Gå til innhold

Nikon D90 tråden og lanseringene 26 og 27 .August

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ingen Canon ekspert, men hvis den bare støtter EF linser, støtter den da ikke crop-linser for ikke-fullformat sensor? (Heter ikke de EF-S?)

Både D3 og D700 støtter jo DX linser også, det kan jo være praktisk i en del tilfeller.

Men det er jo ulemper også, var ikke det grunnen til at søkeren ikke dekker mer enn 95% på D700, for å få plass til maskeringsfunksjon?...

Forskjellen på Canon EF og Canon EF-S er at EF-S har noe som kalles short-focus design. Dvs. at bakerste linse-element er nærmere sensoren enn i EF objektiver. Det fører til at speilet slår i hvis du bruker et EF-S objektiv på fullformat. Nikon har ikke denne forskejllen mellom DX og FX optikk.

Tom

Lenke til kommentar
Av det jeg har sett er differansen mellom D700 og 5D på 1600-3200 nærmest lik null - og høyere går jo som kjent 5D ikke. I alle fall ikke noen 'grusing' hverken av den ene eller den andre. Men nå er vel snart 1600+ for lav iso å regne, så det var vel det du tenkte på ;)
Jeg tenkte snarere på bildekvalitet ved ISO 50. Og så lavt går ikke D700...
Lenke til kommentar
EF-S er ikke kompatibel med fatningen til 5D.
Jo, det er det som er så skummelt at det er akkurat det den er. EF-S-objektiver går helt fint an å skru på et kamera for EF-objektiver, for det er samme fatning. Men hvis du gjør det kommer du antageligvis til å ødelegge speilet første gang du tar et bilde, siden speilet vil slå borti bakkanten på objektivet.
Lenke til kommentar
Jeg gikk for moro skyld inn på Canon-forumene på dpreview, og der er det mye artig å lese om D90 - tendensene til fanboyism her inne iblant blir ingenting å regne.

Ikke måte på utskjelling videofunksjonen får, noe slikt ville de aldri hatt i sin Canon etc. Tipper pipa får en annen lyd så fort første Canon kommer med video.

Slik er det vel på de fleste forum for spesielle merker, uansett om det er Canon eller Nikon eller hva det måtte hete, enkelte klarer ikke se at det finnes noe annet en det de selv har - :)

Lenke til kommentar
Jo, det er det som er så skummelt at det er akkurat det den er. EF-S-objektiver går helt fint an å skru på et kamera for EF-objektiver, for det er samme fatning. Men hvis du gjør det kommer du antageligvis til å ødelegge speilet første gang du tar et bilde, siden speilet vil slå borti bakkanten på objektivet.

Aha, da har jeg misforstått, jeg trodde det var noe som skal hindre deg i å skru på et EF-S-objektiv.

Lenke til kommentar
Aha, da har jeg misforstått, jeg trodde det var noe som skal hindre deg i å skru på et EF-S-objektiv.
Nå måtte jeg sjekke for sikkerhets skyld, du har faktisk rett. Jeg har lest et annet sted at de passer fysisk, men i følge wikipedia i hvert fall gjør de ikke det. Det er en fysisk blokkering på EF-S-objektivene som gjør at de ikke kan skrues helt på en EF-fatning, noe som gjør at EF- og EF-S-objektiver må skrus på et EF-S-kompatibelt kamere på litt forskjellig måte (du må matche dem opp mot to forskjellige punkter på fatningen for at de skal passe inn).

Det går visst an å fjerne den blokkeringen ganske lett, så det jeg har lest om advarsler mot å montere EF-S-objektiver på rene EF-hus dreier seg sikkert om det.

Lenke til kommentar

Har du noen gang prøvd det ? Får ikke montert 10-22mm'en min på en EOS 3 i hvertfall.

Tom

Lenke til kommentar
Har du noen gang prøvd det ? Får ikke montert 10-22mm'en min på en EOS 3 i hvertfall.

Tom

Har du lest den siste posten min? :p

Ikke før nå; jeg var for opptatt med min egen :D

Man kan jo lure på hva slags mennesker det er som bevisst fjener en slik sperring ...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...