SNratio Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 D300 og D700 kom vel først og frems for å holde tritt med Canon sine kamera vil jeg tro,menst jeg ser på D90 som en "nødvendi oppdatering" av D80 , denne konkurerer vel egentlig ikke direkte med noen av canon sine modeller, jeg annser den som en modell mellom 450D og 40D fra Canon Dette skjønner jeg virkelig ikke åssen du kan påstå.. D300 var en oppfølging av D200, og på lanseringstidspunktet hadde ingen av dem noen paralleller i Canon-sortimentet. Tvertimot, så har Nikon utkonkurrert seg sjøl med de siste proff-lanseringerne: D200 gikk langt i retning å drepe D2X, D300 drepte både D200 og D2X temmelig fullstendig (se hvordan bruktprisene falt som steiner..), og D700 er inntil videre den mest nærgående konkurrenten til D3, som tar mest fra salget. Hvis 5D var målet, burde D700 vært plassert helt annerledes, med lavere pris og enklere utstyr, mer som D3-sensoren i en D90-kropp, ikke D300-kropp. Det er vel heller slik at D700 prøver å "holde tritt med" etterfølgeren til 5D.. D3 kan derimot betraktes som en direkte Canon-konkurrent. Når det gjelder "nødvendige oppdateringer", så er veldig mange med rette sure på Nikon fordi det ikke fins noen "road map" å orientere seg etter. Men akkurat på konsumentmodellene har Nikon erklært at de ønsker max 2 års generasjonstid. Og det er dette som følges opp ganske så presist ved at D90 vil være ute i butikkene i mange land innen midten av september Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 D300 og D700 kom vel først og frems for å holde tritt med Canon sine kamera vil jeg tro,menst jeg ser på D90 som en "nødvendi oppdatering" av D80 , denne konkurerer vel egentlig ikke direkte med noen av canon sine modeller, jeg annser den som en modell mellom 450D og 40D fra Canon Dette skjønner jeg virkelig ikke åssen du kan påstå.. D300 var en oppfølging av D200, og på lanseringstidspunktet hadde ingen av dem noen paralleller i Canon-sortimentet. Tvertimot, så har Nikon utkonkurrert seg sjøl med de siste proff-lanseringerne: D200 gikk langt i retning å drepe D2X, D300 drepte både D200 og D2X temmelig fullstendig (se hvordan bruktprisene falt som steiner..), og D700 er inntil videre den mest nærgående konkurrenten til D3, som tar mest fra salget. Hvis 5D var målet, burde D700 vært plassert helt annerledes, med lavere pris og enklere utstyr, mer som D3-sensoren i en D90-kropp, ikke D300-kropp. Det er vel heller slik at D700 prøver å "holde tritt med" etterfølgeren til 5D.. D3 kan derimot betraktes som en direkte Canon-konkurrent. Når det gjelder "nødvendige oppdateringer", så er veldig mange med rette sure på Nikon fordi det ikke fins noen "road map" å orientere seg etter. Men akkurat på konsumentmodellene har Nikon erklært at de ønsker max 2 års generasjonstid. Og det er dette som følges opp ganske så presist ved at D90 vil være ute i butikkene i mange land innen midten av september Nå er det ikke en påstand,men mitt syn på det , og joda det er riktig at de samtidig er en oppdatering av tidligere kamera akkurat som med Canon der 40D er en oppdatering fra 30D og 50D er en oppdatering fra 40D, like fullt er det samtidig et svar på Canon sine modeller,eller om det høres bedre ut for deg så er Canon sine modeller et svar på Nikon sine For uansett hvordan en vrir og vender på det så ville en uteblivelse av disse oppdateringene føre til at de ble hengende etter sine konkurenter,at det så "dreper" noen av sine egne tidligere modeller er en helt annen sak . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 D300 og D700 kom vel først og frems for å holde tritt med Canon sine kamera vil jeg tro,menst jeg ser på D90 som en "nødvendi oppdatering" av D80 , denne konkurerer vel egentlig ikke direkte med noen av canon sine modeller, jeg annser den som en modell mellom 450D og 40D fra Canon De fleste andre ser nok på D90 som en konkurent til Canon 50D da Canonen er vel teoretisk bedre i pix, hastighet osv... Men så kommer Nikon med en eksklusiv Video funksjon som faktisk kan brukes til noe fornuftig, viss folket åpner øynene Hva må man betale for et Digitalt videokamera med 35mm/film følelse... MYE!! Hvem er de fleste,tror meget få ser på de to som konkurenter,ja selv Nikon gjør ikke det https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign Lenke til kommentar
