Gå til innhold

Ny vannkjøling, trenger innspill

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat gått til innkjøp av ny pc og tenkte også jeg skulle fyre løs med vannkjøling av alt hardware. Jeg har prøvd å lese det som finnes av tråder her på forumet, men det kan ofte forvirre mer enn oppklare, da det virker som om alle har forskjellige meninger og preferanser.

Men jeg satte opp et lite oppsett som jeg synes virker fornuftig, men det eneste jeg virkelig er usikker på er pumpe.

Det viktigste kriteriet mitt for vannkjølingen er at den er stillegående, men det er også viktig at det er god ytelse slik at jeg får overklokket noe. Det er desverre slik at det er min bedre halvdel som bestemmer kriteriumsrekkefølgen her ;)

Vannkjøling:

Radiator : Thermochill PA120.3

Vannblokk CPU : Swiftech Apogee™ GTZ CPU Waterblock

Vannblokk GPU : AC aquagraFX GTX 280 (G200)

Vannblokk HDD : AC aquadrive X4 Copper edition

Pumpe : AC aquastream XT USB 12V Pumpe - Standard ???

Jeg har 3x mist-vifter som jeg er usikker på om holder til å drive vannkjølinga. Noen innspill?

Hardware:

Skjermkort: Asus nVidia GTX 280

Hovedkort : Asus Striker II Extreme (m/vannkjøling)

Prosessor : Intel Core 2 Duo E8400

Minne : OCZ DDR3-1600 Platinum EB XTC 4 GB (2 x 2048)

Hardisker : Western Digital Raptor 150 GB

Kabinett : Lian Li PC-A71 (Fulltower) Her burde det være nok med plass til å boltre seg på :D

Penger er ikke det største problemet, men det må jo være innenfor rimelighetens grenser. Det jeg altså er mest usikker på er pumpa. Jeg vil gjerne ha en så stillegående pumpe som mulig, men den må jo også være sterk nok til å drive systemet. Alle innspill mottaes med stor takk og jeg lover bilder når alt er i hus! :)

-Saegrov

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som et bra oppsett.

HDD kjølingen er ikke nødvendig. Ville heller ha plassert harddisken i gummiopphenget i Lian Li kabinettet.

Da vil den ha god nok kjøling og vibrasjonen vil ikke forplante seg i kabinettet slik den vil i HDD blokken.

MIST viftene tror jeg blir i svakeste laget. Ville vurdert Scythe S-FLEX 120mm Fan SFF21F - 1600 rpm. Også en vifte kontroller. Det er meget gode vifter. Blant de beste på markedet. Evt hvis du finner ut at MIST viftene holder er disse viftene meget lettsolgte.

Har du kontroll på hvilken nipler du trenger og slange?

På pumpe siden har jeg ingen erfaring med aquacomputer sine eheim pumper. Men min Laing DDC-1T er meget stillegående.

Uansett hvilken pumpe du går for så "Petra'sTech "Gel-Stuff" Vibration Absorption Block" Meget god til å isolere pumpen fra kabinettet.

Lenke til kommentar

Takker for utfyldende svar :)

Da tror jeg jeg prøver meg på Laing pumpa du bruker, og så blir det nok litt vifter og viftestyring. Takker for fine anbefalinger :)

På slanger så har jeg tittet på Tygon R-3603 men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for dimensjoner. Såvidt jeg har skjønt så har det i praksis ikke så veldig mye å si (?), men at tykkere slanger kan gi pittelitt bedre kjøling. Men i og med at pumpen kommer med 3/8" nipler så er det kanskje greit å kjøre på med de?

Jeg så på nipplene som er på vcore sine hjemmesider, og der er alle niplene i messing. Byr det på noen problemer i forhold til korrosjon?

Den HDD-kjølinga er foret med støydempende matriale, og har også innebygd vanntank, men det er vel kanskje ikke vits med den nei. Tanken var at den også har en vanntank så jeg slipper å kjøpe det og i tillegg får kjølt ned raptorene mine. Men det trenger jeg kanskje ikke kjøpe vanntank uannsett? Syns de fillport-greiene virke litt klønete egentlig.

Lenke til kommentar

Tygon R-3603 er meget gode slanger, gå for de har du råd. Har du 3/8" nipler bør du nok holde deg til samme dim på slangene også.

Bruker selv 1/2" nipler og 7/16" ID Tygon - slangen sitter passe tett rundt niplene - trenger bare stripse de - for sikkerhets skyld.

Veldig bra radiator, men har du vurdert en 'shroud' også? Jeg har PCA7010, og det er plass til en shroud hvis du vil ha radiatoren i toppen.

Messing og kobber korroderer ikke så vidt jeg vet.

Lykke til!

Edit: Shroud.

Endret av Vargtass
Lenke til kommentar

Først og fremst på slange dim. så er det tykkelsen på veggen som er den viktigste. Slik at hvis du går for 3/8" ID så er det å anbefale å ha 5/8"OD-

Jeg vil egentlig ikke anbefale 1/2" ID slanger da jeg personelig synes det er stykt pga du burde ha 3/4OD og den er vanskelig å få stram rundt niplene og den er egentlig ganske vanskelig å bøye. Selv har jeg blitt veldig glad i 7/16 ID med 11/16OD. Utrolig behagelig å bruke og tetter ekstremt godt rundt 1/2" nipler pga den er ca 2mm mindre i ID enn 1/2 nipler er i OD. Det må brukes litt ekstra makt for å få den over men da sitter den som et skudd.

Jeg vil anbefale å sette på en annen topp på den laing pumpen pga du får litt andre muligheter på å montere den og du får også selv velge slange dim og ikke minst den yter en del bedre da. Og ser bedre ut.. Holdt nesten på å glemme det :p (for meg er look ganske viktig)

Av nipler så er ek eller fatboy og anbefale pga hidden o-ring. Det vil si at o-ringen ligger litt innflet slik at den blir ikke ødelagt for hver gang niplen blir skrudd fast. Selv bruker jeg kun fat boy.

En vanlig tank vil bli mye dyrere enn den hdd kjøleren. :p De to viftene i front vil nok kjøle ned hdd mer enn nok.

Er enig med deg at fillport er meget klønete. Har brukt det en gang og kommer ikke til å bruke det igjen. Kan være hvis den går rett til en annan tank. Men ikke hvis den påvirker resten av slange nettet.

*edit. Det eneste metallet som korroderer med kobber er alu. Det vil si at kobberet spiser opp alu over tid.*

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar
Tygon R-3603 er meget gode slanger, gå for de har du råd. Har du 3/8" nipler bør du nok holde deg til samme dim på slangene også.

Bruker selv 1/2" nipler og 7/16" ID Tygon - slangen sitter passe tett rundt niplene - trenger bare stripse de - for sikkerhets skyld.

Veldig bra radiator, men har du vurdert en 'shroud' også? Jeg har PCA7010, og det er plass til en shroud hvis du vil ha radiatoren i toppen.

Messing og kobber korroderer ikke så vidt jeg vet.

Lykke til!

Edit: Shroud.

Ja, jeg har sett på en shroud, og tenkte jeg skulle gå for den også :) Har god plass i kabinettet, hvertfall oppe. Jeg kan også flytte strømforsyningen opp slik at det blir plass nede. Det er vel kanskje den beste plasseringen for radiatoren siden det er kjøligst i bunn og viftene foran vil blåse luft rett på radiatoren.

Først og fremst på slange dim. så er det tykkelsen på veggen som er den viktigste. Slik at hvis du går for 3/8" ID så er det å anbefale å ha 5/8"OD-

Jeg vil egentlig ikke anbefale 1/2" ID slanger da jeg personelig synes det er stykt pga du burde ha 3/4OD og den er vanskelig å få stram rundt niplene og den er egentlig ganske vanskelig å bøye. Selv har jeg blitt veldig glad i 7/16 ID med 11/16OD. Utrolig behagelig å bruke og tetter ekstremt godt rundt 1/2" nipler pga den er ca 2mm mindre i ID enn 1/2 nipler er i OD. Det må brukes litt ekstra makt for å få den over men da sitter den som et skudd.

Jeg vil anbefale å sette på en annen topp på den laing pumpen pga du får litt andre muligheter på å montere den og du får også selv velge slange dim og ikke minst den yter en del bedre da. Og ser bedre ut.. Holdt nesten på å glemme det :p (for meg er look ganske viktig)

Av nipler så er ek eller fatboy og anbefale pga hidden o-ring. Det vil si at o-ringen ligger litt innflet slik at den blir ikke ødelagt for hver gang niplen blir skrudd fast. Selv bruker jeg kun fat boy.

En vanlig tank vil bli mye dyrere enn den hdd kjøleren. :p De to viftene i front vil nok kjøle ned hdd mer enn nok.

Er enig med deg at fillport er meget klønete. Har brukt det en gang og kommer ikke til å bruke det igjen. Kan være hvis den går rett til en annan tank. Men ikke hvis den påvirker resten av slange nettet.

*edit. Det eneste metallet som korroderer med kobber er alu. Det vil si at kobberet spiser opp alu over tid.*

Jeg har etter hvert funnet ut jeg også at den HDD-kjøleren er litt bortkasta og jeg kjører nok en egen vanntank :)

Jeg har mest lyst å gå for 7/16"ID-slangen fra tygon, men så er det slik at chipsetblokka bare har 3/8"ID. Det vil vel ikke påvirke systemet i særlig grad hvis jeg kjører en 3/8" -> 1/2" overgang akkurat for hovedkortet?

Har også hørt noen rykter om at chipsetblokka lekker hos flere med samme hovedkort. Er det noen smart måte å sjekke det på? Jeg tenkte på å feste slanger og blåse røyk igjennom for å se om det kommer ut noe rundt vannblokka.

Og så har jeg også sett på kjøling til RAM (denne), men er det egentlig noe vits?

Pcen kom hvertfall i helga, og bortsett fra litt startproblemer med RAM og hovedkort så kjører den veldig fint. Hvis noen tenker på å kjøpe samme hovedkort, så IKKE kjøp RAM fra OCZ. De liker hverandre rett og slett ikke; noe man også kan lese på ASUS-forumet for hovedkortet.

Så nå er planleggingen i gang og jeg venter egentlig bare på neste lønning før jeg bestiller alt jeg trenger :D

Igjen, takk for alt hjelp MoDzoNa og Vargtass! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...