Gå til innhold

Hvordan lodde en ledning på et LITE punkt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det beste for ikke å skade kortet er å få lånt en av noen eller kjøpe en.

du kan sikkert gå til din lokale elektro skole å spøre om noen der kan gjøre det for deg for de har det riktige utstyret som skal til å de vet hva de driver med

lykke til

Lenke til kommentar

Du bør kjøpe en som er laget for lodding på kretskort, en som ikke har for mange w. eller en som har justerbar styrke, disse er en del dyrere en en med fast w. styrke. Kjøp en som har ca 30 w. Det bør holde eller 15w. det har jeg og den funker fint til slikt arbeide.

Lenke til kommentar

For loddingen på kretskortet kan du bare varme opp gjenstanden som skal loddes fast og så ta litt tinn borti den uten at loddebolten berører tinnet.

Om du skal kjøpe ny loddebolt har Clas Ohlson en ganske grei en til 99 spenn som går på 30W, bruker den selv og er ganske fornøyd. Ellers så har de en på 15W som man kan koble til 12 voltskontakten i bilen vis det er nødvendig, eller til PSUen ol.

Lenke til kommentar
For loddingen på kretskortet kan du bare varme opp gjenstanden som skal loddes fast og så ta litt tinn borti den uten at loddebolten berører tinnet.

Om du skal kjøpe ny loddebolt har Clas Ohlson en ganske grei en til 99 spenn som går på 30W, bruker den selv og er ganske fornøyd. Ellers så har de en på 15W som man kan koble til 12 voltskontakten i bilen vis det er nødvendig, eller til PSUen ol.

Når man bruker teknikken med å varme opp komponenten, så ikke kjøp den 30w.. den er VELDIG kraftig, og jeg har erfaringer med å svi sønn kondensatorer og transistorer. :oops:

Lenke til kommentar
Når man bruker teknikken med å varme opp komponenten, så ikke kjøp den 30w.. den er VELDIG kraftig, og jeg har erfaringer med å svi sønn kondensatorer og transistorer. :oops:

Komponenten er en ledning, så det går sikkert bra :)

Lenke til kommentar

Jeg var nylig 3 uker ute i bedrift, og der gikk det mye på lodding :) Loddestasjon er deilig, syntetisk flussmiddel og! RMA-fluss griser til kortet mer, slik at det blir klissete. Flussmiddelet sørger for god utflyting av tinnet. Når det gjelder temperaturer er 400'grader raskt og smertefritt til lodding av stiftelisster ol. Eller generelt litt større bein. 330'-350'grader funker fint til lodding av vanlige komponenter som går gjennom hullene i kortet, eller bittesmå SMD. Loddet over 30 powerkort, en haug bufferkretser med over 400 loddinger per kort osv.

Når det gjelder lodding av bittesmå komponenter tar man litt loddetinn på kontaktpunktet FØR man lodder inn komponenten. Slik lodder man SMD'er uten varmluftpistol. Så når man holder komponenten i pinsetten og skal sette den i, bare varmer man opp det påførte tinnet med bolten.. er ganske sikker på at jeg hadde hatt "no problemo" med å hardware modde R9500 til R9700 :D

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at spissen på min foretrukkede loddebolt var av helt vanlig størrelse. Testet syltynn spiss på en Weller loddestasjon når jeg skulle lodde SMD, men det innfridde ikke. Vanlig spiss beregnet på elektronikk fungerer fint til det ALLER meste, inkl. SMD'er som man umulig kan holde meg fingrene.. størrelsen på kontaktpunktene er problemet though. Disse var nesten større enn komponenten i noen tilfeller på kortene jeg loddet.

Lenke til kommentar

Høy effekt på loddebolten betyr bare at man må være veldig rask med å få loddingen unnagjort.

Tips: Fortinn ledningen, og legg på litt tinn på punktet først. Da blir det litt enklere å feste ledningen.

Har selv "chippet" en PS1 med noe som lett kan kalles en lodde-hammer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Har gassbolt med tynn tynn spiss. Deilig å slippe ledningen.

Har loddestasjon men har blitt så glad i den "trådløse" versjonen. Bruker kun den heretter

Lenke til kommentar

Og tilslutt et lite tips til dere med "digre" loddebolter:

I nødsfall kan man lage seg en smekker liten loddespiss, ved rett og slett surre en bit med kobbertråd rundt spissen, og avslutte slik:

###----- <kobbertrådspiss.

Dermed har du straks mulighet for å angripe de små loddepunktene også!

En passende kobbertråd kan du få tak i ved å avmantle en kabel for fastopplegg, altså den typen som er koblet til stikkontakter etc.

Håper dere skjønte tegninga, i dobbelt forstand!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...