Gå til innhold

Canal Digital kabel TV - må jeg ha dekoder?


Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte til en leilighet som har tilgang til Canal Digital kabel TV og internett.

 

Jeg ringte og bestilte kabel TV og internett i går men ble ikke så klok av hva de sa.

Jeg ønsket kun grunnpakken + internett, men de skulle absolutt prakke på meg en dekoder. Jeg sa jeg ikke ville ha en dekoder, men jeg måtte ha det for å få det beste tilbudet sa selgeren.

 

Da jeg spurte om jeg MÅ bruke dekoderen for å se på TV sa han ja. Men stemmer dette?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har en Media Center pc med to TV tunere, som per dags dato er koblet rett i antenneuttak her jeg bor i borettslaget.

Leiligheten jeg skal flytte til er i et privathus.

 

Vil det være umulig å koble TV kabelen rett i antenne uttaket og til pcen i den nye leiligheten?

 

jeg skjønner at fordelen med dekoderen er at jeg får tilgang til flere kanaler, digitale kanaler og eventuelt HD kanaler. Men, om jeg kan, vil jeg slippe å bruke den.

 

Noe som vet hvordan dette er i en privatbolig med tilgang til kabel TV? Har faktisk kun bodd i borettslag før, med unntak av i Bodø og der hadde jeg parabol.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge denne siden står det:

 

TV-signaler som overføres via kabler

 

Kabel-tv er en betegnelse på tv-signaler som overføres via kabler som er gravd ned i bakken. I noen områder er kablene strukket via master i luften.

 

Kablene forgrenes og føres inn i den enkelte husstand (eneboliger, tomannsboliger, rekkehus, borettslag og sameier). Kabel-tv-nettet er en fremtidsrettet bredbåndskabel. Via bredbåndskabelen kan du motta tv-kanaler (analogt, digitalt eller i HD), med bredbånd og telefoni som tilleggstjenester i samme kabel. Kabelnettet gir dermed stor valgfrihet mht hvilket tv- og bredbåndstilbud som passer best for deg.

 

I Canal Digital sine kabel-tv-nett sendes tv-signalene per i dag både analogt og digitalt. Våre kabel-tv-kunder kan selv velge om de ønsker å anskaffe seg en dekoder for å få digital-tv. Det analoge signalet i nettene vil forbli analogt i flere år fram i tid.

 

 

Med andre ord leverer Canal Digital for din TV som i gamle dager, uten behov for dekoder :thumbup:

 

 

Edit: Rette på

Endret av runerask
Lenke til kommentar
Ok, så da vil jeg kunne se på TV uten dekoderen....forbanna selgere som ikke vet hva de snakker om.

Jeg sa gang på gang at jeg ikke ønsket noe dekoder, men måtte ha en fikk jeg beskjed om.

 

Så det var vel 1300 kroner bortkastet da.

 

 

Selgere har en ting i hodet, det er å gjøre beste handel i deres favør. Da blir det slik at "du må ha".

 

Men tipper det finnes angrerett, og i tillegg så fikk du jo ikke tilbudet du ønsket. Jeg ville tatt en telefon ;)

 

Edit; Leif

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Snakket med dem nå, og fikk igjen svar at de MÅTTE selge dekoder ved omregistrering (siden det har bodd en før i leiligheten som har hatt CD kabel TV).

Så ingen vei utenom.

Men personen jeg snakket med i dag, mente det skulle gå fint å koble TV antennen rett fra uttaket til pcen min da (eller TVet).

 

Fikk også vite hva slags dekoder jeg fikk, og jeg ser jo at den har antenne uttak ut også, slik at jeg kan bruke både dekoderen (som jeg da kan koble rett på TVet) og Media Center pcen (til TV opptak).

 

Men de digitale kanalene får jeg kun sett på TV da...men det gjør jo ikke så mye.

Lenke til kommentar
Snakket med dem nå, og fikk igjen svar at de MÅTTE selge dekoder ved omregistrering (siden det har bodd en før i leiligheten som har hatt CD kabel TV).

Så ingen vei utenom.

Det der henger ikke på greip. Når du tegner et nytt kundeforhold, er det helt urimelig og neppe lovlig at det skal påvirkes av hvaslags avtale forrige beboer hadde. Du skal ikke omregistrere forrige beboers abonnement på deg, du skal tegne et nytt abonement, evt. flytte det abonnementet du har i dag til din nye adresse.

 

Jeg ville ikke gitt meg på dette, men ringt og forsøkt igjen. Hvis de ikke gir seg, ville jeg sagt at jeg ikke var interessert i å ha et kundeforhold til dem.

Lenke til kommentar
Snakket med dem nå, og fikk igjen svar at de MÅTTE selge dekoder ved omregistrering (siden det har bodd en før i leiligheten som har hatt CD kabel TV).

Så ingen vei utenom.

Det der henger ikke på greip. Når du tegner et nytt kundeforhold, er det helt urimelig og neppe lovlig at det skal påvirkes av hvaslags avtale forrige beboer hadde. Du skal ikke omregistrere forrige beboers abonnement på deg, du skal tegne et nytt abonement, evt. flytte det abonnementet du har i dag til din nye adresse.

 

Jeg ville ikke gitt meg på dette, men ringt og forsøkt igjen. Hvis de ikke gir seg, ville jeg sagt at jeg ikke var interessert i å ha et kundeforhold til dem.

 

I teorien oppretter jeg et helt nytt kundeforhold, for jeg kunne ikke overføre internett abonnementet jeg har i dag, siden jeg har en Ugm Avtale her jeg bor nå. Har ikke noe kabel TV abonnement i dag, siden det går på borettslaget.

 

De begynte faktisk å si at jeg måtte kontakte ham som hadde leiligheten før meg, for han hadde ikke levert tilbake utstyret han hadde fått, og hadde en ubetalt regning. Men da sa jeg at ærlig talt har jeg INGEN ting med ham som bodde der før meg, og at jeg ønsker å få mitt eget abonnement.

 

Skulle gjerne sagt at jeg ikke ønsker å bli kunde, men realiteten er at jeg ikke har mye valg. Jeg trenger kabel TV og jeg trenger internett linjen de tilbyr. Og ved å klage mer, risikerer jeg at leveransen av internett linjen blir forsinket, og jeg kommer ikke til å flytte før linjen er på plass......

Lenke til kommentar
Skulle gjerne sagt at jeg ikke ønsker å bli kunde, men realiteten er at jeg ikke har mye valg. Jeg trenger kabel TV og jeg trenger internett linjen de tilbyr.

Gjør du? Er det ikke dekning for TV via bakkenett eller parabol dit du skal flytte, og kan du ikke få bredbåndsforbindelse via telefonkabelen fra diverse tilbydere?

Lenke til kommentar

For å svare på det opprinnelige spørsmålet: Du må ikke bruke dekoder. Du får analog grunnpakke uansett. Men ingen vet hvor lenge det varer...

 

Når det gjelder pakker: Alle nye abonnenter hos Canal Digital får dekoder uansett (nytegning = digital grunnpakke). Hvis du ser på prislista så er månedspris og installasjon det samme på analog og digital grunnpakke. Regningen på kr 1290,- er ikke for dekoderen, det er en installasjonsavgift som du ville fått uansett.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Skaff deg dvb- c kort og en usbkortleser. Innstaller en soft- cam som kan lese kortet og dekode det. Da kan du få digital parabol på pcen din også.

 

 

Mye bedre bilde med digitale signal hvis det er dårlige signaler fra før. Møkkaboksen fra cd kan du putte på loftet. Selv har jeg gjort det, og skaffet en bedre tuner som heter dreambox dm 800.

Lenke til kommentar
Skaff deg dvb- c kort og en usbkortleser. Innstaller en soft- cam som kan lese kortet og dekode det. Da kan du få digital parabol på pcen din også.

 

 

Mye bedre bilde med digitale signal hvis det er dårlige signaler fra før. Møkkaboksen fra cd kan du putte på loftet. Selv har jeg gjort det, og skaffet en bedre tuner som heter dreambox dm 800.

 

Angående Dreambox; Virker denne på Lyses (Altibox) fibernett, eller direkte koblet på internett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...