Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dobbeltbooking av hybler, hva kan jeg kreve?

Finholt

Anbefalte innlegg

Beklager et noe langt innlegg, men like greit å få med alt først som sist.

I vår ventet jeg på å få tildelt ny hybel av studentsamskipnaden, og den 30. juni fikk jeg telefon om at jeg hadde fått tildelt dette. Gleden var selvsagt stor siden jeg nå hadde gangavstand til skolen. De sendte ut kontrakt, datert 30. juni, som jeg skrev under på og returnerte. Når jeg skrev under og returnerte vet jeg ikke eksakt, men fristen var 10 dager, og den ble overholdt, dvs en av de første dagene i juli. Den gjaldt som for de fleste andre fra 1. august til ut juni neste år. Litt ut i august hentet jeg nøkkelen, kvitterte ut den, flyttet litt nå og da, og var ferdig med å flytte inn dagen før skolestart, hilst på nye naboer osv, og var der da første natta.

Mens jeg var på skolen første dagen, altså i går, så ble jeg kalt inn på kontoret deres, der de meddelte at de "desverre hadde dobbeltbooka hybelen min", og med spørsmål om jeg kunne ta en annen hybel mot fri leie ut september. Da var det snakk om en hybel som er (mye) lenger unna skolen og av dårligere standard der jeg må dele kjøkken med 9 andre (mot for 3) og bad med 3 andre (mot for ingen).

Jeg ble rimelig tatt på senga, kom ganske brått på, så visste liksom ikke hva en kunne si og svare. Et av argumentene deres var at den andre egentlig hadde fått den først, at han var døv og ja. At han er døv er nå så sin sak, og har så vidt jeg kan skjønne ikke noe å si for saken? Og jeg har ikke blitt forevist dokumentasjon på at han skrev kontrakt først (har heller ikke spurt om å få det), men hvor stor betydning har det når jeg allerede har henta nøkkel og fått etablert med på hybelen osv?

Jeg gikk først med på det, i litt sjokktilstand, og etter å ha fått fordøyd det og tenkt litt over det, snakka med medstudenter og foreldre, så gikk jeg tilbake og trakk meg på tilbudet, og sa at siden jeg allerede har skrivi under kontrakt, kvittert ut nøkkel og flyttet inn, så var jeg lite villig til å flytte ut. Så var det litt fram og tilbake med at "jammen du sa at det var greit...." osv, så endte det opp med at jeg fikk snakka med en overordna over telefon, der jeg sa at jeg kunne gå med på å flytte ut iløpet av onsdag formiddag, dersom jeg fikk fri leie på den andre hybelen permanent inntil de hadde en ny plass der jeg hadde fått plass i utgangspunktet. Da skulle de gå i "tenkeboksen", og ringe meg opp igjen. Litt etterpå så ringte det opp ei anna ei, som visstnok hadde snakket med han overordnede, og som sa at "ja, da er det greit, så da kan jeg flytte ut på onsdag". Da sa jeg som så at "ja, da er det greit at jeg har fri leie inntil dere har ny hybel til meg?" Men de kunne ikke hun bekrefte, så jeg sa at det var det jeg hadde stilt som krav, og at hvis han hadde sagt det var greit, så var det vel det som gjaldt.

Men hun bekreftet ikke konkret at "ja, det er det som gjelder", men det neste ble at jeg sal møte de i morgen for å skrive ny konrakt, fattern skal heldigvis være med, og så vidt jeg da vet er det da kontrakt på det jeg stilte som krav.

De sier selv at de pleier å få noen ledige hybler der jeg i utgangspunktet har nå, i løpet av høsten/før jul. Og det er greit nok, men hvis det mot formodning ikke skulle skje, så har jeg liten lyst til å betale for en hybel jeg i utgangspunktet ikke er villig til å ha og betale noe for.

Men, jeg må innrømme at jeg er veldig usikker på hva jeg egentlig kan kreve; hva kan jeg egentlig kreve? Selv synesjeg ikke at jeg er urimelig. Hva nå om de går tilbake på det de sa først, med bare et par mnd fri leie? Kan jeg da nekte helt å flytte, selv om det skulle vise seg at han andre skrev under først? Evt andre innstill/synspunktet?

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...