Gå til innhold

Hjelp! Hvordan få lys i leke-fyrtårn?


Anbefalte innlegg

Hei, alle! Håper dere kan hjelpe meg til tips på hvordan jeg kan montere en enkelt rødt lys i et lekefyrtårn.

Likner på dette : http://www.haram.kommune.no/nyhendemeirprt.asp?ID=958

 

På toppen ligger det en liten rist som man kan "knyte" en liten rød/grønnpære. Til denne pæren trenger jeg en liten ledning (30 cm) og et batteri? Hva slags? Hvor kan jeg kjøpe dette (i Oslo)?

Jeg har ingen peiling på slikt og titta litt på Clas Ohlson sine sider men fant ikke no slikt. Skal jo bare bruks for gøy og har ikke tenkte å bruke noe særlig penger på det.. Noen som kan hjelpe? Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bare skal ha et "statisk" lys, holder det vel med en diode ja, som du kan få kjøpt i mange fine farger rundtomkring. Stikk f.eks innom Clas Ohlson, der har de vel noen forskjellige farger og størrelser. Ikke at det er så forferdelig billig der, men om du bare skal ha et par dioder har vel pris lite å si.

 

Trykk deg så inn på tråden "hvordan beregne formotstand til dioder", og regn deg fram til det du måtte trenge av motstand. Motstander får du forøvrig òg kjøpt hos Clas.

 

Vet derimot ikke om du får det lyset du er ute etter vha dioder, blir mer sånn at det lyser bare rett fram, og fra sidene "ser" du bare lyset, det lyser ikke noe særlig på deg. Dårlig forklaring, håper du skjønner. Men uansett, 20 kroner (eller noe sånt) for en pakke motstander og noen dioder har vel de fleste råd til å avse for noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...