Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg har hodelus! Hva skal jeg gjøre?

Gjest Hårfagre

Anbefalte innlegg

Gjest Hårfagre

Jeg vil poste som anonym, siden jeg synes dette er jævlig flaut.

Det har seg sånn, at jeg flyttet inn på hybelen min i starten av måneden her. I velkomstgave fikk jeg hodelus, noe jeg fant ut på søndag etter å ha funnet ei på kjæresten min. Det er i hvert fall stor sjanse for at jeg har fått det, for noen på hybelen har lagt klærne sine i fryseren. Ikke særlig dagligdags å fryse klær.

Dette skulle dere tro var bare å fikse med litt Prioderm og en lusekam, eller hva? Akk, om det var så enkelt. Jeg tok en kur på søndag, og når jeg ristet håret i badekaret så regnet det smålus. Herregud så jævlig det var. Jeg kammet meg som en gal den kvelden, og når jeg kom tilbake på hybelen så kastet jeg ALLE klærne mine i fryseren (etter å ha funnet de andres klær der også), og vasket både laken, dyne og putevar. Jeg kammet meg som bare dæven, og gav lusene jeg fant (som var relativt små) en horribel død med lighteren min.

Ennå tror vel de fleste av dere at det bare er å vente? Vel, det har seg sånn at jeg har langt hår. Jeg har faktisk langt, tykt hår. Dette gjør det til et helvette å kamme, og jeg river av så mange hår at jeg kan samle to never når jeg er ferdig med kammingen med den lusekammen. Jeg kommer ikke til overalt, og jeg er meget redd for at håret mitt er et realt festningsverk for de forbaskede lusene. Jeg kommer rett og slett ikke til. Nå har jeg dynket meg med to flasker á 150 kr hver med Prioderm, sitter og kniper igjen øynene av smerten fra hodebunnen, og håper på at jævlene kan dø.

Det jeg ikke tenkte på, var at lusene kan utvikle en viss resistens mot middelet, og hvis de gjør det er jeg rævkjørt, mildt sagt. Jeg er veldig glad i håret mitt tross tykkelsen, og jeg vil nødig klippe meg. Men hvis det går som jeg spår, så blir jeg pent nødt til det, og jeg kommer til å hate meg selv i flere måneder etter og angre som faen.

Jeg trenger noen virkelig gode råd. Hva skal jeg gjøre, bortsett fra å ta de ordinære forhåndreglene for kontaminasjon og vask av alle tekstiler, samt kamming? Finnes det andre midler enn dette ekstremt brannfarlige og horribelt sviende Prioderm? Det kjennes ut som om jeg tømmer rødsprit i håret. Det lukter dårlig hjemmebrent også, så derfor har jeg barikadert meg nede på rommet mitt, så de andre på hybelen ikke skal tro jeg har alkoholproblemer. Dessuten er jeg sint på dem for å ikke sagt det spytt om luseproblemet. Hadde jeg bodd i USA ville jeg saksøkt dem, mest trolig. Tusen kroner centimeteren hår som må klippes, og da hadde jeg blitt rik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vell.. jeg har et forslag som du vært fall ikke kommer til å gjøre. :!:

hvis jeg hadde fått lus hadde jeg skiftet stil og klipt meg skallet så jeg var sikker på å ta dem alle. :devil:

læreren min på ungdomskolen klipte seg skallet når det ble masse lus på min skole :p

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Lus er smittsomt.

Kanskje du sliter med reinfeksjoner pga. dine naboer.

Hvis det er et "bofelleskap" du bor i, er det lurt at "alle" ta behandlingen samtidig. (ikke bare deg).

Alle sengetøy, klær og "dyner og puter" skal vaskes i 90C el. 60C. Rommene/skapene og møblene må rengjøres.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...