Pallantir Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg har prøvd å søke på nettet, men finner bare puslete småmotorer. Er det virkelig ikke noen som ennå har tenkt på hvor mye utslipp man kan spare ved å bytte ut bensinmotorer med elektriske? For ikke å snakke om penger... Det fins jo både biler og scootere nå (Vectrix, hadde jeg bodd i en by, ville jeg alt hatt en!), så hvorfor ikke kraftigere påhengser? Så jeg kan bytte ut min Yamaha 55-hesters totakter, som driver en 16-fots Taskeladden... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Jeg vil tro det er fordi markedet er alt for lite. Ikke alle har strøm på båtplassen til å lade batteriet og langt fra alle vil drasse et digert batteri med seg hele tiden. Endret 19. august 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Bensintank på 30-50 liter vs. et batteri på 15-25kg.? Edit: Ikke det at du kan sammenligne driftstid men Endret 19. august 2008 av Pluggen Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Det var noe sånt jeg også tenkte. I tankrommet under i min Taskeladden står det to tanker, tror de er på 20 liter hver. Dermed ville jeg ha plass til en god del batterier der. Og båten ligger like ved hytta, så... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Blir nok fart på det markedet når oljen begynner å minke. Elmotor-teknologien og batteri-teknologien som kreves for å få det både kompakt nok og kraftig nok finnes jo i grunn. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Minker nok ikke med olje med det første da Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Tror nok ikke Jens Stoltenberg gruer seg veldig til å ta statsninisterjolla si ut på havet for å sjekke peilepinnen Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 De kraftigste Minn Kota el.motorene har litt mindre kraft enn en 2,5hk motor og kan rusle drøyt halvannen time med et 60Ah batteri. I en test jeg leste med 100kg båt (Linder 440 fishing alu) klarte den kraftigste elektromotoren drøyt 3,7 knop mens 2,5 hk bensinmotor klarte drøyt 5 knop. El motoren veide rett i overkant av 12kg, omtrent samme som 2,5hk'en. Et 60 Ah batteri vil jeg tippe veier rundt 20kg (et 100 Ah som jeg har i min båt veier i overkant av 30kg), og 2,5 hk bensinmotoren hadde en innebygd tank på et par liter bensin. Alle disse tallene forteller meg at man må ha en rimelig heftig batteribank, samt en vesentlig kraftigere el.motor for å klare å i det hele tatt nærme seg en bensinmotor - spesielt hvis man ønsker å bevege seg ut mot havet. Lenke til kommentar
Golito Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 en fordel med elmotor som ingen har nevnt er lyden.. Fantastisk deilig å bevege seg helt lydløst! Fisketurer i innsjøer blir ruinert av motordur.. Elmotorer yter ikke spess mye og vekta er et problem, derfor er de også best egnet til ferskvann.. Elmotorer er ofte dårlig beskyttet mot rust også, så de skal helst ikke ut i sjøen Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Merkelig at ikke utviklingen der går nesten parallelt med utviklingen innenfor elbiler. Da får jeg vel spare penger til jeg har råd til en sånn: Da er jo også ladeproblemet løst for de som ikke har tilgang til strøm ved brygga, for den går på solceller! Her er artikkelen. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 DØNN på stell! Men de i Bergen er ikke reddet, siden det er så mye dårlig vær der (Selv bor jeg i Bergen, men skal innrømme været ikke alltid er på topp) Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Er vel forsatt flere ÅR til du får byttet ut en 55hk påhengs med noe elektsikt som tilsvarer de samme ytelsene og har sånn passelig med batterilevetid... :!: Men det som er tingen på større båter nå er dieselelektsik fremdrift, der har du en eller flere dieselmotorer tilkoplet generatorer som produserer strøm til en elektromotor som driver propellen. Diesel forbuket synker opptil 30% og du slipper propelakslingen og all styøen og arbeidet den fører med seg... Faktisk så jobber jeg som maskinkadett på en sånn båt nå Dette vil vel komme på mindre båter etter hvert, har sett en del større seglbåter som har dette... Endret 31. august 2008 av alexsnader Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Men det som er tingen på større båter nå er dieselelektsik fremdrift, der har du en eller flere dieselmotorer tilkoplet generatorer som produserer strøm til en elektromotor som driver propellen. Diesel forbuket synker opptil 30% og du slipper propelakslingen og all styøen og arbeidet den fører med seg...Faktisk så jobber jeg som maskinkadett på en sånn båt nå Dette vil vel komme på mindre båter etter hvert, har sett en del større seglbåter som har dette... Har du noen dokkumentasjon på dette? For meg høres det helt tullete ut at du kan TJENE på å omforme energien flere ganger? Mener: bevegelse - elektrisitet - bevegelse. Der blir vel en del energi tapt i hver overføring? Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Dokumentasjon? Tja kan jo søke litt rundt på internett og finne x antall linker til deg viss du ikke tror meg... Kan jo selfølgelig være vanskelig for deg som ikke har sett dei forskjellige systmene og bruken av dei for og sjønne det. Tror du ikke det er tap i propellakslingen og alle lagerene og gjennomføringene den fører med seg? Du kan jo lese litt her: http://www.marinepowertec.no/go/norsk/fremdrift http://www.mil.no/sjo/kv/start/fartoyene/a...rticleID=156016 http://www.skipsrevyen.no/batomtaler/batom...4-2007/997.html Finner ikke noe der det står rett fram om alle fordelene, men du får iallefall se at systemene fins og at det virker. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Det kan nok stemme det med dieselelektrisk fremdrift. Leste i Teknisk Ukeblad om en buss fra Mersedes som hadde samme løsning. Eletrisk motor som tilsvarer 55 hk finnes nok ikke på markedet enda (selv om det burde gå ann å få like kraftige motorer som de i El-biler),men er det noen som vet om denne eller denne er kraftig nok til å erstatte en 5hk motor. Endret 9. september 2008 av fiskegrateng Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Har du noen dokkumentasjon på dette? For meg høres det helt tullete ut at du kan TJENE på å omforme energien flere ganger? Mener: bevegelse - elektrisitet - bevegelse. Der blir vel en del energi tapt i hver overføring? Strøm er mye lettere og regulere, man fjerner masse drivverk, dieselmotoren kan ligge konstant på det turtallet den er mest effektiv. Ser Caterpillar skal bruke ett slikt system på bulldozere, man sparer ca 20% fobruk og lager ett langt enkere drivverk. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Blir nok fart på det markedet når oljen begynner å minke. Elmotor-teknologien og batteri-teknologien som kreves for å få det både kompakt nok og kraftig nok finnes jo i grunn. Gjør det? Man kan ikke sammenligne bil og båt, en båt krever mye energi for og flytte seg. En bil triller ganske lett på flatmark og man har mye energigjenvinning ved bremsing og medbakker som en båt ikke har. Batteriteknologien er fortsatt latterlig dårlig på vekt/effekt-ratio. Endret 27. september 2008 av agvg Lenke til kommentar
espen909 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Eg har bere et ord å sei. Virkningsgrad!!! Du må jo sjønne at ved og omforme energi flere ganger vil du tape effekt! Dette fører til at du må tilføre mer for og få det samme ut!!! Enkel teori!!! Tror du skal gå i kontrollromme å spør 2. maskinisten!!! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Eg har bere et ord å sei. Virkningsgrad!!! Du må jo sjønne at ved og omforme energi flere ganger vil du tape effekt! Dette fører til at du må tilføre mer for og få det samme ut!!! Enkel teori!!! Tror du skal gå i kontrollromme å spør 2. maskinisten!!! Joda, du har rett der men det er mer ved dette regnestykket enn bare konvertering av energi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå