Hellbuster Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg er så heldig å være med i det første kullet på vgs. der alle i klassen "får" datamaskin. Maskinen er ikke noe å snakke om, en av de billigste modellene til dell. 1gb ram 1.8 ghz prosessor 80-160 gb disk ikke noe grafikkort (eller 128 mb innebygd) Windows xp Problemet er at elevene har ikke Administrator rettigheter på sin egen pc! Ergo jag kan ikke installere ting som msn, firefox, thunderbird osv Jeg gidder ikke å bruke microsoft internett explorer 6 til å jobbe på skolen! Så luer på om dere her kan noen knep for å innstalere ting uten å bryte "reglene" overføre filer fra annen pc fks.? Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Du kan starte med å fjerne bildet fra signaturen din Kan du installere og kjøre programmer fra en USB-penn? Endret 19. august 2008 av Sihar Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Du bryter vell reglemanget & kontrakten når du snakke om det der. Dette er vell skolens pc, ikke din det er snakk om. PS: Fjærn bildet fra signaturen din. Ikke lov. Lenke til kommentar
Hellbuster Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Du bryter vell reglemanget & kontrakten når du snakke om det der. Dette er vell skolens pc, ikke din det er snakk om. Jeg betaler 3200 for den pc'en... den koster 2500 på komplett ect.. vil vel si at jeg skal kunne ha lov til å installere en annen nettleser :/ poenget er jo at alle elevene har sin egen pc som de skal ha med seg hjem osv, det ender jo med at vi får de når vi er ferdig med de tre årene. Endret 19. august 2008 av Hellbuster Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Det er vel bare å ta kontakt med de IT-ansvarlige på skolen og forklare de hvorfor du vil ha PCen åpnet. Eventuelt la dem gjøre det du vil ha gjort slik at de vet at noe "ulovlig" ikke blir gjort. Lenke til kommentar
binko Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Ville ikke installert noe som helst før du har snakka med en IT-ansvarlig som sagt. Men skammelig er det, at PC'er som skal være sikre kommer med IE som standard. MSN og slikt forstår jeg godt de ikke vil ha, dog en liten brannmur ville stoppet all slik trafikk på skolen. Endret 19. august 2008 av Binko Lenke til kommentar
Hellbuster Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Ville ikke installert noe som helst før du har snakka med en IT-ansvarlig som sagt. Men skammelig er det, at PC'er som skal være sikre kommer med IE som standard. MSN og slikt forstår jeg godt de ikke vil ha, dog en liten brannmur ville stoppet all slik trafikk på skolen. MSN forstår forsåvidt jeg også men webmessenger er tingen. Har testa med en begrenset konto på egen pc nå, og får lagt til firefox osv gjennom usb penn. Problemet er løst men å få åpna pc'en kommer alderig til å skje, tenk hvis alle 500 elever kom å spurte om it ansvarlig kunne gjøre ditt og datt... Ser uansett ikke fram til å bruke denne pc'en i tre år, vil heller ha en macbook pro Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) MSN i skole sammenheng fungerer veldig bra, mye lettere å holde kontakt med andre i klassen om man driver med oppgaver i timen, lettere å spørre en kamerat om småting enn å vente på at læreren blir ledig f.eks. Men uansett, det du kan gjøre om IT-ansvarlig blir vrang om å åpne adminkonto er å gi skolen tilbake PCen, få tilbake pengene og kjøpe deg din egen laptop. Endret 19. august 2008 av Svedge Lenke til kommentar
Hellbuster Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 MSN i skole sammenheng fungerer veldig bra, mye lettere å holde kontakt med andre i klassen om man driver med oppgaver i timen, lettere å spørre en kamerat om småting enn å vente på at læreren blir ledig f.eks. Men uansett, det du kan gjøre om IT-ansvarlig blir vrang om å åpne adminkonto er å gi skolen tilbake PCen, få tilbake pengene og kjøpe deg din egen laptop. Bruk av private pc'er i skolens nett er strengt forbutt, står det i reglemanget Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Du bryter vell reglemanget & kontrakten når du snakke om det der. Dette er vell skolens pc, ikke din det er snakk om. Jeg betaler 3200 for den pc'en... den koster 2500 på komplett ect.. vil vel si at jeg skal kunne ha lov til å installere en annen nettleser :/ poenget er jo at alle elevene har sin egen pc som de skal ha med seg hjem osv, det ender jo med at vi får de når vi er ferdig med de tre årene. Hvorfor skal du betale mer for å fa den gjennom skole enn om du hadde kjøpt den på en nettbutikk? MSN i skole sammenheng fungerer veldig bra, mye lettere å holde kontakt med andre i klassen om man driver med oppgaver i timen, lettere å spørre en kamerat om småting enn å vente på at læreren blir ledig f.eks. Men uansett, det du kan gjøre om IT-ansvarlig blir vrang om å åpne adminkonto er å gi skolen tilbake PCen, få tilbake pengene og kjøpe deg din egen laptop. Bruk av private pc'er i skolens nett er strengt forbutt, står det i reglemanget Dersom du har kjøpt/betalt din pc, så er der jo din private pc. Noe annet ville det vært om du fikk den gratis. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 sett av en egen partisjon på disken og installer linux, med dette OS'et kan du installere hva du vil, med mindre de klarer å hacke linux som jeg tviler ekstremt sterkt at de ikke klarer Lenke til kommentar
Hellbuster Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Du bryter vell reglemanget & kontrakten når du snakke om det der. Dette er vell skolens pc, ikke din det er snakk om. Jeg betaler 3200 for den pc'en... den koster 2500 på komplett ect.. vil vel si at jeg skal kunne ha lov til å installere en annen nettleser :/ poenget er jo at alle elevene har sin egen pc som de skal ha med seg hjem osv, det ender jo med at vi får de når vi er ferdig med de tre årene. Hvorfor skal du betale mer for å fa den gjennom skole enn om du hadde kjøpt den på en nettbutikk? MSN i skole sammenheng fungerer veldig bra, mye lettere å holde kontakt med andre i klassen om man driver med oppgaver i timen, lettere å spørre en kamerat om småting enn å vente på at læreren blir ledig f.eks. Men uansett, det du kan gjøre om IT-ansvarlig blir vrang om å åpne adminkonto er å gi skolen tilbake PCen, få tilbake pengene og kjøpe deg din egen laptop. Bruk av private pc'er i skolens nett er strengt forbutt, står det i reglemanget Dersom du har kjøpt/betalt din pc, så er der jo din private pc. Noe annet ville det vært om du fikk den gratis. Det følger med microsoft office, så det er vel grunnen til prisforskjellen, men det følger også med et program som gjør at lærerene våre kan overvåke ALT vi gjør på pc'en, dvs. musikk, filmer og hvilket programmer/nettsider vi er inne på! Endret 19. august 2008 av Hellbuster Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg er så heldig å være med i det første kullet på vgs. der alle i klassen "får" datamaskin.Maskinen er ikke noe å snakke om, en av de billigste modellene til dell. Vi "fikk" pc i fjor. Så forstår ikke hvordan du får det til at du er heldig for å være i det første kullet. Vi fikk 4000,- av fylket for å kjøpe pc, betalte 6000,- for min så har lagt i litt ekstra selv. Pcen jeg har er min, ikke noe spørsmål om det, så er litt rart at du ikke skal få installere ting på pcen så lenge du bruker den. Lenke til kommentar
Hellbuster Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Jeg er så heldig å være med i det første kullet på vgs. der alle i klassen "får" datamaskin.Maskinen er ikke noe å snakke om, en av de billigste modellene til dell. Vi "fikk" pc i fjor. Så forstår ikke hvordan du får det til at du er heldig for å være i det første kullet. Vi fikk 4000,- av fylket for å kjøpe pc, betalte 6000,- for min så har lagt i litt ekstra selv. Pcen jeg har er min, ikke noe spørsmål om det, så er litt rart at du ikke skal få installere ting på pcen så lenge du bruker den. Som sakt (av rektor) så er vi det første kullet i vgs, der alle skal få egen pc til bruk på skolen, hele undervisningen er lakt om så den baserer seg mere på pc og nesten ikke på skrivebøker i det hele tatt, men vet at deet har vært prøveklasser og andre som har fått dette før men vi er da i følge rektor osv de første Offesielle som skal ha det nye læreprogrammet. Jeg vil heller ha 4000 og legge til ekstra for en macbook pro en denne dritten vi får nå. Det at vi ikke kan instalere ting er for at ikke skolen skal bli infisert av "virus"! hadde de brukt mac hadde det programmet vært ute av verden. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Det følger med microsoft office, så det er vel grunnen til prisforskjellen, men det følger også med et program som gjør at lærerene våre kan overvåke ALT vi gjør på pc'en, dvs. musikk, filmer og hvilket programmer/nettsider vi er inne på! Dette er vel en fin sak for Datatilsynet, dette høres ganske ulovlig ut med tanke på personvern. IT-avdelingen deres er jo verre enn Kina og Nord-Korea tilsammen. Private pc'er på skolen Kan skolen loggføre og kontrollere elevenes internettbruk? Innsyn i elevers e-postkasser på skolens system Endret 19. august 2008 av Svedge Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Det følger med microsoft office, så det er vel grunnen til prisforskjellen, men det følger også med et program som gjør at lærerene våre kan overvåke ALT vi gjør på pc'en, dvs. musikk, filmer og hvilket programmer/nettsider vi er inne på! Dette er vel en fin sak for Datatilsynet, dette høres ganske ulovlig ut med tanke på personvern. IT-avdelingen deres er jo verre enn Kina og Nord-Korea tilsammen. Private pc'er på skolen Kan skolen loggføre og kontrollere elevenes internettbruk? Innsyn i elevers e-postkasser på skolens system Dette slo meg også, vil ikke tro at dette her er lov. Husker også et oppslag i Stavanger Aftenblad i fjor, klarte å finne det igjen Der står det, uttalt av datatilsynet: «Skolen har ingen rett til å foreta konfigurasjonskontroll på private pc-er. Enten tillater skolen bruk av private pc-er, eller så tillater de det ikke.» I denne saken var det et nesten helt likt problem som ditt. (Dessuten hadde alle på VG1 i Rogaland pcer i fjor, deriblandt meg, så rektoren din har nok sovet i timen ) Les denne artikkelen fra ifjor: "Skolene krever innsyn i private pc-er Fant desverre ikke noen oppfølging på denne. Lenke til kommentar
Hellbuster Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Det følger med microsoft office, så det er vel grunnen til prisforskjellen, men det følger også med et program som gjør at lærerene våre kan overvåke ALT vi gjør på pc'en, dvs. musikk, filmer og hvilket programmer/nettsider vi er inne på! Dette er vel en fin sak for Datatilsynet, dette høres ganske ulovlig ut med tanke på personvern. IT-avdelingen deres er jo verre enn Kina og Nord-Korea tilsammen. Private pc'er på skolen Kan skolen loggføre og kontrollere elevenes internettbruk? Innsyn i elevers e-postkasser på skolens system Dette slo meg også, vil ikke tro at dette her er lov. Husker også et oppslag i Stavanger Aftenblad i fjor, klarte å finne det igjen Der står det, uttalt av datatilsynet: «Skolen har ingen rett til å foreta konfigurasjonskontroll på private pc-er. Enten tillater skolen bruk av private pc-er, eller så tillater de det ikke.» I denne saken var det et nesten helt likt problem som ditt. (Dessuten hadde alle på VG1 i Rogaland pcer i fjor, deriblandt meg, så rektoren din har nok sovet i timen ) Les denne artikkelen fra ifjor: "Skolene krever innsyn i private pc-er Fant desverre ikke noen oppfølging på denne. Problemet er vel at disse pc'ene ikke er våre før etter de tre årene, vi betaler 160 kr md og 800 i året de to siste åra eller noe sant, så vi har ikke betalt hele pc'en før vi er ferdige med skolen, så det er vel sånn du ungår datatilsynet. Men at vi "får" pc'er vi skal bruke på skolen, som vi må betale (til slutt) hele prisen av, vi kan ikke gjøre noe annent en å skrive i word, læreren ser alt vi gjør og vi har ikke administrator rettigheter. virker litt kjipt! Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 www.portableapps.com - Med det kan du installere og kjøre programmer fra en usb-pen. Feks Pidgin for MSN og Firefox for www. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Problemet er vel at disse pc'ene ikke er våre før etter de tre årene, vi betaler 160 kr md og 800 i året de to siste åra eller noe sant, så vi har ikke betalt hele pc'en før vi er ferdige med skolen, så det er vel sånn du ungår datatilsynet. Men at vi "får" pc'er vi skal bruke på skolen, som vi må betale (til slutt) hele prisen av, vi kan ikke gjøre noe annent en å skrive i word, læreren ser alt vi gjør og vi har ikke administrator rettigheter. virker litt kjipt! Er PCene noe dere brukter aktivt i undervisningen? Hva om du ikke ønsker å kjøpe denne PCen? Lenke til kommentar
Hellbuster Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Problemet er vel at disse pc'ene ikke er våre før etter de tre årene, vi betaler 160 kr md og 800 i året de to siste åra eller noe sant, så vi har ikke betalt hele pc'en før vi er ferdige med skolen, så det er vel sånn du ungår datatilsynet. Men at vi "får" pc'er vi skal bruke på skolen, som vi må betale (til slutt) hele prisen av, vi kan ikke gjøre noe annent en å skrive i word, læreren ser alt vi gjør og vi har ikke administrator rettigheter. virker litt kjipt! Er PCene noe dere brukter aktivt i undervisningen? Hva om du ikke ønsker å kjøpe denne PCen? vi skal vist bruke disse aktivt ja, omtrent ja... veldig mye sa lærerene... og sånn jeg forstod det skulle alle kjøpe denne pc'en uansett, for de godtokk ikke i utgangspunktet private pc'er.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå