Gå til innhold

Nikon D90 tråden og lanseringene 26 og 27 .August

Anbefalte innlegg

Er det noen som har lest noe om fokusmotor i huset? Vi vet jo at før eller siden får alle ikke-pro kamerahus fra Nikon klare seg uten, men det er litt for tidlig å fjerne den på mellomklasse-hus nå. Men jeg er ikke sikker på om Nikon er enige i det. De fjernet jo full støtte til mf-optikk ganske tidlig i sin tid. F70 var siste modell som kunne utnytte slik optikk, sett bort fra F4 og F5.

Det er derfor mer enn teoretisk sjanse for at de kutter motoren allerede med denne generasjonen. Og skjer det kommer jeg til å rulle rundt på gulvet med hysteriske latterkramper. Som kommer til å bli etterfulgt av :p i alle tråder som omhandler brukt Nikkor-optikk uten fokusmotor i lang tid fremover.

I følge bilder som har sirkulert, har det en af/mf-bryter på huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett det, så det er all grunn til å tro at den har det. Som jeg skriver er det for tidlig å fase motoren helt ut i den klassen. Bildenes ekthet er enda ikke verifisert, så faren er nok tilstede. Egentlig tror jeg vi må vente en generasjon til før motoren kuttes, men da tror jeg tiden er moden for det.

Lenke til kommentar
I mine øyne er det såpass stor forskjell i bildefilosofi på cropsensorer fra Nikon og Canon at jeg vil foretrekke 40D selv. Personlig smak er alfa omega for meg, slik som det er med film. Jeg er jo ikke alene om å mene at det er større forskjell i disse smaksforskjellene her på forumet heller. De fleste husker nok brannfaklene til meg og Amund for en tid tilbake.

Tja, det er en ting, men litt for lite håndfast til å kunne si at 40D er bedre enn D300.

En ting kan være høyere seriehastighet på 14-bit, om man trenger det.

Lenke til kommentar
I mine øyne er det såpass stor forskjell i bildefilosofi på cropsensorer fra Nikon og Canon at jeg vil foretrekke 40D selv. Personlig smak er alfa omega for meg, slik som det er med film. Jeg er jo ikke alene om å mene at det er større forskjell i disse smaksforskjellene her på forumet heller. De fleste husker nok brannfaklene til meg og Amund for en tid tilbake.

Tja, det er en ting, men litt for lite håndfast til å kunne si at 40D er bedre enn D300.

En ting kan være høyere seriehastighet på 14-bit, om man trenger det.

OM man trenger det så er 40D bedre enn d300 på det området=)

Endret av riffe
Lenke til kommentar
I følge nikon rumors har target.com gjort seg klar til å selge d90 i denne siden: http://www.target.com/Nikon-D90-12-3MP-Dig...m/dp/B001ENOZY4 .

"Prototypes have been seen around Tokyo, so something is afoot"!

Slik ser teksten ut i følge http://www.rangefinderforum.com/forums/sho...9507#post879507

Da er vell d90 snart rundt hjørnet! Dette er konge!

Hele artiklen ser du her: http://nikonrumors.com/2008/08/23/nikon-di...ound-tokyo.aspx

EDIT: Dette er selvsagt rykter men fra en Canadisk fotograf i en alder av 65 år så dere velger å tru på dette her selv seffølgelig:)

Mvh Riffe

Tror det er missforståelse her da.

Det det er snakk om på ranfiner forumet, er en ny Nikon Rangfinder Digital, ikke D90 ;)

Lenke til kommentar
I følge nikon rumors har target.com gjort seg klar til å selge d90 i denne siden: http://www.target.com/Nikon-D90-12-3MP-Dig...m/dp/B001ENOZY4 .

"Prototypes have been seen around Tokyo, so something is afoot"!

Slik ser teksten ut i følge http://www.rangefinderforum.com/forums/sho...9507#post879507

Da er vell d90 snart rundt hjørnet! Dette er konge!

Hele artiklen ser du her: http://nikonrumors.com/2008/08/23/nikon-di...ound-tokyo.aspx

EDIT: Dette er selvsagt rykter men fra en Canadisk fotograf i en alder av 65 år så dere velger å tru på dette her selv seffølgelig:)

Mvh Riffe

Tror det er missforståelse her da.

Det det er snakk om på ranfiner forumet, er en ny Nikon Rangfinder Digital, ikke D90 ;)

Det er godt mulig jeg har misforstått trodde det var snakk om prototyper av d90 rundt tokyo

Lenke til kommentar
Ja, men det er subjektivt, og noen kan ha helt andre meninger enn det.

At D300 har bedre bildehastighet på 12-bit er fakta, ikke en subjektiv mening.

Ja det er jo det

,men likvell kan folk ha andre meninger om det er fakta kanskje noen som har andre meninger om at dette er nemlig subjektivt menst andre vil si det er fakta.

Men det er jo fakta mener jeg

EDIT: Dårlig forklart!!

Endret av riffe
Lenke til kommentar

Innlegg som går på reaksjon på moderering er fjernet. Dette for å unngå at tilbakemeldinger blir spredd rundt på hele forumet, da det gjør det særdeles uoversiktlig for moderatorteamet og forumstyret å oppdage tilbakemeldingen. I tillegg er ikke moderering emnet for denne tråden. Er man uenig i moderering så kan man sende en pm til den aktuelle moderator. Eventuelt p_report.gif moderatoren eller klag moderator inn for forumstyret på e-post [email protected]. Da vil en administrator behandle saken og gi deg en tilbakemelding.

Tilbkameldinger som går på det generelle (eksempelvis retningslinjer) kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Vi oppfordrer alle til å komme med innspill og tilbakemeldinger, men det må gjøres på riktig måte.

Bevisst forsøk på å undergrave en moderators autoritet vil bli slått hardt ned på og brukere frarådes sterkt å gjøre det. Vi håper dere viser forståelse for dette.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet

Lenke til kommentar

Opplevelsen av bildekvalitet er alltid subjektiv, og da må man innrømme at en modell kan være bedre enn en annen. Det finnes jo få objektive argumenter for bildekvalitet, så det blir opp til hver enkelt. Men det betyr ikke at det kan legges som grunnlag for bildekvalitet, man må bare respektere at andre har en annen oppfatning. Pixelskarphet i kombinasjon med myke kontraster er typisk Canon. Det første er et objektivt kriterium, det siste er personlig preferanse.

Siden jeg på tross av min personlige smak (som er veldig klar) har jeg bevist at jeg forholder meg objektivt til vurderingen av bildekvalitet i og med at jeg gjerne anbefaler andre merker enn Canon. I den tråden der jeg kom ut av skapet med mine meninger så gikk det klart frem at det var snakk om personlige preferanser, og ikke objektive sannheter. Og i denne tråden så legger jeg det i bunn for min argumentasjon som grunnlag for å hevde at 40D ikke har dårligere bildekvalitet enn D300.

Lenke til kommentar

Opplevelsen av bildekvalitet er alltid subjektiv, og da må man innrømme at en modell kan være bedre enn en annen. Det finnes jo få objektive argumenter for bildekvalitet, så det blir opp til hver enkelt. Men det betyr ikke at det kan legges som grunnlag for bildekvalitet, man må bare respektere at andre har en annen oppfatning. Pixelskarphet i kombinasjon med myke kontraster er typisk Canon. Det første er et objektivt kriterium, det siste er personlig preferanse.

Siden jeg på tross av min personlige smak (som er veldig klar) har jeg bevist at jeg forholder meg objektivt til vurderingen av bildekvalitet i og med at jeg gjerne anbefaler andre merker enn Canon. I den tråden der jeg kom ut av skapet med mine meninger så gikk det klart frem at det var snakk om personlige preferanser, og ikke objektive sannheter. Og i denne tråden så legger jeg det i bunn for min argumentasjon som grunnlag for å hevde at 40D ikke har dårligere bildekvalitet enn D300.

Skjønner hva du mener. Bildekvalitet kommer først!

LOV Å HA ULIKE MENINGER SEFF.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke å ha et hakk bedre bildekvalitet om kameraet ryr sammen i henda dine, tar 1 eksponering hvert skuddår osv...

Har ikke funnet mange tester på 40D vs D300, men for canon folk er 40D best, og for nikon-folk er D300 best. Skal man starte på scratch tror jeg Canon's bildekvalitet med Nikons hus og system (Meny, design osv) hadde vært det beste, selv om D3 for øyeblikket er bedre enn Canon's 30k-klasse.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er noe nytt om Nikon D90?

Håper nikonrumors slipper noe info eventuelt i kveld.

Nikon har pressekonferanse til onsdag. Får vente med harde facts til da.

Nikon Rumors er som du skriver stedet å følge med på, ja nettopp, rykter. :!:

Canon har forøvrig et slipp i morgen.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er noe nytt om Nikon D90?

Håper nikonrumors slipper noe info eventuelt i kveld.

Nikon har pressekonferanse til onsdag. Får vente med harde facts til da.

Nikon Rumors er som du skriver stedet å følge med på, ja nettopp, rykter. :!:

Canon har forøvrig et slipp i morgen.

Riktig da hadde jeg mixa med slippen fra Cann med Nikon`s ja men får se hva som skjer i morgen. Håper det blir bra lansering fra også Canon!

Lenke til kommentar

Hmmm.... Er temmelig spent jeg også. Har et "temmelig nyanskaffet" (dvs. underkant av par mnd gammelt) Nikon D80, og er derfor ganske så spent på hva forskjellene blir! Jeg er uansett fornøyd med det valget jeg foretok da Nikon sin ergometri passer hånden min bedre enn hva resten av familien ser ut til å foretrekke, da de anskaffet seg Canon 450d ;)

Personlig skulle jeg faktisk ønske at Canon sine kamera satt bedre i hånden min, da de fleste jeg kjenner som har speilrefleks bruker Canon :D Men, men, tok mitt valg ut i fra hva som kjentes mest naturlig for meg :D

Spennende tider uansett i disse ryktenes dager!!! :D

Lenke til kommentar
Hmmm.... Er temmelig spent jeg også. Har et "temmelig nyanskaffet" (dvs. underkant av par mnd gammelt) Nikon D80, og er derfor ganske så spent på hva forskjellene blir! Jeg er uansett fornøyd med det valget jeg foretok da Nikon sin ergometri passer hånden min bedre enn hva resten av familien ser ut til å foretrekke, da de anskaffet seg Canon 450d ;)

Personlig skulle jeg faktisk ønske at Canon sine kamera satt bedre i hånden min, da de fleste jeg kjenner som har speilrefleks bruker Canon :D Men, men, tok mitt valg ut i fra hva som kjentes mest naturlig for meg :D

Spennende tider uansett i disse ryktenes dager!!! :D

Klart man må kjøpe det kameraet som sitter best i hånden å ikke velge ett kamera bare fordi merket er poppulært eller alle andre har det. Lager meget gode kameraer Nikon også.

Gledr meg til lanseringen i natt! (går ut ifra det er i natt norsk tid)

Lenke til kommentar

Features

12.3-megapixel CMOS sensor: This Nikon D90 camera body features a DX-format CMOS image sensor that provides the highest level of performance. Its integrated A/D converter enables selection between 12-bit and 14-bit conversions. The sensor design supports the broad light sensitivity range of ISO 200 to ISO 3200, and features refined high-ISO noise reduction.

3.0" LCD monitor: A high-resolution, super-density, 920,000-dot LCD monitor makes critical image review possible. This monitor also allows ultra-wide, 170-degree viewing in all directions.

Live view: You’ll also have a live preview of your subject, giving you point-and-shoot feel with the quality of a DSLR.

11-area AF: The sensor module offers an 11-area AF that ensures consistently fast and precise focus lock under varying shooting conditions. The wide area AF system gives greater compositional freedom when shooting sports and action.

4.5fps continuous shooting: Capture fast action and fleeting expressions. The D90 can shoot up to 4.5 frames per second.

Scene Recognition System: This system recognizes subject and scene conditions prior to capturing the shot. Enjoy improved subject tracking and subject identification for rapid and accurate focus area selection. Highlight analysis optimizes auto exposure by providing more accurate control. Light source inference studies both subject and pattern to achieve optimal white balance.

HD movie mode: Capture your surroundings in cinematic quality. The D90 features the D-Movie mode, which shoots HD movie with sound at 24fps.

D-Lighting enhancement: This technology compensates for underexposed images or insufficient flash by automatically adding light and detail to selected shots where needed, without affecting properly exposed areas.

In-camera editing menu: The in-camera editing features include Nikon D-lighting (that adds light and detail to selected shots only where needed), red-eye correction, image trimming, image overlay, monochrome black and white, sepia and cyanotype along with skylight, warm tone and custom color filter effects.

Lens included: You'll be ready to go in no time with the included 5.8x AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR lens.

Fusing 12.3-megapixel image quality inherited from the award-winning D300 with groundbreaking features, including Live View and a cinematic-quality 24-fps D-Movie Mode, the Nikon D90 exceeds the demands of passionate photographers. Outfit includes the 5.8x, AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED lens with VR image stabilization and legendary NIKKOR optical quality.

ENGINEERED FOR ARTISTRY. UNLEASH YOUR POTENTIAL.

• 12.3-effective megapixel DX-format CMOS imaging sensor

• 5.8x AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR lens included

• D-Movie Mode — Cinematic 24fps HD with sound

• One-button Live View

• Continuous shooting as fast as 4.5 frames per second

• 12.3-effective megapixel DX-format CMOS imaging sensor

• 5.8x AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR lens included

• Continuous shooting as fast as 4.5 frames-per-second

• D-Movie Mode — Cinematic 24fps HD with sound

• Low noise ISO sensitivity from 200 to 3200

• 3-inch super-density 920,000-dot color LCD monitor

• Built-in image sensor cleaning

• 11-point AF system with Face Priority

• One-button Live View

• Nikon 3D Color Matrix Metering II with Scene Recognition System

• Comprehensive exposure control

• Auto Active D-lighting

• Shutter precision and durability

• In-Camera Image Editing

• GPS geo-tagging

Endret av Mr. Mustard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...