Gå til innhold

Hvordan klokker jeg denne pcen?

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg noen ny deler til pcen og har nå dette:

MSI P35 Neo2-FIR

GF 8800 gts 320mb

OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz

Og nå har jeg tenkt å få klokket pcen, jeg har klokket den gamle pcen men har glemt så og si alt om klokking så la oss si at jeg er helt ny til det.

Først har jeg tenkt å klokke CPUen.

Jeg har sett på forumet etter hjelp og har fått noen svar, men har enda ikke funnet noen guider angående klokking av den cpuen jeg har med det hovedkortet jeg har. (kan godt være det er på forumet men jeg fant det ikke)Så det ville vært supert om noen kunne linke meg en guide eller kanskje kunne fortelle meg hvordan jeg starter helt fra starten av.

Jeg har ikke kjøpt inn en ny kjøler til CPUen så har fremdels standar kjøling, så jeg har lyst til å lære meg å klokke med standar kjøling får jeg kjøper ny. (er det dumt og gjøre det på den måten?)

Senere har jeg også tenkt å få klokket både skjermkort og minne, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det så der igjenn kunne jeg tenke meg en guide eller noe hjelp fra dere.

Er det my vanskeligere å klokke rammen en det er å klokke CPUen?

Og må jeg ha bedre kjøling på rammen for å klokke den elelr holder det med standar kjøling for litt små klokking

Skjermkortet vet jeg at jeg må ha ny kjøling til for jeg har allerede fått problemer med for varmt skjermkort nå i sommer uten at jeg i det heletatt har klokket det. Så ny kjøling kommer med tiden.

Og et lite spørsmål angående min ram, det skal være 4gb men det står at det bare er 3,25gb ram på System Properties. Hva har det seg? Har hørt det er kan være noe med at Windosen som gjør det, at jeg må ha 64bit for at hele rammen skal bli brukt eller noe slikt, er det bare bullshit eller hva?

Endret av Maxiraze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Klokk alltid i rekkefølgen CPU -> RAM -> GPU.

Kjenner hverken hovedkort eller CPU dessverre.. Men det er i det minste en intel ;)

En 3,3-3,4 klarer du kanskje - er jo en 45nm (lavere strømforbruk osv.). Anbefaler å gå til innkjøp av kjøler uansett.

Senere har jeg også tenkt å få klokket både skjermkort og minne, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det så der igjenn kunne jeg tenke meg en guide eller noe hjelp fra dere.

Klokking av minnet kan komme av seg selv, hvis du kjører 1:1 ratio og øker FSB Freq. E8400 har en standard FSB på 333 (tror jeg?), så det er et stykke opp til >400 FSB.. Nærmer seg tid for CPU-kjøler da..

Klokking av grafikkkort er det enkleste, men ikke forvent mye bedring..hvertfall ikke uten kjøling. Har klokket mitt 8800GT fra 600 MHz til 670 MHz, og temperaturene kan snike seg opp over 80'C under full load. (Grafikkort tåler fint 90'C +).

Jeg bruker RivaTuner. (Yup, du klokker GPU i windows (eller noe)).

Er det my vanskeligere å klokke rammen en det er å klokke CPUen?

Og må jeg ha bedre kjøling på rammen for å klokke den elelr holder det med standar kjøling for litt små klokking

Klokking av RAM kan være meget komplisert, men "litt småklokking" er ingen problem. Intel-chipset elsker overklokking. Regner med det er PC6400 du har kjøpt. en 100-150 MHz skulle gå greit. Kjøling blir nok ikke aktuelt da. Blir de for varme til at du kan ta på de, bør du vurdere kjøling. CPU'en er mer sensitiv ift. kjøling.. GPU har jeg vel allerede nevnt :roll:

Lenke til kommentar

Eg er totalt utslitt nå, og legge klar som bare det, men før eg glir inn i neverneverland, så skal eg gi deg ein liten start....

i biosen din er det en plass som du kan tveake på cpu instillingene dine(fsb, dram og voltage og lignene...)

1*Sett rammen din til forhold 1:1

2*Sett Multiplier på cpu til minimum

3*sett fsb med 50 mere enn hva som er default, trykk F10 for å lagre, åså inn i vindows.

4*repeter dette med å øke med foreks. 10 om gangen for å finne ut når du har nådd max..

5*husk verdien av FSB etter du har fått krasj

6*sett multiplier til max

7*sett FSB` til foreks. 80 under max( ikkje mar enn 400 i første omgang, da er klokken på 3.6 viss eg ikkje tar feil...Å viss du syns clocken ikkje er høg nok, kan du øke den til det krasjer igjen, for å så sette den litt ned igjen...

viss du går for høgt med klokken må du også øke volt til core(Vcore) samt NB(NorthBridge)

viss du ikkje får det stabilt, så kan du google litt så finner du kansje andre som har klocket et likt hovedkort..

uten at noe er sikkert, eller at eg vett med den cpu`en, tipper eg at du kan øke clocken til rundt 3.9 muligens 4GHz uten å øke Vcore...

for hver gang du øker no i bios(husk F10 for å lagre), er det ein fordel å følge med på temp og stabillitet, der kan du bruke coretemp for tempen

og OCCT stbillitets test...

Det finnes mange slike programmer, men disse synes eg er ok...

kan verr det blei litt rabbel og rot her nå, trøtt som barra faen, men prøv, åså

gi tilbake melling viss du ikkje får det til så skal eg prøve å hjelpe deg så godt eg kan...

(Når eg i litt bedre stand enn ka eg e i nå...

Lykke til

TIPS, Bios biter ikkje.. ikkje verr redd for å prøve deg fram, innen grenser seff...

Her har du ein BIOS GUIDE som du kan lese deg til litt bedre forklaringer om ting og tang og funkjoner i biosen...

Endret av Azaziel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...