Gå til innhold

Nikon D90 tråden og lanseringene 26 og 27 .August

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Edit: Leser i en annen tråd at BA mener 50D er nært forestående. Jeg synes det er veldig rart hvis Canon parkerer sin 18mnd syklus nå, men det er jo mulig at de synes presset fra D300 er for stort, men Canon har ikke pleid å gjøre unntak av den grunn.

BA pleier ikke å komme med tullprat; så denne er nok sikker. Så det er tydelig at D300 har gitt Canon noe å tenke på. Men det kommer nok et eller to kameraer til. 5D erstatteren og 1DMkIIn. 5DMkII/7D79D fordi den er ventet, 1DMkIIn, fordi problemene med 1DMkIII har skapt for mye negativ publisitet.

Tom

Lenke til kommentar
50d er ikke på markedet før om et halvt år hvis Canon følger tradisjonen.

Edit: Leser i en annen tråd at BA mener 50D er nært forestående. Jeg synes det er veldig rart hvis Canon parkerer sin 18mnd syklus nå, men det er jo mulig at de synes presset fra D300 er for stort, men Canon har ikke pleid å gjøre unntak av den grunn.

Canon har sin lansering/pressekonferanse 26 august, dagen før Nikon har sin annonserte happening.

canons pressekonferanse har vært kjent en stund, og "Alle" har hittil trodd at det skal dreie seg om en lansering av en ny EOS 5D mk.II, inntil canons website i kina plutselig viste bilder og info om et EOS 50D. de sidene ble kjapt tatt ned av canon i kina, men det fikk mange til å tenke på at det kanskje kommer en 50D snart, kanskje allerede 26 august.

mvh

nutcase

Lenke til kommentar

Det skuffer isåfall meg hvis en 50D skal komme før en 5D MkII. Det er også veldig rart at det skulle være nødvendig. 40D er ikke noe dårligere enn D300 sett bort fra marginale iso-kvaliteter. Det er klart at høy iso er en viktig disiplin, men ikke så mye i 5D sitt bruksområde. Jeg er jo blant dem som mener at 5D ikke er et studiokamera, og heller ikke et "stativkamera" som KR hevder. Det hevder han bare fordi det har bedre bildekvalitet på lavere iso enn Nikons kameraer, noe som er vanskelig for ham å innrømme uten å legge til et "men". Uansett er optimal bildekvalitet det som er viktigst for 5D-kunder av det tradisjonelle slaget. Og jeg vil hevde at på lav iso er fremdeles 5D kongen, over både D700 og D3. Selv om sistnevnte modeller slår alt annet på høy iso, så er fremdeles bildekvaliteten på lav iso det viktigste.

Det er heller ikke slik at hele verden ønsker FF selv om 70% av Akam ønsker det. Vanlige forbrukere bryr seg ikke om slike spissegenskaper, og jeg tror faktisk interessen er ekstremt høy her på Akam.

Lenke til kommentar
Det skuffer isåfall meg hvis en 50D skal komme før en 5D MkII. Det er også veldig rart at det skulle være nødvendig.

Uten å vite det kan det jo hende at Canon vurderer at 40D ikke har vært den suksessen de har ønsket den skal være. Sett på bakgrunn av dette, samt at Nikon har trukket noen ess ut av ermet det siste året, kan ha gjort at Canon kan ha hatt behov for å fremskynde 50D på bekostning av 5D?

Uansett ser jeg for meg en vannvittig kannibalisering på egne modeller. 50D vil erstatte prispunktet til 40D og denne må falle i pris. 450D kommer da i skvis mellom denne og 1000D.

Kommer nok en del interessante kittilbud fra fremover for å diffrensiere prisene ved hjelp av optikk.

Lenke til kommentar
Det skuffer isåfall meg hvis en 50D skal komme før en 5D MkII. Det er også veldig rart at det skulle være nødvendig.

Uten å vite det kan det jo hende at Canon vurderer at 40D ikke har vært den suksessen de har ønsket den skal være. Sett på bakgrunn av dette, samt at Nikon har trukket noen ess ut av ermet det siste året, kan ha gjort at Canon kan ha hatt behov for å fremskynde 50D på bekostning av 5D?

Uansett ser jeg for meg en vannvittig kannibalisering på egne modeller. 50D vil erstatte prispunktet til 40D og denne må falle i pris. 450D kommer da i skvis mellom denne og 1000D.

Kommer nok en del interessante kittilbud fra fremover for å diffrensiere prisene ved hjelp av optikk.

Tror ikke Canon er skuffet på salget på 40D er jo endel som fotsatt kjøper det, er det ikke? Uansett 40d kommer til å falle i pris samt 1000d og 450d! Dermed blir det plass i prislisten.Jeg er helt med på tenkegangen din ! Gleder meg til mye faller i pris perfekt tid til å kjøpe mitt første dslr

Mvh Riffe

Lenke til kommentar

Som overbevist Canon-bruker har jeg et ønske om at Canon går på en kraftig smell kommersielt. For det er ingen fare for belly up, og de trenger å strammes opp litt. De har vært svært lite flinke til å lage objektiver i klassen mellom kit og proff, slik som de fleste andre faktisk er. Nikon har flere alternativer i klassen mellom 18-55 og proffoptikken, som blant annet 16-85/18-70/18-135 og faktisk 18-200 VR. Det er 4 zoomer for crop (som fremdeles kommer til å bli brukt av de fleste seriøse amatører) i en klasse der Canon bare har et alternativ (17-85). Sett bort fra med få unntak (som 28-135 IS) så har de heller lite å skryte av blant eldre fullformatzoomer også. I det hele tatt er denne klassen trist for Canons vedkommende, og det er ikke rart at det finnes mye Tamron og Sigma i bagene til Canonfotografer. Jeg kunne tenkt meg en zoom tilsvarende Nikon 18-70 som supplerende objektiv til fastoptikken, men skal jeg ha noe brukbart må jeg opp i L eller rådyre 17-55.

Canon begynner faktisk å sakke akterut i et viktig segment, og det skyldes ikke kamerahusene. 40D er så bra, og ifølge min smak bedre enn D300 på noen kritiske områder. Det er litt hipp som happ hva jeg ville valgt av dem mht bildekvalitet, for der D300 er bedre på noen områder er 40D bedre på andre. Canon har endel på telesiden, men på de mest brukte brennviddeområdene stiller de faktisk dårlig. Det må de gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Som overbevist Canon-bruker har jeg et ønske om at Canon går på en kraftig smell kommersielt. For det er ingen fare for belly up, og de trenger å strammes opp litt. De har vært svært lite flinke til å lage objektiver i klassen mellom kit og proff, slik som de fleste andre faktisk er. Nikon har flere alternativer i klassen mellom 18-55 og proffoptikken, som blant annet 16-85/18-70/18-135 og faktisk 18-200 VR. Det er 4 zoomer for crop (som fremdeles kommer til å bli brukt av de fleste seriøse amatører) i en klasse der Canon bare har et alternativ (17-85). Sett bort fra med få unntak (som 28-135 IS) så har de heller lite å skryte av blant eldre fullformatzoomer også. I det hele tatt er denne klassen trist for Canons vedkommende, og det er ikke rart at det finnes mye Tamron og Sigma i bagene til Canonfotografer. Jeg kunne tenkt meg en zoom tilsvarende Nikon 18-70 som supplerende objektiv til fastoptikken, men skal jeg ha noe brukbart må jeg opp i L eller rådyre 17-55.

Canon begynner faktisk å sakke akterut i et viktig segment, og det skyldes ikke kamerahusene. 40D er så bra, og ifølge min smak bedre enn D300 på noen kritiske områder. Det er litt hipp som happ hva jeg ville valgt av dem mht bildekvalitet, for der D300 er bedre på noen områder er 40D bedre på andre. Canon har endel på telesiden, men på de mest brukte brennviddeområdene stiller de faktisk dårlig. Det må de gjøre noe med.

Angående objektiv fra canon: Objektivene de lager er jo meget gode men også har kvalitet sin pris. Har ewn forståelse av at tamron og sigma sine objektiver er endel billigere med samme kvalitet og features. Er vell prisene til Canon som skremmer brukerene vekk fra objektivene deres?

Bare noe jeg tror.

Visst jeg tar feil beklager jeg det.

Mvh Riffe

Lenke til kommentar
På hva er 40D bedre enn D300?

Alt jeg har lest har gitt D300 en soleklar førsteplass om pris ikke tas med i betraktning. Om pris tasmed er det klart at etkamera til 5k mindre har mer å gå på, men de er likevell i samme klasser.

Samme som et 5d Mk2 om det kommer under 24k.

Jeg aner ikke forskjellene mellom de siden jeg ikke har hatt så mye med d300 å gjøre. Men er vell mangen som sier at dette er ett bedre actionkamera enn studiokamera.

Mvh Riffe

Lenke til kommentar
På hva er 40D bedre enn D300?

Alt jeg har lest har gitt D300 en soleklar førsteplass om pris ikke tas med i betraktning. Om pris tasmed er det klart at etkamera til 5k mindre har mer å gå på, men de er likevell i samme klasser.

Samme som et 5d Mk2 om det kommer under 24k.

Hvilken film er best: Velvia 50 eller Kodachrome 64?

Lenke til kommentar

I mine øyne er det såpass stor forskjell i bildefilosofi på cropsensorer fra Nikon og Canon at jeg vil foretrekke 40D selv. Personlig smak er alfa omega for meg, slik som det er med film. Jeg er jo ikke alene om å mene at det er større forskjell i disse smaksforskjellene her på forumet heller. De fleste husker nok brannfaklene til meg og Amund for en tid tilbake.

Lenke til kommentar

I følge nikon rumors har target.com gjort seg klar til å selge d90 i denne siden: http://www.target.com/Nikon-D90-12-3MP-Dig...m/dp/B001ENOZY4 .

"Prototypes have been seen around Tokyo, so something is afoot"!

Slik ser teksten ut i følge http://www.rangefinderforum.com/forums/sho...9507#post879507

Da er vell d90 snart rundt hjørnet! Dette er konge!

Hele artiklen ser du her: http://nikonrumors.com/2008/08/23/nikon-di...ound-tokyo.aspx

EDIT: Dette er selvsagt rykter men fra en Canadisk fotograf i en alder av 65 år så dere velger å tru på dette her selv seffølgelig:)

Mvh Riffe

Endret av riffe
Lenke til kommentar
Nikon guru Thom Hogan holder på men en test av D90, så det burde ikke være tvil om at den er like rundt hjørnet.

Nei det er heilt klart, dette her er virkelige gode nyheter ser ut som lanseringen går etter planen:D

Men dette bør da vere sannt i forhold til at denne fotografen er vanligvis oppriktig?

Mvh Riffe

Lenke til kommentar

Er det noen som har lest noe om fokusmotor i huset? Vi vet jo at før eller siden får alle ikke-pro kamerahus fra Nikon klare seg uten, men det er litt for tidlig å fjerne den på mellomklasse-hus nå. Men jeg er ikke sikker på om Nikon er enige i det. De fjernet jo full støtte til mf-optikk ganske tidlig i sin tid. F70 var siste modell som kunne utnytte slik optikk, sett bort fra F4 og F5.

Det er derfor mer enn teoretisk sjanse for at de kutter motoren allerede med denne generasjonen. Og skjer det kommer jeg til å rulle rundt på gulvet med hysteriske latterkramper. Som kommer til å bli etterfulgt av :p i alle tråder som omhandler brukt Nikkor-optikk uten fokusmotor i lang tid fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...