Ekko Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Hei Mange banker har ulik rente på et lån over/under en viss sum, feks 1 milion. Jeg har lest et tips et sted om at dersom man skal låne 500k så tar man (hvis man har mulighet til det) opp et lån på 1,1mill, betaler tilbake 600k med en gang og beholder slik den beste renten. Noen som kan bekrefte dette? Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Dette har nok forskjellige banker litt forskjellig policy på, men jeg kan bekrefte at metoden du nevner fungerer i enkelte tilfeller. Det som kanskje er like greit for din del, er at ta opp boligkreditt/fleksilån/rammelån med ramme på kr 1.000.000,- eller mer. Da beholder du betingelser på over kr 1.000.000,- uansett hva saldo på lånet er. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Ja, er det som er tilfellet. Har et fleksilån med grense på 1.7mill. Konemor er innunder SPK og tanken er å ta opp lån der til å betale ut mesteparten av fleksilånet. Så det egentlig spørsmålet mitt har du vel egentlig svart på. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Husk at SPK krever sikkerhet innenfor 80% av verdien på panteobjektet. Hvis hun tar opp lån på kr 1.500.000,- (som maks grense er økt til), må boligen ha verdi på 3.125.000,- for at du kan låne ytterligere kr 1.000.000,- og fortsatt være innenefor 80% med hele beløpet/ramma. Når det gjelder flexilån, så kreves det ofte sikkerhet innenfor 75%. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Mulig du toutcher bortpå noe jeg ikke har tenkt på her. Slik tenkte jeg opprinnelig: -Har lån i bank, fleksilån på 1.7mill, hvor ca 1.6 er "i bruk" -Tar 2.pri lån hos SPK på 1.5 -Nedbetaler 1.5 på fleksilånet. -Sitter igjen med gjeld: |-1,5til SPK |-100.000 til bank. MEN, om jeg skjønner deg rett, noe jeg selv innser nå at kan være et problem, så har vi da fortsatt et lån på 1,7 i banken, til tross for at vi bare velger å "bruke" 100.000 av lånet vi har i banken. Altså, selv om vi bare har 1.6 i gjeld, så har vi 3,2 i "lån", noe som selvsagt er mer enn 80%. For det er jo ingen som (hvis vi hadde kommet i den situasjonen) kunne hindre oss i å ta ut de resterende 1.6 og kjøpe pølser og biff for de pengene. Så enden på visen må da være å enten: -Ta opp et lite fleksilån (ca 100-200k i banken, samt 1.5 hos SPK. Da mister man riktignok godrenten på fleksilånet, men lånebeløpet er jo mye mindre eller -Vente til lånet er under 1.5 og refinansiere hele greiene i SPK. Enig? Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Helt enig. Så lenge ramma på lånet er på 1.700.000,- er dette den potensielle lånesummen din. Når du evt låner i SPK, vil SPK sende melding om prioritetsvikelse til din nåværende bank. For å gi SPK første prioritet, vil banken kreve at SPK nedbetaler på det nåværende lånet, og da vil ramma bli tilsvarende redusert. Uansett vil det trolig lønne seg å refinansiere nå og ta opp lån på kr 100-200' ved siden av. Lykke til Lenke til kommentar
KS Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 SPK krever ikke førstepri. Nå er det ikke oppgitt hva boligen hans faktisk er verdt, men forutsetter at 1,7 mill er maks lånebeløp innenfor 80%. I forhold til det han opprinnelig tenkte: -Har lån i bank, fleksilån på 1.7mill, hvor ca 1.6 er "i bruk" -Tar 2.pri lån hos SPK på 1.5 Så vil han man med låneopptaket i SPK benyttet hele lånebeløpet til delvis innfrielse av lånet i banken. For å få plass innenfor 80% til sitt pant på 1.5 mill må SPK be banken om at banken nedkvittere sitt pant til 200.000 kr, noe banken bekrefer under forutsetning av at SPK utbetaler lånet til banken. Etter dette vil banken redusere rammen på din kreditt til 200.000. Alternativt til nedkvittering holder det som regel med at banken din avgir en restgjeldsoppgave til SPK hvor de plikter seg til å ikke låne ut mer enn 200.000 kr til på det pantet som banken har i huset ditt. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jeg har aldri hørt om banker som sender restgjeldsoppgave for å tilfredsstille SPK. Jeg har aldri fått en slik henvendelse, og aldri hørt om andre banker som har fått det (betyr ikke at det ikke skjer...). Uansett så tror jeg ikke den løsningen er vanntett nok for SPK eller nåværende bank. Lenke til kommentar
KS Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Nettopp! det betyr ikke at det ikke skjer... Forslag hvis du er i tvil: ring og spør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå