Gå til innhold

til dere religiøse, hva er det som har fått dere til å tro på en høyere makt(er)?


Anbefalte innlegg

jeg føler det slik at religiøse person ikke for den respekten de fortjener, kjenner mange som er religiøse og jeg respekterer deres valg og de respekterer mitt. derfor har jeg laget denne posten.

 

til dere religiøse her på forumet, jeg har over tid sett at det er mange her som ikke forstår dere og deres valg å tro på en høyere makt.

er det den sikre følelsen at hvis dere er redd kan dere be om hjelp fra en gud? heller er det en del av deres personlighet og identitet som gjør at deres gud er den ene og den sanne som man respekterer?

 

jeg ønsker at i denne tråden kan de religiøse stå frem og si sin mening om hvorfor de velger å tro på en gud, uansett om det er en kinesisk eller norrøn gud. hvorfor ble dere religiøse? var det en hendelse i livet som gjorde et mirakel slik at dere ble en troende? heller valgte dere selv en religion?

 

regelen for denne posten skal vare å dele sine erfaringer med å tro, til dere som ikke tror på en gud skal dermed ikke poste dumme spørsmål om hvorfor man skal tro på noe av høyere makter.

dette er en åpen diskusjon før å høre om hverdagen til den religiøsest personlighet.

 

hva det angår meg så tror jeg ikke direkte på en gud, men velger å tro at det finnes mer mellom himmel og jord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er det helt uaktuelt å ikke tro på Gud. Det er bare å se rundt på alt det fantastiske Gud har skapt! Selvfølgelig er det ikke en tilfeldighet, slik ateistene tror. Hvilken Gud man tror på er jo litt tilfeldig. Jeg respekterer derfor både muslimer og andre troende. Ateister har jeg ingen forståelse for. Ateister tror de selv er Gud. Det er dessuten mye enklere å takle kriser i livet når man er kristen.

Lenke til kommentar
For meg er det helt uaktuelt å ikke tro på Gud. Det er bare å se rundt på alt det fantastiske Gud har skapt! Selvfølgelig er det ikke en tilfeldighet, slik ateistene tror. Hvilken Gud man tror på er jo litt tilfeldig. Jeg respekterer derfor både muslimer og andre troende. Ateister har jeg ingen forståelse for. Ateister tror de selv er Gud. Det er dessuten mye enklere å takle kriser i livet når man er kristen.

 

Der ga du oss svaret på hele greien.

 

Folk tror på Gud enten pga de ikke gidder å sette seg inn evolusjon og generell vitenskap. Eller pga de er idioter.

Lenke til kommentar

legger merke til at dere ikke følger denne postens regel, meningen med denne er at dere som ikke tror på noe høyere makter skal få et innblikk i en troendes tanker og meninger.

over lengre perioder er har ateister mistet all respekt for de som har en tro, dere velger ut dem og dømmer dem som om de var mindre verd enn dere.

 

skal dere fortsette å poste i denne tråden så hold dere til reglene

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
over lengre perioder er har ateister mistet all respekt for de som har en tro, dere velger ut dem og dømmer dem som om de var mindre verd enn dere.

 

DET var å snu det trill rundt og på hodet.... Nå var det ikke jeg som sa at mennesker KUN er verdt noe hvis de tror.... Men du mener dette du også kanskje? At de som tror klarer seg bedre i kriser og så videre og at det er kun de som tror som er verdt noe?. Tror du der er gud som gjør de kristne gode? Hva får dere i så fall til å tro det? For det er tydelig at de kristne har en underliggende "dogme" som gjør at de kristne tror de er bedre enn andre FORDI de tror på gud.. Why?

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
For meg er det helt uaktuelt å ikke tro på Gud. Det er bare å se rundt på alt det fantastiske Gud har skapt! Selvfølgelig er det ikke en tilfeldighet, slik ateistene tror. Hvilken Gud man tror på er jo litt tilfeldig. Jeg respekterer derfor både muslimer og andre troende. Ateister har jeg ingen forståelse for. Ateister tror de selv er Gud. Det er dessuten mye enklere å takle kriser i livet når man er kristen.

 

:nei:

Lenke til kommentar
For meg er det helt uaktuelt å ikke tro på Gud. Det er bare å se rundt på alt det fantastiske Gud har skapt! Selvfølgelig er det ikke en tilfeldighet, slik ateistene tror. Hvilken Gud man tror på er jo litt tilfeldig. Jeg respekterer derfor både muslimer og andre troende. Ateister har jeg ingen forståelse for. Ateister tror de selv er Gud. Det er dessuten mye enklere å takle kriser i livet når man er kristen.

Jeg prøver igjen... :)

 

Hva er så fantastisk med det gud har skapt? Hva får deg til å tro at dette er så fantastisk? Hvorfor har vi foreksempel blindtarm? Øynene våre er på langt nær fantastiske i det hele tatt, det samme går for en hel masse på kroppen vår og resten av dette fantastiske som gud har skapt... For å si det sånn, hvis dette er det mest fantastiske gud har skapt er det ikke rare guden du tror på, det er sikkert! :)

 

Så klart det ikke er en tilfeldighet, det er det heller ikke noen atesiter som påstår. Det heter naturlig utvelgelse og ikke tilfeldighet...

 

Du respekterer altså alle de med religion. Bare de tror så er de OK i din bok? Vel, vet ikke helt hva jeg skal si jeg om en sånn mening... :no: Det er altså samme for deg hvor snillt og godt og medmenneskelig et annet menneske er for du respekterer kun de som tror på en gud. Dette er jo ikke en gang ignorant, det er bare dumt. Synd at du ikke klarer å se dette selv....

 

Takler kriser bedre sier du? Hvorfor det da om jeg tørr spørre? Er det fordi dere her en sutteklut og noe å skylde på det eller?

 

 

Tipset mitt til deg er:

 

Lær litt om hvordan verden faktisk henger sammen før du kommer med beskyldninger ala dette her... :)

(Med mindre såklart, det ikke er forsent da.... :nei: )

Lenke til kommentar

men hvis jeg skal dømme Israels selvmordsbombere, skal jeg da hate alle som bor i Israel? :hmm:

beklager men jeg liker å sette ting på spissen, jeg byr meg ikke om hvilken nasjonalitet heller religion de har, så lenge de er snill og respekterer meg vil jeg automatisk respektere dem. et menneske med heller uten religion tilhører den samme og ene menneskes fellesskap. om du ikke liker en i klassen din som tror på reinkarnasjonen og budda er det ditt problem, jeg mener at med mange forskjellige kulturer og religioner har verden blitt en interessant sted å leve.

å møte en annen kultur og deres tro er noe jeg faktisk liker å oppleve. ;)

 

men jeg lurer på hvordan hverdagen er til den troende, skal han følge alt heller enkelte ting som står i for eksempel bibelen? har de en annen syn på livet en vi har, kan deres tro gjøre dem modige når det trengs og er det en spesiel trøst å ha en gud å leve på, dette er mine spørsmål jeg stiller til den troende.

 

på de fleste diskusjonene om dette evnet klarer vi ikke å skille, derfor er det enklere å diskutere dette på engelsk der de har to ord på tro, believe og faith.

(believe-troen på at det kommer en dag i morgen)

(faith-troen på en gud)

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
men hvis jeg skal dømme Israels selvmordsbombere, skal jeg da hate alle som bor i Israel? :hmm:

Skal jeg være ærlig, og det skal man jo være, visste jeg ikke at israel hadde selvmords bombere jeg? Du er sikker på at det er det du mener her? At selvmords bomberne kommer fra Israel? De kan beskyldes for mye rart, men de er verdens femte største militær makt og trenger vel strengt tatt ikke selvmords bombere tror jeg... De går som regel enkelt og greit inn og jevner det de ikke liker med jorden... Ikke for å unnskylde dem, de er noen harde jævler, men selvmords bombere har de så vidt jeg ikke enda... ?

 

Eller er jeg feil informert her?

 

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
men hvis jeg skal dømme Israels selvmordsbombere, skal jeg da hate alle som bor i Israel? :hmm:

Skal jeg være ærlig, og det skal man jo være, visste jeg ikke at israel hadde selvmords bombere jeg? Du er sikker på at det er det du mener her? At selvmords bomberne kommer fra Israel? De kan beskyldes for mye rart, men de er verdens femte største militær makt og trenger vel strengt tatt ikke selvmords bombere tror jeg... De går som regel enkelt og greit inn og jevner det de ikke liker med jorden... Ikke for å unnskylde dem, de er noen harde jævler, men selvmords bombere har de så vidt jeg ikke enda... ?

