Gå til innhold

Mulig å kjøre 133fsb og 200 på minne?

milkwood

Anbefalte innlegg

Nylig byttet ut min noname pc2100 512mbbrikke med 2xtwinmos m/winbond pc3200 512mb brikker...

har jo lyst til å benytte hele ram'en.. hastigheten ligger nå på 2gb cirka 1952mb/s på lesing. Dette er pga at fsb'en står på 133.

Har satt minne dividern (eller memory frequency som det heter i asus biosen min) slik at den står på 200. Men dette hjelper ikke noe. Og det er det jeg har skjønt av å lest litt at det ikke skal hjelpe noe særlig. Men hadde jo et lite håp om at det funka å kjøre 133fsb og 200 på minne selv om jeg oppfattet det slik at det ikke funka :D .

er det ingen måte å få minne til å kjøre med større hastighet enn å kjøre opp fsb'en yttligere? har ikke unlocka den nye cpuen. så får ikke satt multipliern (så sant jeg ikke unlocker den da.). så kommer ikke så alt for høyt på fsb. iallefall ikke opp på 200 :D

Er den eneste løsningen å låse opp cpuen og finne en fornufig samsvar mellom multiplier og fsb så jeg havner på sånærme 200 som mulig?

eventuelt kjøpe ny cpu da(er barton unlocka default?) :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ingen måte å få minne til å kjøre med større hastighet enn å kjøre opp fsb'en yttligere?

Nei

Er den eneste løsningen å låse opp cpuen og finne en fornufig samsvar mellom multiplier og fsb så jeg havner på sånærme 200 som mulig?

Ja

eventuelt kjøpe ny cpu da(er barton unlocka default?) :D

Tror det

:smile:

Lenke til kommentar

Hva slags CPU har du? Jeg ser resten av systemet ditt er relativt nytt, så om du kjøpte CPU sammtidig så er det mulig at det er en Tbred B du sitter på. I så fall så vil den ikke være låst. Prøv å bytt MP og sett opp FSB. Er det en tbred så vil den nesten garantert klare 166*12 eller 166*13 , det er mulig du må øke core voltage litt men, det burde gå.

Ikke alle 2100+ og høyere tillater deg å sette mp under 12.5/13, men dette finner du fort ut. Får å løse det så er der bare å lage kontakt på den femte og siste L3 broen. (Tbred only) Viser det seg at det går så er det bare til å laste ned 1002 biosen, og se hvor høyt du kommer. 180-190 Mhz FSB burde gå som en lek.

Lenke til kommentar

på mitt hk (asus a7n8x) kan jeg sette fsb til det jeg ønsker (133), og sette minnet til alt fra 50 - 200 % av fsb.

rekner med at det er det samme på ditt hk, siden det er omtrent identisk, og at de bruker de samme bios'ene :)

Så det bør gå helt fint.

Lenke til kommentar

Selv om man kjører selve minnet på 400 Mhz så får man ikke noe mer båndbredde når man kun kjører en FSB på 133. Uansett så vil max teoretiske båndbredde feks være 2,1 GB/s ved 133 FSB ( 133*8 ) *2= 2126MB/s

På nForce2 kort så lønner det seg alltid å kjøre FSB og Minnet likt (sync), for ellers vil du øke latencyen mellom minne og cpu, noe som vil gi en negativ effekt på båndbredden.

Lenke til kommentar

Stemmer det formann sier.

Har Epox med nforce2, og prøvde ut forskjellene med 133 og 200mhz minne på en 133mhz fsb. Med 200mhz minne fikk jeg en lavere score i 3dmark enn jeg gjorde med 133mhz minne.

Det er sterkt anbefalt å kjøre i sync (100%) av fsb hastigheten uansett.

:wink:

Prøv å sett multiplieren ned og start maskinen på nytt. Har du muligheten til å forrandre mp-en kan du sette fsb opp og mp-en ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...