Gå til innhold

Fungerer microsoft works på linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker i det Herrens år 199... at jeg måtte bruke MS Works et helt år på skolen, for å lære grunnleggende IKT (tekstbehandling, regneark...)

MS Works er ikke verdt cd-rom'en den shipper på en gang. En ting er at alle ikke har behov for like avanserte kontorprogrammer, men MS Works virket som var bevisst forkrøpla for å ikke true markedet til MS Office.

Bruk OpenOffice eller noe annet :thumbup:

(Nå er det noen år siden jeg hadde mitt anstrengende møte med Works, men jeg testet det faktisk for ikke så lenge siden, kun for å se om programmet hadde forbedret seg noe. Men det hadde det altså ikke :p Den bruker også egne proprietære filformat, som dermed er enda mye særere enn proprietære .doc osv.)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvis du bare bruke kontorpakker til tekstbehandling, anbefaler jeg Abiword, liten men avansert tekstbehandler, som prøver så godt den kan å erstatte word.

Den mangler ihvertfall et oversiktlig sted for innstillinger for språk, ordbøker, standard lagringsmappe, standard filformat som skal lagres til, etc. Dessuten har OpenOffice ca. 20 toolbars, i motsetning til AbiWord som har 2-3. Abiword virker fortsatt, for meg, å være en enkel app for startuptid-geeks.

Lenke til kommentar
Abiword virker fortsatt, for meg, å være en enkel app for startuptid-geeks.

Jeg syns det virker som man trenger mindre og mindre avanserte editorer jo mer geek man blir. :p

Som regel skriver jeg ting rett i en ren teksteditor, så har jeg fullt fokus på teksten og ikke alt rundt. Skal det gjøres "pent" en gang, er det en smal sak å gjøre det i etterkant.. og da blir det ofte til html uansett. Skal dog sies at jeg ikke skriver all verden, blir mest kode og kommentarer, og da er ren tekst uansett å foretrekke.. :)

Har forøvrig AbiWord installert på Eee'en, selv om jeg ikke bruker det så ofte, og det virker ihvertfall som programmet går svært bra på den lille maskinen.

Lenke til kommentar
Jeg syns det virker som man trenger mindre og mindre avanserte editorer jo mer geek man blir. :p

Du har kanskje et poeng der. Selv bruker jeg sjeldent noe annet enn Emacs om dagen, og trengs formatering så blir det LaTex.

Forøvrig har jeg office installert på en virtualisert Windows, ene og alene på grunn av stave/gramtikkontrollen. Akkurat på det punktet er faktisk Office totalt overlegen alle alternativer.

Lenke til kommentar

...for vim/emacs er 'mindre avanserte'? Jobber jo vanvittig mye fortere med (ren)tekstbehandling med disse, og det er vel ikke akkurat grunnet mangel på funksjoner. Er det noe disse har i fokus er det jo tekstbehandling (til forskjell fra tekstformatering).

.../kverrulant :--p

...og LaTeX er fint :-)

Lenke til kommentar

comicz: Poeng der. Jeg skulle egentli ikke sagt meg enig i det han sa. Men det jeg tenkte på som mindre avansert var at absolutt alt gjøres fra tastaturet. Ikke noe kluss med mus og alskens kjipe menyer :D

Jeg vet ikke hvordan vim er da jeg aldri har brukt det, men det mest geniale med Emacs er at men i utgangspunktet aldri trenger å bevege fingrene bort fra asdf-jklø posisjonen. Piltaster og slikt er for pyser :D

Lenke til kommentar

Som regel skriver jeg ting rett i en ren teksteditor, så har jeg fullt fokus på teksten og ikke alt rundt. Skal det gjøres "pent" en gang, er det en smal sak å gjøre det i etterkant.. og da blir det ofte til html uansett. Skal dog sies at jeg ikke skriver all verden, blir mest kode og kommentarer, og da er ren tekst uansett å foretrekke.. :)

Har forøvrig AbiWord installert på Eee'en, selv om jeg ikke bruker det så ofte, og det virker ihvertfall som programmet går svært bra på den lille maskinen.

Ikke noe galt med hverken teksteditorer, Abiword eller startup-geeks, men OpenOffice har en del åpenbare fordeler for en del brukere i forhold til Abiword.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...