Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpte bruktbøker, fikk feil bøker

Gjest Slettet+132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+132

Hei.

Jeg kjøpte brukte bøker for VG1 i dag. Jeg møtte selgeren på i byen, og ga han pengene. Jeg var egentlig i farta, og hadde ikke tid til å se hvilke bøker jeg fikk. Ganske dumt av meg, men uansett. Vi hadde avtalt kjøpet på msn på forhånd. To av bøkene var bøker for tysk 1. Selgeren opplyste meg ikke om det, og jeg fant det ut etterpå. (Har tysk 2 om noen lurte). Jeg spurte forøvrig ikke hvilke tyskbøker det var snakk om.

Jeg har sendt melding om at jeg gjerne vil ha pengene mine tilbake for tyskbøkene, og selgeren svarer med at han spør om jeg kan selge dem til noen andre heller. Virker som om han har stoppet å svare på sms og telefon.

Eneste form for kvittering på kjøpet er en post-it på den ene tyskboka med pris på.

Har lest litt på lovdata osv. og kommet fram til at jeg har rett på å få tilbake pengene, men jeg er ganske usikker på om det gjelder mellom to privatpersoner.

Hvilke rettigheter har jeg, og hva kan jeg gjøre for å få pengene tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg har kjøpt 10 liter beis, og beiset huset mitt. Nå som jeg er ferdig ser jeg det er gal farge. Kan jeg få tilbake pengene?

Den sammenligningen blir tvilsom, ettersom bøkene, i motsetning til beisen, kan leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde", og heller ikke er produsert (blandet) på bestilling.. Men når det er sagt, så er jeg i denne saken enig i det de andre har sagt: Selg dem videre selv, er trådstarters egen feil at han kjøpte feil bøker til å begynne med, ikke noe selger trenger å ta ansvar for.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg har kjøpt 10 liter beis, og beiset huset mitt. Nå som jeg er ferdig ser jeg det er gal farge. Kan jeg få tilbake pengene?

Den sammenligningen blir tvilsom, ettersom bøkene, i motsetning til beisen, kan leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde", og heller ikke er produsert (blandet) på bestilling.. Men når det er sagt, så er jeg i denne saken enig i det de andre har sagt: Selg dem videre selv, er trådstarters egen feil at han kjøpte feil bøker til å begynne med, ikke noe selger trenger å ta ansvar for.

"tilnærmet samme tilstand og mengde" er bare relevant i forbrukerkjøpsloven, som ikke er aktuell i denne sammenhengen, da det er et privatsalg, og derfor under kjøpsloven.

Det enkleste er nok å selge det videre. Det bør ikke by på noe større problem, egentlig.

Lenke til kommentar
"tilnærmet samme tilstand og mengde" er bare relevant i forbrukerkjøpsloven, som ikke er aktuell i denne sammenhengen, da det er et privatsalg, og derfor under kjøpsloven.

Det enkleste er nok å selge det videre. Det bør ikke by på noe større problem, egentlig.

Den ordlyden kommer nok fra angrefristloven, ikke forbrukerkjøpsloven, og selve angrefristloven er vel heller ikke relevant i denne saken, uttrykket passet bare veldig godt akkurat der.. ;)

Lenke til kommentar
klipp...

To av bøkene var bøker for tysk 1. Selgeren opplyste meg ikke om det, og jeg fant det ut etterpå. (Har tysk 2 om noen lurte). Jeg spurte forøvrig ikke hvilke tyskbøker det var snakk om.

klipp...

Har lest litt på lovdata osv. og kommet fram til at jeg har rett på å få tilbake pengene, men jeg er ganske usikker på om det gjelder mellom to privatpersoner.

Hvilke rettigheter har jeg, og hva kan jeg gjøre for å få pengene tilbake?

Uansett om vi legger kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven til grunn, må vi spørre: Visste selger at du skulle ha tysk2? Hvis ikke, så kan ikke han/ hun klandres for at du har kjøpt feil bøker.

Jeg vet ikke hva du har lest på Lovdata, men jeg føler meg nokså trygg på at selgeren ikke har noe ansvar.

(Relevante bestemmelser er kjl § 17 og fkjl § 15 - de er ganske like).

Ta lærdom av saken og avtal ting litt bedre på forhånd neste gang. Det er dessuten lurt å se gjennom det du kjøper før du betaler...

Lenke til kommentar

Du har nok ikke krav på noe.

Selv om kjøpsretten i utstrakt grad beskytter kjøpers rettigheter så er ikke intensjonen bak loven å la folk være sløve og ikke følge med.

Forbrukerkjøpsloven, hvor vernet av kjøper er størst, krever at selger eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet, så den bortfaller.

Kjøpsloven sier:

§ 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

Når du kjøper bøker på gaten, så må rimelig tid kunne forstås som der og da.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...