Gå til innhold

Min erfaring med Amentio.no


Anbefalte innlegg

Vel, tenkte jeg skulle dele min erfaring med dere, for å høre hvordan det ellers pleier å gå for seg.

 

Jeg ringte Amentio kundeservice på mandag (11.8) og spurte ut litt om forskjellige ting. Så sa jeg at han kunne vente seg en ordre i løpet av en halvtime. Ok, jeg legger på, og legger orderen til i handlekurven.

 

Etter at den var lagt til bestilling (varer for omkring 10 000) ringte jeg tilbake for å høre om alt var i orden, og om de kunne sende varen på dagen. Alt bra så langt :)

 

Så går det 3 dager, og jeg ringer tilbake, for har ikke fått noe sporingsnummer eller noe, og da får jeg beskjed om at orderen vistnok hadde feilet i systemet, selvom supporten sa at de behandlet varen mens vi snakket under forrige samtale. Så, ok, det sugde jo, for jeg trenger varene før skolestart, så jeg ba de prøve å gjøre om forsendelesene til bedrift dør-til-dør, og dette skulle de gjøre. Men, skjermkortet var utsolgt, så det kunne de ikke sende før en god stund etter. Så da var jeg igrunn låst uansett. Når jeg plasserte orderen var det over 30 kort på lager.

 

Så jeg ringte, og vi ble enige om at jeg skulle finne det en annen plass, og de betaler porto og tilbakebetaler kortet jeg betalte hos de. Så det skal de ha ros for, at de ordnet opp i den delen så bra. Multicom var den eneste jeg fant med kortet på lager, og de hadde bare ett, flaks. Fikk skjermkortet dagen etterpå fra multicom, men enda ingenting fra Amentio.

 

Så kom det noe i posten, og håpte det var varene, men der fikk jeg bare HK og CPU. nå er det blitt fredag(15.8). Så jeg spør hvordan det er med de andre varene, og de beklager at de glemte å legge ut sporingsnummerene på historikken min. Så nå er det ordnet. Men, ingenting annet er blitt sendt, og helgen går forbi. Håpte på pakker på mandag, og det fikk jeg, men den innehold kun en trådløs USB penn.(D-Link nettverk).

 

Resten av sporingsnummerene står som "kun melding", og er altså enda ikke sendt, og nå er det gått en uke.

 

I går (18.8) gikk status på de 2 siste kolli over til "Innlevert terminal" i trondheim, og der står de enda i dag, men det er posten som har ansvaret for de nå.

 

Når jeg logga på Amentio igjen i dag, så jeg enda ett sporingsnummer, og enda ett kolli. Denne er det ikke informasjon om enda, så jeg vet ikke, men de driver altså fremdeles og pakker varer, og har de hatt 9 dager på seg.

 

Veldig kjipt at dette skjer, for jeg så opp til Amentio for sine billige priser, og håpte de kunne levere i tide til skolestart.

 

Så det er min erfaring med Amentio så langt, men det må nevnes, at de som sitter i kundeservice gjør en god jobb tross alt rotet som har komt frem. Så jeg vil ikke si de er noen dårligere nettbutikk, men at de kan surre og rote litt, det kan de. Så har dere dårlig tid burde dere mulignes bestille fra en annen leverandør. Men prisene er det ikke noe å si på, der gjør Amentio det bra.

 

Så jeg sitter som en spent unge enda jeg, og venter på å motta en Samsung 245b skjerm, 3x 750gb S-ATA harddisker og OCZ 600Watt PSU før jeg kan starte opp systemet. :)

 

OBS: Ble mye skriving her, og beklager om det er skrivefeil, orker ikke lese igjennom ^^ Og jeg har ikke noe imot Amentio, men synes det er litt kjipt at de klarer å surre bort orderen, selv etter at jeg har ringt og fått bekrefta at alt er i orden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også opplevd dette. Mange forskjellige kolli. Bestilte 6 deler til en PC til min gammelonkel og det ble 6 kolli det gitt! Leveringstid på den siste sendt med DHL var 9 dager! Men alle ble pakket og sendt fra Amentio på dagen. Så det er litt kjipt for de at de som leverer varene bruker så lang tid.

Lenke til kommentar

Amentio holder ikke eget lager og varene sendes direkte fra de forskjellige importørene - alt etter hvem som er billigst den dagen du bestiller. Det er dette som gjør at man får mange kolli. Det er noe irriterende, og jeg skjønner ikke helt hvordan de kan få det til å gå rundt økonomisk, men billige er jo Amentio. :)

Lenke til kommentar

Det med kolli er jo greit det da, gjør ikke meg noe å motta flere pakker. Men, det som gjør saken litt sur, er at Amentio enda har deler som ikke er sendt ut enda. og det er 9 dager siden jeg bestillte. Hvorfor tar det så lang tid før de sender delene i posten? Selvom de har andre leverandører, kunne de sendt orderen til de når de fikk den av meg. I stedenfor sitter jeg nå å venter på deler som tilogmed ikke er sendt enda. =/ og det hadde jeg ikke ventet.

Lenke til kommentar

Det er greit at de ikke har eget lager, men med så mange forsinkelser virker det at de mangler litt mer enn bare det.

 

Det virker at de mangler et system for direkte kommunikasjon med sine leverandører, og de har ingen real oversikt over leverandørens lagertaus. Da bør supporten la være å love noe som helst til kunden.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Amentio sender ikke ut en ting, de sender orderen videre til butikkene der de skaffer produktet billigst.

Det er minuset med slike "billigbutikker", at de ikke har eget lager.

 

~ Mortis360

 

 

Vet de ikke sender selv, men de har ansvar for å sende bestillingen min til leverandøren av varen. Og, når de enda ikke har sendt ut alle disse bestillingene, og det er gått 9 dager, så begynner jeg å lure...

 

Jeg ringte også personlig og snakka med de på dag 1, og de sa at det skulle ta 2-4 dager. Nå er det gått 9, og alt er ikke sendt fra leverandørene enda, selvom alt er på lager og vel så det.

Lenke til kommentar

Ringte posten nå, og de sa jeg måtte beregne MINST 3 dager til før sendingen var her nede, og det var de to pakkene som ble sendt i går. Og de sendte enda en i dag, så er jeg uheldig må jeg vente til over helgen igjen.

 

Beklager Amentio, men dette ble for mye rot. Med mindre det blir noe godtgjørelse (noe jeg tviler på), så blir det ikke mer handling derfra.

 

Regna med en ordre på over 10 000 kr ville blitt tatt litt mer hensyn til. =/

Lenke til kommentar

Skal du ha flere ting på en gang bør du heller bestille fra en, to eller maks tre av de som har eget lager. Da får du maks 2-3 kolli og slipper all frustrasjon over ekstra venting... Det er verdt det ekstra det koster.

 

Når jeg skal bygge en ny PC fra scratch hender det at ikke alle har akkurat de delene jeg skal ha, så da ender det opp med at jeg kanskje bestiller et par deler fra MPX/Komplett, og et par fra Netshop eller Microplex.

 

En annen ting som er verdt å merke seg, er at webmercs-butikkene som Amentio, Stretto, Multicom etc. trekker ordrebeløpet fra konto umiddelbart, selv om du kanskje bestiller en CPU som ikke kommer før om et par uker. Dette er faktisk ikke lov, men de gjør det uansett. Det er en stor ulempe noen ganger.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Opplevelsene dine ovenfor er ikke uvanlige. Jeg har bestilt hos Amentio flere ganger nå, og varene kommer flygende inn fra en mengde forskjellige leverandører over et relativt spredt tidsrom. (regn med et par uker før du har alt) Videre så hender det at lagerstatus på delene du bestiller står som "tilgjengelig" når du bestiller uten at de faktisk er det. Dette kommer av at lagerstatus oppdateres via underleverandører etc. og forsinkelser oppstår på oppdateringene. Dette fanger Amentio opp dårlig (I hovedsak så vil da bestillingen din ligge hos denne underleverandøren til de får nytt på lager og sender det ut) Dette kan bety veldig lang ventetid til tider, og derfor er det viktig at DU SELV følger med på bestilling og status på deler slik at DU SELV kan ta kontakt med Amentio for å få en annen tilsvarende del, eller få de til å skifte varen til å bli bestilt fra en annen underleverandør som har den på lager.

 

Amentio er i det store og hele litt mer tungvindt en f.eks. a bestille alt hos Komplett og få det i samlet pakke, men så lenge følgende kriterier er til stede og du er klar over det så kan jeg glatt anbefale Amentio:

 

1) Du har tid til å vente en uke eller to på varene dine

2) Du er i stand til å følge litt med på leveransen

3) Du gidder å plukke opp røret og snakke med Amentio om du skulle ha noen spørsmål

4) Du vil ha varene mye billigere enn de fleste andre steder.

 

Jeg har som sagt bestilt fra Amentio en del ganger nå, og generelt sett så går det raskt og smertefritt. Av og til er det hiccups men da ordnes det stort sett opp raskt. Jeg har spart en del store lapper på å handle hos Amentio vs andre nettbutikker, og da driter jeg i om det av og til er litt ekstra bry med bestillingen utover det å sende den til butikken.

Endret av Foleson
Lenke til kommentar

Jeg har også mange gode erfaringer med Amentio, men også noen negavtive. Det vil man ha de fleste steder tror jeg. Har samme oppfatning av Komplett også. Har både positive og negative erfaringer med de! Ingen er perfekte i denne verden og litt må vi kunne tåle. For "førstereis-kunder" hos slike nettbutikker kan det derimot være noe irriterende. Alt etter hva man er vant til fra en annen leverandør.

 

Hiccups har man i alle selskap, og som regel blir de relativt fort ordnet opp i. Har nå forresten fått ny skjerm fra Amentio etter at skjermen til min gammelonkel sluttet å fungere. Dette ordnet de kjapt og ordentlig opp i.

 

Hvis kriteriene til forrige posster er til stede kan de varmt anbefales. Har du hastverk, bestill fra en nettbutikk med eget lager. Dyrere, men kjappere.

Lenke til kommentar
..

1) Du har tid til å vente en uke eller to på varene dine

2) Du er i stand til å følge litt med på leveransen

..

Burde ikke Amentio support (eller den ivrige selgeren) ha fortalt ham om disse punktene da han ringte og ga uttrykk for sine bekymringer for leveringstiden før handelen?

 

Jeg har et inntrykk at den ivrige selgeren lovte ham raskt levering.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Sant nok! Her er det nok gitt ut info om noe man kanskje ikke hadde så mye peiling på? Eller hadde mulighet til å garantere. Det er jo litt vanskelig når man er avhengig av at en tredjepart leverer varene. Det blir litt dumt. Men det er jo bare for trådstarter å la være å bruke Amentio neste gang hvis han har det travelt. Da vet han jo om hvordan Amentio opererer.

 

Jeg har ofte funnet tilsvarende produkter billigere på pcutstyr.no selv om de ikke alltid er med inne på hardware.no's prisverktøy. De har bestandig levert produkter til en grei tid.

Lenke til kommentar

Samme erfaring med Amentio`s eksterne lager\leverandører;

 

6 artikler bestillt ( samtlige "på lager" ) 3 artikler motatt, i 3 forskjellige forsendelser.

Mangler altså d.d 3 artikler og bestillte for 2 uker siden.

 

Det er blir vanskelig å forsvare lave priser med så lav leveranse kvalitet.

Lenke til kommentar

Her kom det mange svar, og jeg skal prøve å kommentere noe av det som er blitt nevnt.

 

1. Starter med leveringstid, og forventet tid. Over support spurte jeg om jeg ville tjene noe på å velge Bedrift, fremfor vanlig service. Han sa mulig jeg tjente en dag, men de kunne ikke levere dagen etter, slik bedrift-pakke vanligvis er. Og på vanlig service-pakke nevnte han at jeg kunne vente 2-4 dager. Jeg hadde tatt en uke med i forventingen, men ikke noe mer enn dette. (Måtte kjøpe minne fra ps, som jeg fikk samme dag(hentet), og skjermkort fra Multicom, som kom neste dag).

 

2. Ja, jeg er veldig fornøyd med Amentio, om du bare ser bort ifra leveringstiden, og at de sutter med orderen, så jeg selv måtte gå ut å kjøpe skjermkort utnom orderen. Men de burde opplyse om at det kan gå veldig lang tid til tider. Jeg hadde regna med ny pc til skolestart (Multimediestudent, 3d/video, osv osv), men må vente nesten en uke til. SKejkket sporing nå, og 2 pakker er i kr.sand (skal til grimstad), og en er i trondheim. Har mottatt 2 i løpet av uken.

 

Nå gikk jeg litt i surr på hva jeg skulle skrive, men kommer vel på det senere ^^

 

Men som sagt, ellers fornøyd med Amentio, men tiden på forsendelse var veldig kjip.

Lenke til kommentar
Videre så hender det at lagerstatus på delene du bestiller står som "tilgjengelig" når du bestiller uten at de faktisk er det. Dette kommer av at lagerstatus oppdateres via underleverandører etc. og forsinkelser oppstår på oppdateringene.

 

Kunne hatt forståelse for dette der lagerstaus kanskje er 3-4 stk. Men når det står f.eks. 38 tilgjenglig i bestillingsøyeblikket og i ordrebekreftelsen, for deretter å bli til null/ETA dagen etter, er veldig irriterende.

 

Kunne nesten mistenke at de ikke er interessert i å forbedre dette systemet heller, siden de nok greier å lure til seg en del bestillinger p.g.a. at lagerstatus viser + :ph34r:

Lenke til kommentar

Poster ett bilde som viser lagerstatus den dag jeg bestillte, og nå.

Må bare notere, at den har nesten ikke forrandret seg den siste uken, så den forskjellen dere ser, var nesten den faktiske forskjell fra dagen jeg bestillte, til dagen etter.

 

Beklager dårlig bilde, men måtte skalere den andre halvdel opp for å matche linjehøyden ca...

amentio_order.jpg

Endret av Stianbl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...