 

Eller er jeg feil informert her?

 

:)

Stemmer nok det. Selvmordsbomberene i akkurat denne konflikten er vel for det meste palestinere - da de ikke er buds med USA og vesten generlt og dermed har mindre penger og er mer desperat.

 

 

Men RWS. Mener du at selvmordsbombing er verre enn feks å sende en missil på et hus e.l. selvom begge dreper like mange sivile?

Lenke til kommentar
men hvis jeg skal dømme Israels selvmordsbombere, skal jeg da hate alle som bor i Israel? :hmm:

Skal jeg være ærlig, og det skal man jo være, visste jeg ikke at israel hadde selvmords bombere jeg? Du er sikker på at det er det du mener her? At selvmords bomberne kommer fra Israel? De kan beskyldes for mye rart, men de er verdens femte største militær makt og trenger vel strengt tatt ikke selvmords bombere tror jeg... De går som regel enkelt og greit inn og jevner det de ikke liker med jorden... Ikke for å unnskylde dem, de er noen harde jævler, men selvmords bombere har de så vidt jeg ikke enda... ?

 

Eller er jeg feil informert her?

 

:)

 

Stemmer nok det. Selvmordsbomberene i akkurat denne konflikten er vel for det meste palestinere - da de ikke er buds med USA og vesten generlt og dermed har mindre penger og er mer desperat.

 

 

Men RWS. Mener du at selvmordsbombing er verre enn feks å sende en missil på et hus e.l. selvom begge dreper like mange sivile?

Nei for all del!!! :eek:

 

For meg er et menneske like mye verdt samme om de kaller seg "muslimskt" eller "kristen" eller "budistisk".. eller er gule, blø, grønne, hvite eller røde eller sorte....

 

Israel skulle ALDRI vært opprettet! Så mye er helt sikkert! De er ikke et hår bedre enn nazistene de har så mye i mot, tvert i mot er de nesten verre..... De ER virkelig beviset på hvor galt religion ER! De har altså tatt andre folks land og kalt det sitt fordi boken DERES sier at dette er riktig... For en bok... :no:

Lenke til kommentar
Israel skulle ALDRI vært opprettet! Så mye er helt sikkert! De er ikke et hår bedre enn nazistene de har så mye i mot, tvert i mot er de nesten verre....

 

Greit nok at den palestinske befolkningen på mange måter lider som følge av Israel som nasjon, men her overdriver du så det er helt skummelt. Har palestina-skjerfet blåst over ansiktet ditt så du ikke ser hva du skriver?

Lenke til kommentar
Israel skulle ALDRI vært opprettet! Så mye er helt sikkert! De er ikke et hår bedre enn nazistene de har så mye i mot, tvert i mot er de nesten verre....

 

Greit nok at den palestinske befolkningen på mange måter lider som følge av Israel som nasjon, men her overdriver du så det er helt skummelt. Har palestina-skjerfet blåst over ansiktet ditt så du ikke ser hva du skriver?

 

He he... Nei ikke noe skjerf her. De er like skrudde i hue de som israelitene er. Sannheten er at FN, i et øyeblikk av dårlig samvittighet, presset israel inn dit det ligger nå i 1948. De ble, ikke overraskende, bråk fra dag en og har vært bråk siden. Men du som er kristen syntes sikkert, som de fleste kristne jeg har møtt, at dette er helt OK for de besitter også deres hellige by, jerusalem? For isralittene, akkurat som dere kristne, er liksom guds barn, siden dere deler GT?

 

Tenk hvor mye finere det hadde vært om jødene hadde fått en ubebodd øy, som først foreslått, den gangen de fikk innpass i det som nå heter israel...

 

Så nei, jeg holder ikke med noen av de tullingene der nede jeg..... Ser bare at det var helt feil det FN gjorde i 1948... DET kunne spart mange menneske liv det!!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke-troende.

 

Hvorfor? Det finnes ingen bevis for at noen har gått på vann, gjort vann til vin, å kurert spedalske. Jeg tror på fakta, å ikke på myter å skrøner som baller på seg for vær person som forteller dem. Intill det motsatte kan bevises med harde fakta finnes det for meg ingen gud.

 

Dersom noen banker på døra mi, kommer inn med varme hender å healer med for min diabetes skal jeg begynne å tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...