Gå til innhold

Nikon D90 tråden og lanseringene 26 og 27 .August

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn jeg ser det kan video ha så lav oppløsning som bare det, så lenge jeg kan kontrollere dybdeskarphet og få gode resultater med linsene jeg har, blir det bedre enn nesten all videokamera jeg har brukt.

Håper det ikke er lagt inn begrensinger på max 10 sekunders klipp eller tilsvarende..

Og jeg lurer fælt på hvor mye det kommer til å koste i Norge...

Lenke til kommentar
Dette ser jo riktig så bra ut! Meget interresant 7000 kr er jo en riktig så bra pris

En D90 kan vel neppe prises så veldig mye høyere med tanke på at Canon 50D som ble lansert i dag allerede er priset ned mot 10 000 kr .

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iId=8353911

Vi må jo legge på 25% moms++.

Når det gjelder 50D er denne prisen for kun huset mens Nikon inkluderer er 18-105 VR objektiv. Prisen for D90 huset alene blir nok et par-tre tusen lavere.

Lenke til kommentar
Dette ser jo riktig så bra ut! Meget interresant 7000 kr er jo en riktig så bra pris

En D90 kan vel neppe prises så veldig mye høyere med tanke på at Canon 50D som ble lansert i dag allerede er priset ned mot 10 000 kr .

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iId=8353911

Vi må jo legge på 25% moms++.

Når det gjelder 50D er denne prisen for kun huset mens Nikon inkluderer er 18-105 VR objektiv. Prisen for D90 huset alene blir nok et par-tre tusen lavere.

Om prisen var uten moms vil vel det tilsvare ca det et objektiv vil koste som kit eller deromkring .

Lenke til kommentar

;) lol ;) Blir veldig spennende å se hvor mye prisen synker på de andre nå ja... blir sikkert å gi meg selv et kraftig spark bak for at jeg ikke hadde tolmodighet til å vente med å anskaffe meg kamera nå ja. MEN det sagt, har ennå masse, masse å lære og er så lang veldig fornøyd med mitt Nikon D80. Forhåpentligvis kommer den dagen imidlertid hvor jeg faktisk blir å "få bruk" for å oppgradere ;) Men seriøst sett, fram til den dagen jeg sitter inne med mer erfaring og kunnskap osv så er nok D80 meget holdbart for meg :D

JAAAA, jeg innrømmer det!!! Jeg argumenterer i hovedsak til meg selv, med tanke på at jeg sikkert garantert blir å irritere meg litt på at jeg var så utolmodig og ikke greide å vente med å anskaffe meg kamera :D

Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på om autofokus, blender og zoom vil fungere i videomodus. Vi får håpe videofunksjonaliteten ikke blir en gimmick som vil kun fungere i hyperfokus-modus (les: lav blenderåpning på 'infinity'-fokus) uten zoom.

Pentax sitt forsøk kan vel kalles et nesten, men ikke godt nok forsøk med sine 21bps i 1.6Mpix seriebilde-modus..

Tipper Sony og Canon ikke tør å satse på video i speilrefleks, for hvis de gjør det for bra, kommer de til å utkonkurrere mot sine egne dedikerte videokamera. Derfor tror jeg Pentax blir nestemann ut.

EDIT: Virker som om video ikke er så værst, men som jeg fryktet ingen autofokus mens man filmer.. Kilde dpreview.com

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan man starter videopptak, på dpreview kommer ikke dette helt klart frem.. Det er jo tydeligvis ikke en Quality-modus, som jeg trodde det ville være?

Opptak startes med Liveview-knappen, men den må jo over i videomodus-først et sted, og helst ikke via for mye meny-knoting!

Faktisk nyttig funksjon, bruker den en del på Canon S3'en, for å få med noen opptak i blandt.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se er det så enkelt som å klikke "OK" i LiveView for å starte videoopptak.

Dette blir nok 10mm videoopptak i HD kvalitet i en prisklasse langt under tilsvarende for videokamera... Og med gode Dybdeskarphetsmuligheter..

Skjønner ikke helt hvordan man starter videopptak, på dpreview kommer ikke dette helt klart frem.. Det er jo tydeligvis ikke en Quality-modus, som jeg trodde det ville være?

Opptak startes med Liveview-knappen, men den må jo over i videomodus-først et sted, og helst ikke via for mye meny-knoting!

Faktisk nyttig funksjon, bruker den en del på Canon S3'en, for å få med noen opptak i blandt.

Lenke til kommentar

Video er faktisk en funksjon jeg som papparazzi har savnet i dslr, så dette er spennende nytt. At funksjonen er tilgjengelig med to knappetrykk gjør den jo ikke akkurat mindre interessant. Om funksjonen dukker opp i et low-end hus, så blir det nok fort til at det blir et #3-kamera for meg. 6 minutter med sammenhengende opptak er jo en liten evighet.

Lenke til kommentar

Det er vist kun manuell fokus i videomodus. Men betyr lite for meg som eventuelt vil

bruke videomodus mest for natur/landskap hvor fokus holdes konstant.

Jeg tror Sony og Canon ganske raskt kommer til å komme med modeller i denne

forbrukerklassen med videomodus. Dette er nok noe veldig mange ønsker, man slipper

å drasse med seg både foto og videoutstyr når man er på ferie etc.

Får veldig lyst å kjøpe D90 for å leke med videomodus, men jeg har ingen Nikon

objektiv så tror jeg venter litt for å lese om hvor bra den fungere. Og håper

at Sony slår til relativt kjapt med en modell med videomodus.

Er jo kjempe å kunne bruke all den optikken og filtre man har for også videoopptak.

Mitt Canon mini-dv videokamera er ikke all verden i dårlig lys f.eks

Ønsker man ikke videomodus så vil det helt sikkert være modeller uten.

Jeg tviler på at videomodus blir å finne i alle DSLR om noen år.

Veldig artig! Kan ikke si noe annet.

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...