zZzZz Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Likte runebs innlegg, jeg. Hva vet du, Uteliggern'n, om at Han ikke har gjort noe for dine nærmeste o.l.? Hadde det ikke vært for Ham, så hadde verken du eller noen andre her på jorda vært til, så du skal ikke klage. Ueland85 sa at Ringenes Herre kunne bli en "ny" bibel (for noen er det jo det allerede, mens andre har Luke Skywalker som gud) .Det er en som har skrevet Ringenes Herre, og den består av tre bøker. Bibelen er skrevet av jeg-vet-ikke-hvor-mange personer og består av 66 bøker. Ringenes Herre ble vel skrevet i løpet av en periode på 10-15 år, mens skrivningen av Bibelen har tatt flere tusen år. 0hh.. og derfor skal vi tro på det? Bare fordi folk har brukt lengre tid på den? Helt tåpelig. Da blir det jo enda dummere spør du meg! Det er ikke derfor, jeg skulle bare poengtere det... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Det er ikke derfor, jeg skulle bare poengtere det... Det virket veldig slik! Nei men så poengter det da! Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Jeg mener gud finnes. Skader ikke å tro på noe. Trenger ikke se på alt med fjortis øyner. Helt enig! Skader ikke å tro på noe? Hvorfor i alle dager skal dere ikke tro på noe? Det er ingen som sier at dere IKKE skal tro på noe. Tro på noe med litt flere håndfaste bevis. Tro på evolusjonslæren, big bang. Tro på at menneskeheten er gode. At vi har vokst opp og blitt lært til å behandle mennesker bra. Tro at menneskene klarer å utrette noe. Ikke gi Gud æren for alt gode og menneskene skylden for alt det onde. "Trenger ikke se på alt med fjortis øyne." Mener du ved det at jeg er fjortis siden jeg ikke ser på tingene på samme måte som deg? Lenke til kommentar
trulseth Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Tro på noe med litt flere håndfaste bevis. Tro på evolusjonslæren, big bang. Tro på at menneskeheten er gode. At vi har vokst opp og blitt lært til å behandle mennesker bra. Hvis man har håndfaste bevis tror man ikke lenger.. Da VET man! Jeg tror på at menneskene har blitt utviklet, men jeg tror ikke det er tilfeldig, jeg tror Gud har hatt noe med det å gjøre.. Vi har blitt lært til å behandle mennesker bra, men jeg tror (legg merke til at jeg skriver JEG tror) at det ligger noe mer under her.. Forresten, har dere noen håndfaste bevis på at Gud ikke finnes? Lenke til kommentar
Superior Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Ikke gi Gud æren for alt gode og menneskene skylden for alt det onde. Og jeg som trodde at de ga djevelen skylden for alt det onde? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Forresten, har dere noen håndfaste bevis på at Gud ikke finnes? Her kommer du med den standard kristne-setningen... Det er DERE som kommer og sier at han finnes. Det er deres jobb å bevise det. Akkurat som med big bang og evolusjonsteorien. De som finner på det, har å bevise det. Det er akkurat som om jeg skulle be deg motbevise at det finnes flygende rosa elefanter (takk til LeD). Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Og jeg som trodde at de ga djevelen skylden for alt det onde? Vel.. Det er en sannhet med modifikasjoner. Når noe godt skjer, så er det skjedd pga Gud. Skjer det noe "ondt", så er det menneskene som synder. Sikkert pga at Adam spiste det eplet som Gud gav de bare for å teste. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Det er DERE som kommer og sier at han finnes. Det er deres jobb å bevise det. Vel, hele denne diskusjonen startet med at det ble påstått at Gud ikke eksisterer, så dermed bør det vel føres argumenter for det også. Å bevise at han eksisterer eller ikke er derimot umulig, så det kommer nok ikke til å skje... Akkurat som med big bang og evolusjonsteorien. De som finner på det, har å bevise det. Verken big bang eller evolusjonsteorien er bevist, men jeg tror på dem likevel. Moderne vitenskap bygger på at en antar at en teori er sann så lenge ingen har motbevist den. Lenke til kommentar
trulseth Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Det er DERE som kommer og sier at han finnes. Det er deres jobb å bevise det. Dersom Gud skapte oss, skapte han jo oss ute av stand til å bevise at han finnes. Ellers hadde det ikke vært noe å tro på. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Dersom Gud skapte oss, skapte han jo oss ute av stand til å bevise at han finnes. Ellers hadde det ikke vært noe å tro på. Så hvis han hadde skapt oss slik at vi kunne bevist hans eksistens, så hadde ikke han vært noe å tro på? Hmm.. Høres ikke helt logisk ut. Hvorfor er det ønskelig for ham? Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Så fort man framlegger sine synspunkter fra en litt annen vinkel enn de fleste andre gjør, får man slengt "fjortis" etter seg... Det er greit å tro på noe, men må det være gud? Jeg er klar ateist. Bare fordi vi ikke kan skjønne hva vi er eller er til må vi tro på noe som er "over" oss? Universet er uendelig, noe som vi mennesker bare ikke kan forstå. Kanskje universet er en bakterie under armen på en stygg gammal mann i en annen verden..? Kanskje vi bare er små kryp, kanskje vi er forsøkskaniner for andre extrakonversielle vesner som lever lysår unna. Kanskje vi... Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Jeg mener gud finnes. Skader ikke å tro på noe. Trenger ikke se på alt med fjortis øyner. Helt enig! Skader ikke å tro på noe? Hvorfor i alle dager skal dere ikke tro på noe? Det er ingen som sier at dere IKKE skal tro på noe. Tro på noe med litt flere håndfaste bevis. Tro på evolusjonslæren, big bang. Tro på at menneskeheten er gode. At vi har vokst opp og blitt lært til å behandle mennesker bra. Jeg tror på evolusjonslæren. Jeg tro på big bang. Men jeg tror ikke at noen av delene kom av "seg selv". Det var noe(n) som sto bak, og den noen var Gud.Tro at menneskene klarer å utrette noe.Jeg tror at menneskene klarer å utrette noe. Riktignok med Guds hjelp.Ikke gi Gud æren for alt gode og menneskene skylden for alt det onde.Jeg gir ikke menneskene skylden for alt det onde, det gir jeg til Satan. Men det gode derimot, hvorfor skulle jeg ikke det? Det var jo tross alt han som gjorde slik at jeg fikk leve, og da skader det jo såvisst ikke å hylle Ham.Det er akkurat som om jeg skulle be deg motbevise at det finnes flygende rosa elefanter (takk til LeD).Jeg kan bevise at det finnes rosa, flyvende elefanter. Skraper du av skinnet til elefantene, så er de nok rosa, og putter du dem inn i et fly, så kan du fly med dem, ergo, de flyr(takk til en eller annen her på forumet som jeg ikke husker navnet på) Lenke til kommentar
Darth_Maul Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 De fleste av dere er meget trangsynte etter min mening. Har dere hørt om det å være åpen for nye tanker ? Hvorfor trenger dere bevis for alt ? Selv om dere ikke klarer å bevise noe betyr ikke at det ikke finnes. Vi menneskene er ikke så hyperavanserte at vi klarer å forstå alt, og det er heller ikke meningen. Det er i disse dager mere og mere folk (spesiellt ungdom) som er fed up av kristendommen og bruker alle "feilene" som er gjort opp gjennom årene som argument og bevis på at GUD ikke finnes og at det ikke er noe mere etter døden. Tvert noen sier noe om liv etter døden eller GUD, viser dere til en eller annen religion og blokkerer for nye tanker. Jeg skjønner de av dere som ikke tror på GUD godt, jeg hadde det samme problemet selv. Det er vanskelig og plutselig tro på noe nytt.. Jeg følte meg på en måte "sviktet" av kristendommen og..(yeaah right!..jeg er klar over at dette sikkert høres _jævlig dumt ut for dere som ikke skjønner helt hva jeg prater om..) Jeg er ikke kristen, men jeg vet at det er mere etter døden, og at vi alle er en del av noe større... (ja, det er mulig å "beviste" det for dere hedninger hvis man absolutt må.. men husk at ALT kan bortforklares) Slik det var det før, måtte man ha noe enkelt og håndfast slik som kristendommen. Det hadde ikke nyttet å bynne å fortelle det på en annen måte. Den beste måten da var å bruke betegnelsen "GUD" osv. Kristendommen kommer jo med gode budskaper som f.eks. "du skal gjøre mot deg selv som du vil gjøre mot avndre eller.no ".. Det viktigste var vel budskapet, troen og å samle folket. Det viktigste er ikke å bruke de rette ordene, men at det passer for deg. Alle religioner "snakker" om det samme, de har bare forskjellig måte å fortelle det på. Kristendommen passet ikke for meg. Etter min mening er kristendommen avlegs, og består av fastlåste religiøse holdninger. Okay. Hva med jehovas vitner da ? De var vel noen kristne rebeller som laget sine egne regler ? (beklager, jeg er ikke _så_ inne på dette) Det kan sikkert se ut som det jeg snakker om nå er en ny "jehova-sekt". Poenget mitt er at det er noe mer, og at du kan komme i kontakt med den spirituelle verden uten å gjøre deg avhengi av religioner eller noe religiøst samfund. Hmmz. brukte lang tid på dette innlegget, glemte garantert av noe, men det får stå til siden. Og til slutt en liten hail to the great Tunefish! Keep up the good work ! Saklig og tolmodig, det skal du ha! Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 De fleste av dere er meget trangsynte etter min mening. Har dere hørt om det å være åpen for nye tanker? Hvorfor trenger dere bevis for alt? Selv om dere ikke klarer å bevise noe betyr ikke at det ikke finnes. Vi menneskene er ikke så hyperavanserte at vi klarer å forstå alt, og det er heller ikke meningen. Du har akkurat samme holdning som alle andre kristne her inne. Sier at de som ikke tror på noe overnaturlig er trangsynte. Jeg tror ikke at ulykker følger hvis en svart katt går over veien, jeg tror ikke på at knusing av speil gir syv års ulykke, jeg tror ikke på at harelabber gir en lykke. Og derfor skal jeg være trangsynt? Poenget mitt er at det er noe mer, og at du kan komme i kontakt med den spirituelle verden uten å gjøre deg avhengig av religioner eller noe religiøst samfunn. Hvordan vet du at det er noe mer? Det er noe man ikke kan forstå seg på, og det er psyken vår. Enkelte opplever hallusinasjoner, og andre opplever placebo. Dette er vanskelig å bevise, men mange tror nok at slikt skyldes en "gud". Hva er så den "spirituelle" verden du snakker om? Og hvordan vet du at det finnes noe spirituelt? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Å tro at mennesker er en del av noe større, eller at det er en Gud eller noe sånt for OSS er litt egoistisk og selvsentrert.... Hva med alle de andre planetene og stjernene og sånn i universet da? Lagde Gud de bare til pynt for oss?? Ja... Det er akkurat den samme holdningen som de hadde før Galileo, at jorden var sentralt i universet og at alt dreide seg om jorden... EGO-tankegang. Ja, det er klart at mennesker vil føle seg spesielle, og at de vil føle at noen passer på dem og at de ikke er bare tilfeldige kryp på en stein midt i et stort nesten tomt rom... De som er trangsynte er de som er relgiøse. De tror at alt skjedde NØYAKTIG sånn som de tror på, og at alle andre tar feil. Noen sa at det å tro på noe ikke skader noe? Å nei, si det til alle som har dødd pga religionskrig, etc. Øverst på "dødsårsak" listen for verden står Religion. Ingenting annet har skapt mer krig, hat, osv. i denne verden. Å krigføre en gud mot en annen har vært menneskes største fornøyelse gjennom tidene. De innfødte i USA og sånn er egentlig de som er kloke, de og... egypterene av urtiden og andre som trodde på sol-guden og sånn. De trodde på guder med røtter i naturen rundt dem, osv. Dette er mye klokere enn Gud, Allah, og Buddha, for det har røtter i det som egentlig styrer jorden. Solen og jorden skulle vært gudene, hvis man skulle ha guder. Hvis ikke solen hadde eksistert, hadde ikke vi heller, samme med jorden. Hadde ikke solen gitt oss varme hver dag, så hadde vi ikke vært her. Hvis ikke jorden hadde ting å spise, ting å bruke til å lage ting med, etc. så hadde det heller ikke vært så kult... Man skal aldri glemme at den menneskelige hjernen er en mystisk og rar sak. Den kan gjøre oss i stand til å tenke å tro på masse rart. Den kan til og med få oss til å tro at vi hører ting, ser ting, føler ting, osv. når vi egentlig ikke gjør det. Tror egentlig hjernen prøver bare å lure oss til å overleve, til å videreføre genene våre, etc. Derfor kommer den opp med ideen om en gud, sånn at man skal ha en grunn til å leve. De som ikke tror på gud er sterke, siden hjernen dems ikke trenger å overbevise dem til å leve, og utføre det dem skal. De som dreper seg selv og sånn, har svake gener og blir da "programmert" til å dø sånn at de ikke kommer videre med genene... Det er litt sykt å tenkte sånn, men den tingen inni hodet ditt er faktisk så mystisk at DEN SKULLE VÆRT GUD. Så at folk sier "og jeg så gud", "jeg så en engel som beskyttet meg", osv. kan ikke tolkes som ting som egentlig hendte... Hjernen er den største skøyeren i verden... Nå husker jeg ikke hva jeg skriver svar til en gang, husker ikke temaet en gang, så da setter jeg strek for denne gang... Lenke til kommentar
Pango Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Ok, hvordan oppstod universet? Du har religion og vitenskap å velge mellom. Du kan ikke bevise at noen av dem er rett, da må du velge den mest sannsynelige av de to. Hvorfor religion er lite sannsynelig: ingen observasjoner indikerer at det stemmer, ingen *data* kan testes eller på annen måte verifiseres. Det eneste du har er en bok full i noe som mest sannsynelig er oppspinn. Hvorfor vitenskap er mer sannsynelig: det er basert på matematikk og observasjoner. Matematikk kan du ikke krangle på, hvis du gjør det er det ikke håp for deg. Observasjonene kan du krangle på, men er ganske sannsynelig at stemmer når de er observert noen hundre tusen/millioner ganger (utifra hva vi snakker om), er det ikke? I begynnelsen, når den kristne bibelen var *ny*, eller hva du vil kalle det, da "stemte" nesten alt i den - av den enkle grunn at man ikke kunne motbevise at f.eks jorden var flat (som formidlet av gamle testamentet). Hvis du lager en graf som viser menneskerasens kunnskap innenfor vitenskap og hvor mye som stemmer av det som står i bibelen, så vil du se at vitenskapen går rett opp og den andre går rett ned. Hva sier det oss? La oss si at noen kom og stjal bilen din. Så oppstår spørsmålet; hvem stjal bilen min? 1. en tyv kom og stjal den. 2. en djevel kom opp av bakken og tok den. De fleste religiøse ville neppe engang vurdert nummer 2 (eller en tilsvarende versjon), hvorfor ikke? Dere klarer jo å innbille dere at andre ting som er utrolig usannsynelig stemmer? Hvorfor skal man velge religion framfor vitenskap? GI MEG ÉN GRUNN! Lenke til kommentar
sete Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Jeg mener gud finnes. Skader ikke å tro på noe. Trenger ikke se på alt med fjortis øyner. Virker som om du nevner "fjortiss" i annenhver post, hva er det som er så galt med fjortisser da? Alle har da vært fjortiss engang Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 En ting, hvor passer dinosaurenes tid inn i bibelen? Hvorfor står det ingenting om dem? De rulet jorda i millioner av år, men de får ingen omtale i Guds bok??? Mennesker har knapt vært i eksistens en liten bit av den tiden, men vi får all omtalen i hele jevla boken? Why? Fordi de som oppfant Gud, Jesus, og skrev den jevla boken ikke visste noen ting om noen dinosaurer. Visste heller ikke at jorden var rund. Faktisk det meste i den jevla boken er feil. Men så tror man på alt det andre som står i den? Ja, hvorfor det? Når noen lyger i retten, og det blir funnet ut at de har lyge, tror man da på alt det andre den personen sier i retten etter det? Skal man bare late som om han ikke har lyge og tro på resten av det han sier...? Tror ikke det fungerer sånn, så hvorfor skal det fungere i drømmeland religion? Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Noe jeg kom til å tenke på i farta; Er det ingen her som har tenkt over hvor mange tapte og ødelagte menneskeliv "gud" og alt det andre pakket har forårsaket??? Da tenker jeg på hellige kriger etc. etc. Tenk også over hvordan kirka gjorde livet til folk i Norge til et lite helvete for mange ved måten de gikk fram på for noen hundre år siden. Selv så er jeg ikke så oppdatert på dette området, så jeg skal kanskje bare holde kjeft, men det er i hvertfall mitt syn på saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg