chokke Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Joda, har vært innom lånekassen sine sider og tittet rundt, men ga ikke noe klare svar på mine små spørsmål. Saken er den at jeg har begynt på et studie og går på et universitet. Jeg skal bo hjemme første året eller noe før jeg flytter til de vide marker eller noe sånt. Jeg har tenkt til å satse på studiene, og dermed prøve å unngå en jobb ved siden av annet enn deltagelse i arrangementer i forbindelse med universitetet og andre sosiale ting. Det som da er saken er at min inntekt er 0,- og jeg vil da søke lån til å ha noe å leve på annet enn det som finnes i huset (bor og spiser gratis her). Det jeg da lurte på, er om det er "lov" å søke fullt studielån (85 000 er det vel), for så å ikke bruke alt, men "spare" det til jeg flytter? Eller er det mulig å søke mindre lån til utgifter til for eksempel bærbar PC til studiene, bøker, "sosiale arrangementer" osv? Dette var det jeg kom på nå, ble litt satt ut siden jeg kom nær enter-knappen og postet derfor en halvferdig post jeg måtte endre på . Endret 19. august 2008 av chokke Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Joda, har vært innom lånekassen sine sider og tittet rundt, men ga ikke noe klare svar på mine små spørsmål.Saken er den at jeg har begynt på et studie og går på et universitet. Jeg skal bo hjemme første året eller noe før jeg flytter til de vide marker eller noe sånt. Jeg har tenkt til å satse på studiene, og dermed prøve å unngå en jobb ved siden av annet enn deltagelse i arrangementer i forbindelse med universitetet og andre sosiale ting. Det som da er saken er at min inntekt er 0,- og jeg vil da søke lån til å ha noe å leve på annet enn det som finnes i huset (bor og spiser gratis her). Det jeg da lurte på, er om det er "lov" å søke fullt studielån (85 000 er det vel), for så å ikke bruke alt, men "spare" det til jeg flytter? Eller er det mulig å søke mindre lån til utgifter til for eksempel bærbar PC til studiene, bøker, "sosiale arrangementer" osv? Dette var det jeg kom på nå, ble litt satt ut siden jeg kom nær enter-knappen og postet derfor en halvferdig post jeg måtte endre på . Du velger vel selv hva du gjør med pengene når du tar lån. Så lenge du betaler tilbake det du har lånt, etter endt studier, så har ikke Lånekassen noe med hva du gjør med pengene. Jeg sparte de pengene jeg fikk utbetalt som lån på vgs, for å klare med husleie og strøm nå i sommer. Du bestemmer selv hvor mye du vil ta i lån. Tror du kan føre opp beløpet på papirene du sender inn. Mulig jeg misforsto spm. ditt men.. Lenke til kommentar
castorxx Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Det er ikke helt riktig det Lovise her sier. Du kan ikke bestemme selv hvor mye du vil ta i lån. Og du bør også være klar over at som hjemmeboende mister du retten til stipend, men får alt som lån. Studenter i fulltidsutdanning kan for skoleåret 2007-2008 få 82 900 kroner i basisstøtte. Basisstøtten gis som lån. Dersom du er borteboer, består eksamen og ikke har inntekt, trygd eller formue over fribeløpene, kan du få omgjort inntil 40 prosent av basisstøtten til utdanningsstipend. Hjemmeboere har ikke rett til utdanningsstipend. Borteboer eller hjemmeboer Du får utdanningsstipend når du har flyttet fra foreldrene dine. Bor du i det samme huset som foreldrene dine, får du stipend bare hvis huset er delt inn i flere enn fire forskjellige og klart avskilte enheter. Det er ikke nok at du bor i egen boenhet i foreldrenes hus eller betaler husleie hjemme. Hele støtten blir da utbetalt som lån og lånet blir ikke gjort om til stipend ved fullført utdanning. Som nevnt, velger du akkurat hva du selv vil bruke pengene på, så har du penger til overs er det lurt å spare opp dette til f. eks. nedbetaling senere. Da får du også dessuten nyte av rentene disse pengene innbringer. Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) "Det er ikke helt riktig det Lovise her sier. Du kan ikke bestemme selv hvor mye du vil ta i lån. Og du bør også være klar over at som hjemmeboende mister du retten til stipend, men får alt som lån" Formulerte meg kanskje feil her. Mente at man kan velge selv hvor mye lån man vil ta, men da opp til maks grensen....? Endret 19. august 2008 av Lovise_84 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Gjelder det med hvor mye som blir stipend fra når jeg søker, eller av månedene jeg bor hjemme, eventuelt borte? Det er ingen grunn til å ikke søke fullt lån for så å spare og benytte meg av rentene på pengene? En kan søke når som helst, eller tidlig som mulig? Endret 19. august 2008 av chokke Lenke til kommentar
castorxx Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Gjelder det med hvor mye som blir stipend fra når jeg søker, eller av månedene jeg bor hjemme, eventuelt borte?Det er ingen grunn til å ikke søke fullt lån for så å spare og benytte meg av rentene på pengene? Vurderingen hvorvidt du får stipend eller ikke, avgjøres alltid etter at utdanningsåret er fullført. Uansett om man bor hjemme eller borte når man søker, får man først hele beløpet som lån. Deretter blir deler av lånet omgjort til stipend. Dersom du flytter fra foreldrene dine under skoleåret, må du meddele dette til lånekassen, og du har da mulighet for å få stipend for månedene du har bodd borte. Flytter du fra foreldrene dine i løpet av søknadsperioden, kan du ha rett til utdanningsstipend. Da må du sende skriftlig melding til Lånekassen hvor du oppgir flyttedato og den nye adressen din. Flytting kan også medføre at du skal ha mer eller mindre i reisestipend enn du eventuelt har fått. Når du melder fra om flytting, vil vi beregne støtten din på nytt. Jeg ser ingen grunn til å ikke ta opp fullt lån nei, da det gir mange fordeler dersom du er litt fremoverskuende, og sparer overskuddet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå