Gå til innhold

Hva står "f" for?

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men når man ser navnet på et objektiv står det for eksempel "sigma 70-300 F4-5.6" (helt tilfeldige tall) Hva står den f'en foran 4-5.6 i dette tilfellet for?

Endret av nm91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva står den f'en foran 4-5.6 i dette tilfellet for?
Focal length, brennvidde.

Det er vel ikke helt riktig?

Jo, det var visst riktig. Det var bare jeg som surra, se korreksjon nederst i posten (og postene under) :)

f/4-5.6 betyr at objektivet har en maksimal belderåpning som går bra f/4 ved 70mm til 5.6 ved 300. f-tallet angir egentlig størrelsesforholdet mellom brennvidden og diameteren på blenderåpningen. Feks så har en 50mm f/1.4 en blenderåpning som er ~35mm bred (her kan det godt hende jeg tar feil!), mens den på f/16 har en blender på ~3.1mm (tror jeg), dermed slipper den inn mindre lys. Hadde 50mm-eren vært en f/1.0 (ganske uvanlig), ville den hatt en 50mm stor blenderåpning.

Noen ganger angir man det som feks 1:1.4, det betyr at størrelsesforholdet er en til 1.4. eller 1:1 for en f/1.0.

EDIT: ops, k-ryeng hadde rett :blush: F står for focal length, og angir at man skal dele brennvidden på tallet som står etter f, som til dømes 1.4. Måtte bare tenke litt før jeg skjønte det, jeg er litt treig av meg jeg :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Hva står den f'en foran 4-5.6 i dette tilfellet for?
Focal length, brennvidde.

Det er vel ikke helt riktig? f/4-5.6 betyr at objektivet har en maksimal belderåpning som går bra f/4 ved 70mm til 5.6 ved 300. f-tallet angir egentlig størrelsesforholdet mellom brennvidden og diameteren på blenderåpningen. Feks så har en 50mm f/1.4 en blenderåpning som er ~35mm bred (her kan det godt hende jeg tar feil!), mens den på f/16 har en blender på ~3.1mm (tror jeg), dermed slipper den inn mindre lys. Hadde 50mm-eren vært en f/1.0 (ganske uvanlig), ville den hatt en 50mm stor blenderåpning.

Ok, da skjønte jeg det :thumbup: Takker!

Lenke til kommentar
Det er vel ikke helt riktig? f/4-5.6 betyr at objektivet har en maksimal belderåpning som går bra f/4 ved 70mm til 5.6 ved 300. f-tallet angir egentlig størrelsesforholdet mellom brennvidden og diameteren på blenderåpningen.
Du må ikke blande f og f-tallet. f er brennvidden, f-tallet er tallet under brøkstreken.

Den fysiske blenderåpningen er f/f-tallet, eller brennvidden/f-tallet.

Lenke til kommentar

Nettopp, korrigerte meg selv mens du også gjorde det, beklager at jeg blanda sammen ting her :)

EDIT: når vi er inne på det kan det være verdt å nevnte at dybdeskarpheten (DOF, depth of field) blir smalere/kortere/tynnere ved større blenderåpninger. På f/1.4 er det veldig lite som er i fokus, (særlig på lengre brennvidder), mens det på for eksempel f/16 er mer som er i fokus. Ergo passer til dømes 1.4 bra for portretter hvor man vil ha en skikkelig grumsete og ufokusert bakgrunn, mens f/16 passer fint for landskap hvor man vil ha så mye som mulig skarpt. Dette er særlig tydelig på vidvinkler, hvis man har, la oss si, en 15mm på et fullformatskamera (nesten som 10mm på et cropkamera, som for eksempel D40, D80 og sånt, kan man godt sette den på f/11, fokusere på 20m og skyte fra hofta, da er det aller meste i fokus. Har man derimot en 85mm på 1.4 må man være ekstremt forsiktig for å treffe riktig, siden det meste annet vil være ute av fokus.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
brennevidde delt på x (f/x) er lik mm blender...
Og for ordens skyld - den fysiske blenderåpningen er bare interessant om du skal begynne å regne på egenskaper som dybdeskarphet, diffraksjon etc. Det er ikke et tall man trenger til noen verdens ting når man fotograferer, det er f-tallet (som angir lysstyrken til eksponeringen) og brennvidden (som angir utsnittet man får på en viss arbeidsavstand med et gitt system) som er av interesse.
Lenke til kommentar
Og for ordens skyld - den fysiske blenderåpningen er bare interessant om du skal begynne å regne på egenskaper som dybdeskarphet, diffraksjon etc. Det er ikke et tall man trenger til noen verdens ting når man fotograferer, det er f-tallet (som angir lysstyrken til eksponeringen) og brennvidden (som angir utsnittet man får på en viss arbeidsavstand med et gitt system) som er av interesse.

Ok, driver og kikker på nytt objektiv og jeg lurte bare på hva det betydde ;) Så det er ikke så viktig for min del altså?

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke noe annet...

Jeg forklarte bare hva f/4 betyr... den slash'n er faktisk et deletegn, for de som ikke vet det :)

Det er altså litt feil å skrive F4

Ok, driver og kikker på nytt objektiv og jeg lurte bare på hva det betydde ;) Så det er ikke så viktig for min del altså?

Nei, det er det som står etter f/ som er viktig...

Lenke til kommentar
Jeg sa ikke noe annet...

Jeg forklarte bare hva f/4 betyr... den slash'n er faktisk et deletegn, for de som ikke vet det :)

Det er altså litt feil å skrive F4

Nei, det er det som står etter f/ som er viktig...

Ok, greit å vite før jeg kjøper :)

Lenke til kommentar

En kjapp kommentar til diskusjonen om f-tallet og symbolet som brukes:

f/ skal ses på som ett symbol, /-tegnet er altså ikke et deletegn, men er en del av symbolet, dvs:

- tegnet f er brennvidde

- tegnet f/ er f-tallet

En alternativ måte å skrive symbolet på er f/#. Et bestemt f-tall angis som f/2.8, f/3.5 osv. Tror at f: også er en godkjent skrivemåte.

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at f-tallet også kan angis som 1:n? Veit at det er snakk om størreleseforhold og sånt, men siden 1:n ikke nevner f/, hvorfor bruker man det som f-tall da?

Det er bare en annen måte å angi forhåndstallet. forholdet mellom a/b er 1:b

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...