Gå til innhold

BK: Bilder av leilighet! Clean eller Photoshop`ed?


HåkonN

Anbefalte innlegg

Skal selge leiligheten, og har valgt å ta bilder selv. Men man vil jo gjerne få den til å se best mulig ut. I jakten på best mulig "reklame" endte jeg opp med flere ulike type bilder etter å ha lekt meg med CS3 og Lightroom.... Er dog litt redd for at jeg har sett meg "blind" under redigering og kanskje gått for langt (det er vel noe som heter "less is more?).

 

BTW. Fargene/saturation på begge bildene var enda sterkere på min laptop, men er av en eller annen grunn blitt litt nøytralisert under opplasting....

 

Det første bildet er tatt om kvelden, og har hatt sin runde i Photoshop. "Peisen" på flatskjermen er ikke ekte, og om jeg ikke husker feil er dette også et resultat av moderat HDR.

 

post-8668-1219169729_thumb.jpg]

 

Det andre bildet er litt mer typisk som man ser på Finn.no. En enkel eksponering på dagtid har gjort at en del "uviktig" info er utbrent, men man får levert budskapet og leiligheten ser lys og fin ut.

 

post-8668-1219169739_thumb.jpg

 

Hva ser best ut? Bør jeg gå for en type utsendet, eller kanskje en kombinasjon av ulike typer? (har tatt mange ulike bilder). Evn. noen tips til endringer?

 

Forøvrig tatt med Nikon D3 og 14-24mm F2.8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fine bilder, men jeg har forstått det slik at ved salgsannonser/artikler skal man ikke manipulere så mye med bildene (fargene). (Hvis det glasset ikke ser så blått ut i virkeligheten, blir det kanskje litt feil) Men mulig du kan friske litt på det andre bilde...det ble jo store kontraster mellom de to bildene da...

RandiA

Lenke til kommentar

Helt klart det første. Ved boligfoto bør man alltid huske at det man ser utendørs gjennom vinduene ikke skal være utbrent. På dagtid har man mulighet til å eksponere etter lyset ute og bruke blits inne. Annen mulighet er å bruke HDR, men med måte. Det har du klart fint.

 

Men det øverste er jo godt eksponert. Hadde jeg sett bildet i en annonse hadde jeg ikke reagert på at det var overredigert på noe vis. Legger egentlig ikke merke til noe. Men du burde kanskje prøve å fjerne refleksjonen i vinduet bak peisen. Den var ikke særlig fin. Men greit bilde av en fin leilighet. Så faktisk veldig fin ut den kåken der.

 

Forsåvidt et veldig godt utgangspunkt for boligfoto med den utstyrskombinasjonen der. ;)

Lenke til kommentar

hvis du skal bruke ett av de to, ville jeg ha valgt det første.

 

Eller tatt to eksponeringer og laget en sandwich slik at inne og ute blir rikig eksponert.

 

Jeg ville også fjernet fjernsynet, ja jeg vet at alle har en tv, men det får leiligheten som så særdeles innbydende ut, til å virke litt billig og ungkarsrede aktig.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips og innlegg. Godt å høre at flere enn meg likte det første best. :)

 

bObleJet: Flatskjermen som henger på vinduskarmen vil jeg gjerne la bli, da den kommer til å stå der under visning. Fjerner jeg den, er jeg redd for at noen kommer til å lure på hvor de kan ha en TV. :p

 

cris300: Takker.... ;)

 

IceFox: Refleksjoner burde jeg kanskje fjerne, men det er vanskelig å få de pent uten å bruke mye tid på det. Burde vel ha tenkt på det når jeg tok bildet. Får skylde på at jeg er en hobbyfotograf....

 

Etter hva jeg kan se på Finn.no virker det som veldig mange (de fleste?) fotografer kun tar en eksponering for å få det som er innvendig til å bli riktig eksponert. Mao er vinduer helt eller delvis utbrent. Tror rett og slett ikke de gidder å bruke til på HDR/flere eksponeringer. Blitz er et alternativ, men det er ikke alltid så lett å få et godt resultat med kun en liten blitz.

 

RandiA: Vinduene er blå fordi bildet ble tatt om kvelden, og hvitbalansen i rommet er justert mye pga. fargetempraturen til downlights (helt nede på litt over 2000 kelvin). Det var vel først og fremst også de blå vinduene jeg personlig syntes så litt rart ut - selv om det setter litt spenstig farge på bildet. Får inderlig håpe at ingen tror vindusglassene er blå... ;)

 

post-8668-1219180073_thumb.jpg

post-8668-1219180062_thumb.jpg

 

Dette er som sikkert flere ser HDR (Photomatix)...

 

post-8668-1219180055_thumb.jpg

 

Fikk ikke helt til å temme det programmet. Sytnes det blir litt vel drastiske resultater, men siste bildet er veldig moderat "tunet". Tror nok det riktige innendørs blir som bObleJet er inne på - å bruke 2 eksponeringer for å få med vinduet og alt innendørs.

 

post-8668-1219180045_thumb.jpg

 

Igjen - takk for alle kommentarer. :)

Lenke til kommentar

Likte absoultt det øverste best. Personlig hadde jeg nok tonet ned blåfargen på vinduene litt (selektiv fargejustering), men ellers likte jeg endringene meget bra. Utsiktsbildet nederst var også tiltrekkende for leiligheten.

 

Ser etter bolig selv for tiden, og legger merke til mye crappy bilder på finn. Når jeg vet fotografer tar rundt 1000kr for et oppdrag er jeg overrasket over at folk ikke gidder å bruke så mye på skikkelige bilder. Det har såååååå mye å si om du lager bookmark eller blar videre.

 

Bildene der kan trygt stappes opp på finn.no, og få andre vil ha bedre :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
pene bilder, tror de vil fungere bra. Finner jeg leiligheten på finn.no btw ? :)
Ja, den kom ut i går.

http://www.finn.no/finn/realestate/object?...amp;WT.svl=Link

 

 

OT: Hvordan greier du å ha TVen på vinduet? Blir ikke det veldig vanskelig å se på når det er lyst ute?
Sola slår ikke direkte inn, men står mer over balkongen. I tillegg er det persienner på vinduene. 

 

Takk for alle innlegg. Megleren virket også veldig fornøyd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...