soarer Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 D300 og D700 kom vel først og frems for å holde tritt med Canon sine kamera vil jeg tro,menst jeg ser på D90 som en "nødvendi oppdatering" av D80 , denne konkurerer vel egentlig ikke direkte med noen av canon sine modeller, jeg annser den som en modell mellom 450D og 40D fra Canon De fleste andre ser nok på D90 som en konkurent til Canon 50D da Canonen er vel teoretisk bedre i pix, hastighet osv... Men så kommer Nikon med en eksklusiv Video funksjon som faktisk kan brukes til noe fornuftig, viss folket åpner øynene Hva må man betale for et Digitalt videokamera med 35mm/film følelse... MYE!! Hvem er de fleste,tror meget få ser på de to som konkurenter,ja selv Nikon gjør ikke det https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign Da ville det jo være rart at de 2 kameraene blir satt opp mot værandre av nesten alle inne bransjen Takk for at du la fram en link som beviser mitt påeng At de kanskje ikke kan sammenlignes punkt for punkt, betyr ikke at et er bedre for alt, en det andre... Resultatet er at prisen bestemme klassen et kamera havner i.. På godt og vont... Hvem gir kjøperne mest for pengene. Da må vi også huske ulike pakkeløsninger osv. Lenke til kommentar
soarer Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Nå gjenstår det å se om Nikon klarer å få frem budskapet om Video på et systemkamera da? Jeg ser at jeg kommer til å benytte dette. Men det er til mitt behov. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 D300 og D700 kom vel først og frems for å holde tritt med Canon sine kamera vil jeg tro,menst jeg ser på D90 som en "nødvendi oppdatering" av D80 , denne konkurerer vel egentlig ikke direkte med noen av canon sine modeller, jeg annser den som en modell mellom 450D og 40D fra Canon De fleste andre ser nok på D90 som en konkurent til Canon 50D da Canonen er vel teoretisk bedre i pix, hastighet osv... Men så kommer Nikon med en eksklusiv Video funksjon som faktisk kan brukes til noe fornuftig, viss folket åpner øynene Hva må man betale for et Digitalt videokamera med 35mm/film følelse... MYE!! Hvem er de fleste,tror meget få ser på de to som konkurenter,ja selv Nikon gjør ikke det https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign Da ville det jo være rart at de 2 kameraene blir satt opp mot værandre av nesten alle inne bransjen Takk for at du la fram en link som beviser mitt påeng At de kanskje ikke kan sammenlignes punkt for punkt, betyr ikke at et er bedre for alt, en det andre... Resultatet er at prisen bestemme klassen et kamera havner i.. På godt og vont... Hvem gir kjøperne mest for pengene. Da må vi også huske ulike pakkeløsninger osv. Slik jeg ser sammenligningen i den linken bekrefter den ikke ditt poeng,tvert om da de viktigste funksjonene som hastighet , iso osv er temmelig forskjellig. I tillegg har jo nikon selv sagt at deres XX serie ikke er ment som en konkurent til Canons XX serie, Men la det ligge,for det betyr null for meg og du vet tydeligvis bedre enn nikon. Tilbake til topic. Nå gjenstår det å se om Nikon klarer å få frem budskapet om Video på et systemkamera da? Jeg ser at jeg kommer til å benytte dette. Men det er til mitt behov. Ja faktisk så tror jeg det,jeg tipper de fleste modellene har dette innen 2-3 år, iallefall i entrydelen av speilreflekskamera. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Da ville det jo være rart at de 2 kameraene blir satt opp mot værandre av nesten alle inne bransjen Takk for at du la fram en link som beviser mitt påeng At de kanskje ikke kan sammenlignes punkt for punkt, betyr ikke at et er bedre for alt, en det andre... Resultatet er at prisen bestemme klassen et kamera havner i.. På godt og vont... Hvem gir kjøperne mest for pengene. Da må vi også huske ulike pakkeløsninger osv. Vet ikke hvem i bransjen du snakker om, det må i såfall være noen som har fulgt dårlig med. Faktum er at veiledende pris på 50D er nøyaktig 4.000 kr høyere enn for D90 (12.500 mot 8.500), litt vanskelig å se at de er direkte konkurrenter da. Derimot er det tydelig i hvertfall for meg at 50D konkurrerer direkte mot D300. Her er 50D muligens litt billigere, mens D300 antakelig er mer solid og litt bedre værtettet. Jeg synes også det blir litt lettvint å si at et kamera er svar på en modell fra konkurrenten, jeg tror både Nikon og Canon tenker litt mer langsiktig enn som så. I hvertfall når det gjelder mer avanserte kameraer gjelder det først og fremst å posisjonere dem i forhold til egne modeller. Det gjelder også å ha et mest mulig komplett modellspekter. Med de siste lanseringene (50D, 1000D og D700) er det ikke mange huller igjen hos hverken Nikon eller Canon, det er vel bare D3x som mangler. Begge har derimot modeller som snarest trenger avløsning (D60, 5D, 1DIII). Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Da er det vel mer naturlig å sette disse side om side, soarer? https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign Muligheten D90 har til å ta opp snutter setter vel D90 'først' da, eller...? Lenke til kommentar
soarer Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Da ville det jo være rart at de 2 kameraene blir satt opp mot værandre av nesten alle inne bransjen Takk for at du la fram en link som beviser mitt påeng At de kanskje ikke kan sammenlignes punkt for punkt, betyr ikke at et er bedre for alt, en det andre... Resultatet er at prisen bestemme klassen et kamera havner i.. På godt og vont... Hvem gir kjøperne mest for pengene. Da må vi også huske ulike pakkeløsninger osv. Vet ikke hvem i bransjen du snakker om, det må i såfall være noen som har fulgt dårlig med. Faktum er at veiledende pris på 50D er nøyaktig 4.000 kr høyere enn for D90 (12.500 mot 8.500), litt vanskelig å se at de er direkte konkurrenter da. Derimot er det tydelig i hvertfall for meg at 50D konkurrerer direkte mot D300. Her er 50D muligens litt billigere, mens D300 antakelig er mer solid og litt bedre værtettet. Jeg synes også det blir litt lettvint å si at et kamera er svar på en modell fra konkurrenten, jeg tror både Nikon og Canon tenker litt mer langsiktig enn som så. I hvertfall når det gjelder mer avanserte kameraer gjelder det først og fremst å posisjonere dem i forhold til egne modeller. Det gjelder også å ha et mest mulig komplett modellspekter. Med de siste lanseringene (50D, 1000D og D700) er det ikke mange huller igjen hos hverken Nikon eller Canon, det er vel bare D3x som mangler. Begge har derimot modeller som snarest trenger avløsning (D60, 5D, 1DIII). Du har naturligviss rett, med en pris forskjell på 4000,- kroner så ender de opp i to ulike grupper. Jeg bygde bare min info på at begge kameraene ville ende opp på en salgsverdi på "gata" til 9000-10000 kr, og da villde de blitt direkte konkurenter. Men med 4000 i mellom så stiller saken seg litt anerledes da.. Som du sikker ser av det jeg skrev i posten så mener selv jeg at prisen er avgjørende. Men da ender jo 50D opp med å konkurere mot D300 Stakkar Canon da Lenke til kommentar
soarer Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Da er det vel mer naturlig å sette disse side om side, soarer?https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign Muligheten D90 har til å ta opp snutter setter vel D90 'først' da, eller...? Beklageligviss så bygde jeg min mening på feil pris info, og som jeg påpekte tidligere så er det prisene som til syvende og sist setter kameraene i båser. Viss prisforskjellen mellom Nikon D90 og Canon 50D ender opp på 4000,- i favør av Nikon... Da hadde Nikon fått med masse for en billig penge, noe som er ganske ulikt Nikon da Jeg hentet min info om Nikon D90 prisen her: akam.no: Kameraet kommer i handelen i løpet av september, og får en veiledende pris på 10 900,- kroner. Det betyr at vi raskt bør se gatepriser rundt 9000 kroner. Du kan også få D90 i kit med enten 18-55 VR, den nye 18-105 VR eller 18-200 VR. Akam.no pris info på 50D her: Veiledende pris er 12 599,- kroner, noe som er lavere enn for 40D da det kom. Det vil bli tilgjengelig i månedsskrifte september/oktober. 40D vil fortsatt bli produsert, og Canon presenterte 50D som et produkt i tillegg til 40D, ikke i stedet for. Akkurat hva de mente med det var det vanskelig å få utav dem. Endret 29. august 2008 av soarer Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Da hadde Nikon fått med masse for en billig penge, noe som er ganske ulikt Nikon da Tja. Jeg vil da si Nikon-brukere får generellt masse for pengene jeg Det gjelder forsåvidt nesten alle kamerahus i dag Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg vil egentlig påstå at Canon og Nikon fremdeles holder seg unna å konkurrere direkte mot hverandre. De eneste modellene som kan sies å være direkte konkurrenter i dag vil jeg si er D90 og 40D. D90 vil nok ganske fort havne i omtrent samme prisområde som 40D ligger på nå, og de har mye den samme ytelsen. 50D er ikke et direkte svar på D300, sistnevnte er fremdeles mer robust og blir derfor en dyrere modell selv om 50D kanskje kan drive ned prisen på den noe. De vil nok konkurrere mot hverandre, men de er to ganske forskjellige hus allikevel. D700 er heller ikke en direkte konkurrent til 5D, selv om de kan ligne på overflaten. D700 er en D3-light, solid, rask og god på høy iso. 5D er i større grad en studio- og landskapsmodell med utmerket detaljgjengivelse og nærmest uovertruffen bildekvalitet på lav iso. Til tross for tilsynelatende likheter er de designet til forskjellig bruk og utfra to helt forskjellige filosofier. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 D700 er heller ikke en direkte konkurrent til 5D, Muligens ikke,men når den nye utgaven av 5D kommer i høst så blir vel konkuransen skjerpet mellom dem Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Muligens ikke,men når den nye utgaven av 5D kommer i høst så blir vel konkuransen skjerpet mellom dem Det vet man jo ikke. Tviler på at Canon forandrer dramatisk på bildefilosofien sin, bare fordi Nikon lanserte D700. De vil nok ha nokså like spesifikasjoner på papiret, men Canon vil nok fremdeles være mer for studio/landskap enn Nikon, som vil være mer rettet mot sportsbrukere... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Muligens ikke,men når den nye utgaven av 5D kommer i høst så blir vel konkuransen skjerpet mellom dem Det vet man jo ikke. Tviler på at Canon forandrer dramatisk på bildefilosofien sin, bare fordi Nikon lanserte D700. De vil nok ha nokså like spesifikasjoner på papiret, men Canon vil nok fremdeles være mer for studio/landskap enn Nikon, som vil være mer rettet mot sportsbrukere... Joda,men vil tro at ting som feks hastighet (antall bilder pr sek) blir øket til omtrent det samme som på 50D, i tillegg antydes det 20 mp og videofunksjon . Så nei de blir vel ikke helt like , men likefult de to modellene som lettes blir sammenlignet av kjøpere, tror jeg . Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 D700 er en D3-light, solid, rask og god på høy iso. 5D e.... og nærmest uovertruffen bildekvalitet på lav iso Av det jeg har sett er differansen mellom D700 og 5D på 1600-3200 nærmest lik null - og høyere går jo som kjent 5D ikke. I alle fall ikke noen 'grusing' hverken av den ene eller den andre. Men nå er vel snart 1600+ for lav iso å regne, så det var vel det du tenkte på Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg gikk for moro skyld inn på Canon-forumene på dpreview, og der er det mye artig å lese om D90 - tendensene til fanboyism her inne iblant blir ingenting å regne. Ikke måte på utskjelling videofunksjonen får, noe slikt ville de aldri hatt i sin Canon etc. Tipper pipa får en annen lyd så fort første Canon kommer med video. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Ikke måte på utskjelling videofunksjonen får, noe slikt ville de aldri hatt i sin Canon etc. Tipper pipa får en annen lyd så fort første Canon kommer med video. I følge disse ryktene, så får de bare noen uker til å sutre på. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 21mp ja, ikke noe D700-ISO-killer med andre ord... men jeg ville faktisk ikek blitt sjokkert over det heller, 5D er bra, 5D MKII blir syk, det har jeg sagt tidligere. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 I følge disse ryktene, så får de bare noen uker til å sutre på. Jeg er ingen Canon ekspert, men hvis den bare støtter EF linser, støtter den da ikke crop-linser for ikke-fullformat sensor? (Heter ikke de EF-S?) Både D3 og D700 støtter jo DX linser også, det kan jo være praktisk i en del tilfeller. Men det er jo ulemper også, var ikke det grunnen til at søkeren ikke dekker mer enn 95% på D700, for å få plass til maskeringsfunksjon?... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå