HGA Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Hei, tenke jeg skulle benytte all den kompetansen som sitter på forumet her til å få litt nyttige tips. Tok dette bilde ved Maridalsvannet for en uke siden, ca halv ti på kvelden Kunne tenke meg kritikk på følgende: - Komposisjon. Burde bildet vært cropet? Tenker spesielt på tømmerlensen i forgrunnen, men synnes på en måte at den passer inn. Hva med plasseringen av horisonten? - Etterbehandling. Dette er kun brukt photoshop til å endre oppløsningen. Er helt nybegynner her men lurer på om det er noen ting jeg burde gjøre med det? Fargene på solen var nok litt mer rød i virkligheten, men likte det "gyldene" resultatet ganske godt. I gamle dager bare leverte jeg filmen og tok det resultatet jeg fikk Bildet ble tatt med Pentax K10D med 16-45mm. F22 (ja jeg vet jeg ikke burde gå over ca F13 men stresset litt for å fange det fine lyset før det forsvant og sjekket ikke før jeg trykket på utløseren) og det er undereksponert -0,7. Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Pent bilde dette. Tømmerlensen burde ikke være med. Synes også det kan kuttes 3cm fra toppen. Flere farger kan du få ved å bruke HDR. Det vil si flere eksponeringer. Kameraet ditt har sikkert den funskjonen som tar f.eks 3 bilder hvor ett er undereksponert, ett er rett eksponert og ett er overeksponert. Så kan du bruke PS eller Photomatix å sette dem sammen. Men jeg synes dette var et pent bilde slik som det er, men det bør kuttes etter min smak. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Hei, ja jeg mener bildet med fordel kan bli beskjært litt. Her er hvorfor og hvordan: -Tømmerlensen syns jeg ikke bidrar i komposisjoen på noen god måte. Den er for diskret til å være en 'forgrunn' i bildet. -De øverste delene av himmelen er litt uniform og kjedelig i fargene (blågrå jevn over). Igjen syns jeg ikke denne delen bidrar til komposisjonen. ->Jeg ville ha beskjært det litt i topp, fått vekk mesteparten av de skyene jeg nevnte, og ned så langt at den lysstrålen danner en diagonal som treffer i øvre venstre hjørne på bildet. ->Jeg ville også tatt vekk bittelitt på venstre kant, slik at kanten på bildet kom på toppen av grantrærene. ->Jeg ville ha beskjært fra bunnen slik at tømmerlensen forsvant, samt at du fikk vann/land skille "litt under"/"tilnærmet på" 1/3 av høyden på bildet. Du sitter da igjen med et bilde i panorama format. Ellers syns jeg bildet var bra. Det er lyset på/i skyene med strålene som gjør bildet HDR er som sagt en mulighet i fremtiden for tilsvarende motiver (eller helt andre motiver). Det finnes også andre løsninger. Det er helt greit at bildet er undereksponert med 0,7. Dette gir ofte litt fyldigere farger, og et bilde litt nærmere hva du faktisk såg. Ved ISO 100 er det ikke noe problem å hente tilbake litt info i de undereksponerte områdene, så sant det finnes info der. Her mener jeg at du ikke skal bry deg med det, for siluetten som dannes mot himmelen er fin den. Dersom du tok bildet i RAW format har du mulighet til å stille på hvitbalansen, og kan kanskje finne tilbake til det litt rødere (varmere) lyset som du mener var der. Jeg syns heller ikke dette er nødvendig på dette bildet, men muligheten er der, dersom du brukte RAW. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
HGA Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Takk for gode tilbakemeldinger. Skal prøve å beskjere det sånn som dere foreslår og se hvordan det blir. Dere har nok rett i at tømmerlensen ikke gir så mye som det jeg håpet på da jeg tok bilde. Skal også prøve ut HDR teknikken. Har stort sett bare brukt den funksjonen i situasjoner hvor jeg har vært usikker på eksponeringen og hvor jeg derfor bruker dette for å få minst en riktig eksponering. Viste ikke at det kunne brukes til å booste fargene ved å sette sammen flere bilder. Noen som har en link til noe info om hvordan dette gjøres? Mvh HGA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå