PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Det kit-et solgte de ut for 999 kroner for to tre år siden. Veiledende tipper jeg var ca 2000. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Hvorfor har ingen advart meg om å ikke åpne lokket bak mens filmen er halveis? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Fordi det burde sagt seg selv? Det er heller ingen advarsel på bensinpumper om at bensinen ikke bør drikkes. Likevel er det svært få som drikker bensin. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Jeje, i verste fall tapt masse bilder da Heldigvis tok jeg noen av de digitalt, emn var et par jeg vet jeg tok kun analogt som jeg likte veldig godt.... Edit: Hvordan vet kamera at det er inn i 200 ISO film vs 1600 ISO film? Endret 23. august 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
kaian Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Edit: Hvordan vet kamera at det er inn i 200 ISO film vs 1600 ISO film? På filmrullen er det en metallisk "strekkode" som kameraet leser av, du ser kontaktene i kameraet neste gang du åpner lokket og tar ut filmen. Synd med lokket, -er du nysgjerrig?? De siste bildene vil være ødelagt, og du må trekke fram et par bilder for å få frisk film på plass til neste bilde du vil ta, men dersom ikke altfor mye lys slapp til alt for lenge, så kan det hende det gikk bra med de fleste. Blir jo spennende det og da. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Nei jeg leita etter knapp for å stille inn så kameraet visste hva slags film jeg hadde inni Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Hvorfor har ingen advart meg om å ikke åpne lokket bak mens filmen er halveis? Seriøst? Dette ødelegger ditt nye image som Sherlock, så det er på tide å bytte avatar igjen, he he he. Du er en snodig skrue, Marius Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg syntes det virker som ett veldig ok kamera så langt og ta bilder med. Men problemet mitt så langt er når jeg har tatt ett bilde så vil jeg se på det og ser da kun dette sorte dekselet, hehe. En annen ting når uken er over og vi skal sende inn filmen. Så burde kanskje adressen være angitt i tråden? Trodde egentlig at det lå en pose ferdigfrankert i esken men det gjorde det altså ikke. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Det er bra for oss alle å ikke ha den skjermen som vi blir så fokuserte på at bildene lider under det. Selv har jeg valgt å ikke se på skjermen før et stykke ut i session på mine to kommersiell oppdrag siste uken, og kom hjem med like gode bilder som jeg ellers gjør. Jeg tror at den kritikken som enkelt har kommet med overfor skjermen har noe for seg. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Synd for deg om du hadde et bilde hvor noe er utblåst da Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg var heller mer nøye med lysmålingen enn vanlig. Du har nok erfaring med kamera selv til å unngå det hvis du tar deg tid, Marius. Men selvfølgelig sjekket jeg en gang underveis at jeg ikke var helt på bærtur, og det var jeg selvsagt ikke. På den siste jobben fikk jeg litt utblåst himmel på noen bilder, men det var planlagt. Det er ikke alltid det er så ødeleggende når det er beregnet på trykk, for der kan en utblåst himmel faktisk være en fordel for det grafiske designet. De få bildene som var utblåst var uansett beregnet på cropping, så jeg brydde mer mer om å ikke måtte pushe eksponeringen av forgrunnen. Og det var en god øvelse for selvtilliten. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Nei jeg leita etter knapp for å stille inn så kameraet visste hva slags film jeg hadde inni Så i manualen nå, at når du kjøper den rette typen film, så setter kameraet rett iso ..Der står det:The camera automatically sets the correct speed (ISO) with DX-code film. If non-DX-coded film is used, the camera will use the last DX-coded film's ISO setting. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Etter min mening kan man ALDRI være 100% sikker på å ikek få for lys himmel, om man ikke driver punktmåling på himmelen osv osv, så å sjekke histogrammet er alltid lurt. Selv har jeg lært meg til å undereksponere mer, og heller øke etterpå, utenom på makroene, der sitter eksponeringen perfekt hver gang! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Å undereksponere litt er lurt når man ønsker å være garantert riktig resultat så lenge man ikke bruker høy iso. Men utrolig nok klarte vi oss uten å blåse ut himmelen med film også, så det digitale mediet har nok blitt litt hvilepute for oss. Men jeg føler at det er lettere å brenne ut bildene med sensor enn med film. Men jeg begynner å bli litt enige med de gamlingene som mener vi bruker skjermen for mye, og at den ødelegger flyten i fotograferingen. Og det hadde spesielt blitt resultatet hvis jeg hadde stoppet for ofte for å se på bildene på den siste jobben. Der tok jeg nemlig bilder av to mødre med hver sin sønn og et babyjente. Hadde jeg ikke jobbet intuitivt og raskt så hadde jeg neppe kommet hjem med bilder der innholdet hadde holdt mål. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Litt morro var det å knipse i dag uten å tenke på innstillingene i det hele tatt. Satte kameraet på portrett-modus og mer kunne jeg ikek gjøre, fun! Lenke til kommentar
Kimannjer Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Er det håp for meg å få? fikk inn ordrebkreftelse 20. august 2008 19:43:32. Håper virkelig det, da jeg håpet på å få brukt det litt i mørkerommet på skolen etterhvert.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Da har jeg også fått kamera, og tatt noen få bilder. Hadde et par 24 bilders Superia 400 i kjøleskapet, tenker jeg tar ut en eller begge i løpet av neste uke :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Da ser det ut til at ting kan ordne seg likevel, jeg har vært å rotet i skuffer og skap og funnet fram ett "Nikon F-801s" og ett "Canon T50". Jeg vet ikke hvilket av kameraene som blir mest rettferdig å bruke. Hva synes folket? Freebird.. Lenke til kommentar
ellenandrea Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Er det håp for meg å få? fikk inn ordrebkreftelse 20. august 2008 19:43:32. Håper virkelig det, da jeg håpet på å få brukt det litt i mørkerommet på skolen etterhvert.. Jeg håper på det samme..kan jo ikke la sjansen til å lære mørkerom forsvinne! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Da ser det ut til at ting kan ordne seg likevel, jeg har vært å rotet i skuffer og skap og funnet fram ett "Nikon F-801s" og ett "Canon T50". Jeg vet ikke hvilket av kameraene som blir mest rettferdig å bruke. Hva synes folket? Freebird.. T50. Det tilhører Canons mer grufulle FD-periode. T50, 60 og 70 var grufulle modeller i mine øyne. T90 derimot... F801s er et glimrende kamera som du burde bruke til seriøse bilder. Det er en klassiker som på tross av heftig batteriforbruk holder seg godt i forhold til en del nyere modeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå