,-

DENON AVR-3808 - 11.498,-

Pluss kabler. Dette anlegget kan gi trøkk og god lyd. Det er verdt en lytteprøve. Stikk til Hifiklubben og be om å høre dette oppsettet. De burde klare å sette det opp for deg slik at du får høre skikkelig.

Jeg er forresten ikke verdens største fant av JBL. syns det er for mye plast i designet på høyttalerne. Noe som oftest minner meg om gode gamle mikrosystemer fra produsenter som Hitachi, panasonic and so on

Forresten. Ingenting av det som er nevnt i hele denne tråden når opp til det som heter highend

Endret av Breiker
Lenke til kommentar

mangler vel en 0 i prisen til trådstarter før man begynner å snakke om high-end, men ser at han gjerne vil ha et system som "trøkker".

Er det da primært til film/tv, eller er det primært til musikk det skal brukes?

Er det primært musikk, så holder 2.1 lenge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

uansett hva du kjøper ikkje kjøp concept subben, den spiller kort sagt ikkje godt nok... mangler mye trøkk, defenisjon i lyden og dynamikk..... kjøp heller XTZ eller SVS... velodyne har en del bra de også.

Har selv hat concept 8 og det spillte veldig dårlig i mitt rom, men i rett rom spiller de meget bra, med skikkelig trøkk og de spiller meget høyt... kombinert med H/K spiller det tøft og engasjerende.... Lån med deg hjem et par og prøv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg fikk samme følelse selv, da jeg hørte Concept-subwooferen. Den var rett og slett utrolig lite engasjerende og manglet sjel og identitet.

Med andre ord perfekt til musikk. :p

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...